Twijfelachtige verdeling elektriciteitsfactuur

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

Twijfelachtige verdeling elektriciteitsfactuur

#1 , 17 dec 2018 15:21

Zoals ik in een vorig topic al vermeld heb, woon ik in een gebouw met 2 appartementen en 2 studio's voor studenten.
De situatie is als volgt:
Het appartement op de eerste verdieping is volledig aangesloten op zonnepanelen en heeft een eigen meter voor de elektriciteit!
Het gelijkvloers, waar ik woon, heeft een gemeenschappelijke (dag/nacht) meter voor de elektriciteit met de studio's.

Sedert 2017 heeft het gebouw een nieuwe eigenaar, die hing nog vast aan de huurcontracten voor de studio's door de vorige eigenaars: voor de studenten was alles (water/gas/elektriciteit) inbegrepen in de huurprijs (voor de gas hebben de studenten een eigen gemeenschappelijke meter, alsook voor het water).

Enfin, nu zijn de jaarlijkse facturen toegekomen en de eigenaar wil die als volgt verdelen:
Omdat hij, in zijn logica, vindt dat de studenten (eigenlijk hijzelf dus) recht hebben op gratis elektriciteit door de zonnepanelen van het eerste verdiep en de bewoner van het eerste verdiep eigenlijk niet, wil hij dus beide facturen samentellen en dan delen door twee en zowel de bewoner van het eerste en mezelf op het gelijkvloers elk de helft van die twee facturen samen laten betalen.

Ik snap ergens wel nog dat de bewoner van het eerste verdiep, die dus die zonnepanelen heeft, moet betalen voor prosumententarief enz, en dat die ook een terugtellende meter heeft enz.
Maar ik , op het gelijkvloers zit NIET aangesloten op zonnepanelen, mijn meter die ik deel met de studenten, loopt wel vooruit. Ik geniet niet van zonnepanelen. Ik hoef mij dus niets aan te trekken van een factuur met zonnepanelen aan te trekken volgens mij.
Volgens mijn logica zou ik de helft van die ene factuur voor de gewone elektriciteit moeten betalen, de andere helft zou dan moeten gedeeld worden door beide studenten (aka de eigenaar). In die studio's is alles aanwezig qua keukentoestellen, dus fornuis, oven, microgolf, frigo, diepvries en dan nog de andere elektrische toestellen zoals tv enz.

Wie heeft hier gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2018 10:24

Als de studenten hun electriciteitsverbruik inbegrepen is in de huurprijs, met de eigenaar het electriciteitsverbruik van de studenten betalen. Maar aangezien het één meter is voor beide studio's en het appartement, moet je daar al een "verdeelsleutel" voor hebben. Bijvoorbeeld: studio's elk 1/4 van de rekening, appartement 2/4?

De zonnepanelen maken het wel moeilijk, uiteraard. Maar op zich is dit een installatie die bij het verhuurde hoort, waardoor de eigenaar de huurprijs iets hoger kan leggen van het appartement met de zonnepanelen. Als het hier om één enkele woning met zonnepanelen zou gaan die verhuurd wordt, kan de eigenaar aan die huurder moeilijk vragen om wat de zonnepanelen opbrengen, aan hem door te storten. Zo werkt het niet. De eigenaar moet de aanwezigheid van zonnepanelen als troef uitspelen om zo een hogere huurprijs te vragen. De huurders kunnen op hun beurt dan genieten van een lagere electriciteitsfactuur.

Het zou dus het eerlijkste zijn als de huurprijs van het appartement met de zonnepanelen, die panelen in rekening brengt, en de huurder ook van de opbrengst kan genieten. En dat de kosten voor het andere appartement en de studio's verdeeld wordt naar evenredigheid van het verbruik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2018 11:48

Als de studenten hun electriciteitsverbruik inbegrepen is in de huurprijs, met de eigenaar het electriciteitsverbruik van de studenten betalen. Maar aangezien het één meter is voor beide studio's en het appartement, moet je daar al een "verdeelsleutel" voor hebben. Bijvoorbeeld: studio's elk 1/4 van de rekening, appartement 2/4?
Dat was ook de verdeelsleutel die ik voorstelde. Ik weet namelijk dat de eigenaar van plan is om bij de volgende huurders van de studio's half zoveel voorschot te vragen als hetgeen ik nu betaal, waardoor je kan suggereren dat de studio's half zoveel verbruiken als het appartement. Dit doordat er net één van de studenten vertrokken is en het nu opnieuw te huur staat.
De zonnepanelen maken het wel moeilijk, uiteraard. Maar op zich is dit een installatie die bij het verhuurde hoort, waardoor de eigenaar de huurprijs iets hoger kan leggen van het appartement met de zonnepanelen. Als het hier om één enkele woning met zonnepanelen zou gaan die verhuurd wordt, kan de eigenaar aan die huurder moeilijk vragen om wat de zonnepanelen opbrengen, aan hem door te storten. Zo werkt het niet. De eigenaar moet de aanwezigheid van zonnepanelen als troef uitspelen om zo een hogere huurprijs te vragen. De huurders kunnen op hun beurt dan genieten van een lagere electriciteitsfactuur.
Dat is wat ik ook dacht, die zonnepanelen horen bij de eerste verdieping. Alleen vraagt hij er geen hogere huur voor. De huurprijs is hetzelfde als dat van mijn appartement op het gelijkvloers. Mijn appartement is wel (veel) kleiner dan dat van het eerste verdiep, maar ik heb dan weer een grote koer, die troef heeft hij dan wel uitgespeeld.
Het zou dus het eerlijkste zijn als de huurprijs van het appartement met de zonnepanelen, die panelen in rekening brengt, en de huurder ook van de opbrengst kan genieten. En dat de kosten voor het andere appartement en de studio's verdeeld wordt naar evenredigheid van het verbruik.
Inderdaad, en misschien zal hij daar bij de volgende huurder aan denken, maar ik ga zijn handje niet vasthouden om meer huur te vragen voor dat met de zonnepanelen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2018 13:23

