Uittredende plaatsbeschrijving - expert weigeren

oemebam0
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uittredende plaatsbeschrijving - expert weigeren

#1 , 16 dec 2018 01:27

Ons huurcontract loopt tot en met 31/12, vandaag werd ik opgebeld door het immokantoor die verantwoordelijk is voor het verhuren van het pand (niet hetzelfde kantoor als toen wij huurden) om een afspraak vast te leggen voor de uittredende plaatsbeschrijving. Er werd ons voorgesteld om die te doen op 26/12. Gezien wij nog volop bezig zijn met de laatste verbouwingen en schilderwerken aan onze nieuwe woning, wonen wij nog steeds in het huurhuis. Het leek ons dus niet haalbaar om het pand leeg en schoon te hebben op die datum. Verhuis is voorzien in die week en het kuisen van ons huurhuis in het weekend van 29/12 en 30/12. Met alle beste wil van de wereld lukt het ons dus niet eerder om de uittredende plaatsbeschrijving te doen en de sleutels te overhandigen.
Op dat moment, sloeg de mevrouw van het immokantoor volledig over en begon ze boos te worden en beledigde ze om de haverklap. Vermoedelijk neem ik haar zo het verlengde weekend af, maar goed, dat weekend er vooraf aan is voor ons van onschatbare waarde om alles in orde te krijgen en ik moet ook gewoon gaan werken op 31/12.
Ze ging vervolgens verder met haar scheldtirade en begon me te chanteren, goed zei ze, als jullie geen effort willen doen, reken ik jullie de volledige kosten van de plaatsbeschrijving aan en gaan we extra streng zijn, ieder klein schrammetje gaan jullie voor betalen, reken daar maar op, zorg maar dat de boiler ontkalkt is, of 't zal betalen worden!

Zeer hallucinant dat telefoongesprek. Nu was mijn vraag, kan ik weigeren dat die persoon (of iemand anders van die agence) verantwoordelijk zal zijn voor de plaatsbeschrijving. Een persoon die vooraf al zo'n partijdigheid uitstraalt is toch geen geschikt persoon om dit te komen doen? Telefoongesprek heb ik helaas niet opgenomen om dit aan te tonen. Wij hebben helemaal niets te verbergen, hebben hier altijd gewoond alsof het ons huis was en alles is dus meer dan in orde, maar ik vrees vooraf dat wij voor kosten gaan moeten opdraven voor banaliteiten.

Relatie met verhuurder is zeer goed, zij weet dus ook helemaal niets van dit hallucinant tafereel, maar weet niet of ze onderling akkoord zou gaan met iemand anders aan te stellen, ideaal gezien wou ik dus weten of ik juridisch een been heb om op te staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 dec 2018 09:40

Je kan ervoor zorgen dat je een eigen onafhankelijk expert de plaatsbeschrijving laat bijwonen (geen familie of vriend).
Je zou ook het voorval kunnen melden aan de verhuurder en vragen dat hij erbij aanwezig is.
Juist om dergelijke voorvallen te vermeiden is het beter een grotere marge te nemen rond de verhuis van de ene woning naar de andere.
Een zeer korte tussenperiode geeft bijna altijd problemen.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 16 dec 2018 14:27

En wéét de vervelende persoon van het immokantoor dat u het gepsrek niet heeft opgenomen? Dan is het nog steeds mogelijk dat u het wél opgenomen heeft toch?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2018 17:11

Een uittredende plaatsbeschrijving kan opgemaakt worden
- hetzij door de beide partijen samen, eventueel vertegenwoordigd door een lasthebber, de immo kan dan de eigenaar vertegenwoordigen, en u kan dit niet weigeren; maar de plaatsbeschrijving moet dan in onderling akkoord opgesteld worden; u kan u laten vertegenwoordigen of bijstaan door een zelf gekozen expert, maar dit is niet verplicht;
- hetzij door één expert die namens de beide partijen de plaatsbeschrijving opmaakt; die expert kan in de huurovereenkomst aangesteld worden, hetzij in onderling akkoord worden aangesteld; u kan dan de immo weigeren, tenzij die in de huurovereenkomst reeds werd aangesteld.

Terug naar “Huren”