Tja, dan valt er verder juridisch weinig over te zeggen. Ik denk niet dat er wetgeving bestaat om dit soort dingen in detail te regelen.

Wat staat er in uw huurcontract ivm de afrekening van de electriciteit? Als daar iets gespecifieerd staat, moet de verhuurder zich daar aan houden. Als er niets gespecifieerd is, moet de verhuurder met de huurders van de appartementen tot een akkoord komen. Als dti niet lukt, zal een vrederechter de knoop moeten doorhakken, vrees ik.

Ik veronderstel dat de factuur / het contract van de electriciteit op naam van de verhuurder staat. Dus in eerste instantie is hij verplicht deze integraal te betalen aan de energiemaatschappij. Hij kan daarna vragen aan jullie om een deel aan hem te betalen, maar daar moet wel ergens een overeenkomst over zijn. Zo maar arbitrair een bedrag vragen kan in principe niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2018 14:09

xx Euro/maand provisie verbruik gas
xx Euro/maand provisie verbruik elektriciteit

De verhuurder zal jaarlijks een afrekening van deze kosten aan de huurder bezorgen.


Meer staat er niet in.
Over de gas is er geen discussie, die heb ik gemeenschappelijk met het appartement op de eerste verdieping, dus dat wordt gewoon door twee gedeeld.

Het is enkel over de elektriciteit dat er dus discussie is. Ik heb dan ook niet meer betaald dan de 2/4 van het verbruik van die ene meter ('t was niet veel).
Ik was sowieso niet van plan om nog eens de helft van de "zonnepanelen-factuur" te betalen ook.
Als de eigenaar niet akkoord gaat, zal het dan inderdaad naar de vrederechter moeten. Al kan ik me niet voorstellen dat de eigenaar in deze zijn gelijk zou halen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2018 09:47

het is inderdaad helemaal niet logisch dat die meter van het appartement met de zonnepanelen in uw afrekening opgenomen wordt.

Als ik het goed begrijp zijn er twee meters:
- één voor het verdiep met zonnepanelen
- één voor uw wooneenheid samen met de twee studio's

Met de eerste hebt u niets te maken. Die tweede zal moeten billijk verdeeld worden. Bijvoorbeeld elk een derde.

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2018 11:31

het is inderdaad helemaal niet logisch dat die meter van het appartement met de zonnepanelen in uw afrekening opgenomen wordt.

Als ik het goed begrijp zijn er twee meters:
- één voor het verdiep met zonnepanelen
- één voor uw wooneenheid samen met de twee studio's

Met de eerste hebt u niets te maken. Die tweede zal moeten billijk verdeeld worden. Bijvoorbeeld elk een derde.
Inderdaad, dat is het en zo denk ik er ook over, al heb ik een andere verdeelsleutel genomen omdat de studio's geen wasmachine of droogkast hebben en deze verbruiken het meeste, 2/4 voor mezelf en 1/4 voor elk van de studio's. Zelf blijf ik daar ook nog billijk mee.

Ik heb zelf de berekening opnieuw gemaakt en betaald, e-mails geschreven naar zowel het agentschap en de eigenaar, aangetekende brief zou vandaag ook moeten aankomen. De eigenaar heeft al laten weten aan het agentschap dat hij niet akkoord gaat met mijn berekening en zei dat hij "daar later op zal reageren". Het agentschap heeft mij "officieus" ook gelijk, dus ik denk dat de eigenaar niet al te veel zal doen, eenmaal hij raad zal ingewonnen hebben. Enfin, we zullen zien. Afwachten maar ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2018 10:42

Tja, de bal ligt in het kamp van de eigenaar, natuurlijk. Hij moet in de eerste plaats de energiemaatschappij betalen en dan "braafjes" een deel bij de huurders komen opvragen. Maar als dit niet op een billijke manier gebeurt, kan je dit perfect weigeren en dan zal de vrederechter uitspraak doen.

Uw voorstel lijkt me zeer aanvaardbaar: Appartement met panelen betaalt de éne factuur, u betaalt 2/4e van de andere factuur en dus blijft er twee keer 1/4e over voor de studios (dus te betalen door de verhuurder, aangezien de studenten huur betalen waar de electriciteit inbegrepen is). Als dit voor een vrederechter zou komen, denk ik dat de kans héél erg groot is dat deze u daarin zal volgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”