Huurder wil contract (korte duur) vroegtijdig opzeggen

adizal

Re: Huurder wil contract (korte duur) vroegtijdig opzeggen

#16 , 14 dec 2018 16:52

Artikel 3, §6 Woninghuurwet voorziet niet in een tussentijdse opzeggingsregeling.

Er is wel heel wat rechtspraak en -leer die contractuele tussentijdse opzeggingsbedingen aanvaarden, zelfs diegene die gelijklopend zijn met de negenjarige huur (3/2/1 maanden 'boete' naargelang opzeg eindigt 1/2/3 jaar cf. art. 3, §5 WHW), zoals in dit type contract opgenomen...

Een toepassingsgeval: Vred. Aalst, 1ste kanton, 21 augustus 2015, Huur 2015, 192. Kort: Zelfde opzegmodaliteiten als negenjarige huur in contract drie jaar ingeschreven. Huurder kon tussentijds opzeggen in 1e huurjaar en is bijgevolg betaling van drie maanden huur als opzegvergoeding verschuldigd.

Opgelet dus met de uitspraken dat het niet tussentijds opzegbaar zou zijn, die zijn al te kort door de bocht.
Het is altijd kort door de bocht, wanneer men een huurwet hanteert naar de letter en er nadien een vrederechter anders over oordeelt.
Ik ben ervan overtuigd dat in beroep de vrederechter teruggefloten zou worden, want wet is wet ook voor de vrederechter.
Beste Adizal, de Woninghuurwet regelt geen tussentijdse opzeggingsmodaliteiten voor kortlopende contracten maar sluit ze ook niet uitdrukkelijk uit. Mijns inziens aanvaard een meerderheid van (vrede)rechtbanken en rechtsleersauteurs de geldigheid ervan, voornamelijk in het voordeel v.d. huurder.

En, ja, zo'n uitspraken zijn ook er ook in beroep te vinden.

Zie: Rb. Gent, 11 december 2009, T. Vred. 2013, 333. Rechtbank oordeelt dat opzegmogelijkheid voor huurder verbonden aan betaling vergoeding overeenkomstig negenjarige contracten, kan (mogelijkheid ingeschreven in contract).
Ja, dat kan, ik baseer mij op de geldende huurwetgeving , dat word toch geacht de juiste te zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#17 , 14 dec 2018 16:54

Wat schrijf ik dan LennieK, lees eens goed aub...
Er staat toch duidelijk, aangepast aan de gewijzigde bepalingen ,dat bedoeld, gewijzigde bepalingen van de huidige huurwet....Dus is dit contract enkel geldig vanaf de nieuwe huurwet...
Net het omgekeerde?

P.

adizal

#18 , 14 dec 2018 17:00

Wat schrijf ik dan LennieK, lees eens goed aub...
Er staat toch duidelijk, aangepast aan de gewijzigde bepalingen ,dat bedoeld, gewijzigde bepalingen van de huidige huurwet....Dus is dit contract enkel geldig vanaf de nieuwe huurwet...
Net het omgekeerde?

P.
Neen, aangepast aan de gewijzigde bepalingen van de (huidige) oude huurwet, dus dit type contract dat TC gebruikt is geldig vanaf het nieuw huurdecreet van 2019.

Reclame

singa
Topic Starter
Berichten: 11

#19 , 14 dec 2018 17:17

Interessante informatie, dank jullie wel!

Adizal, het modelcontract dat ik gebruikt heb, is opgesteld in februari 2014. Volgens mij heeft het dus niks te maken met het nieuwe Vlaamse huurdecreet. Het is gewoon iets waar de huurdersbond de huurder mee wilde beschermen tegen de wet (zoals LennieK eerder aanhaalde), wat blijkbaar aanvaard werd in de rechtspraak, en vanaf 2019 omgezet wordt in wetgeving.

Al vind ik dit eigenlijk niet echt in het voordeel van de huurder. Het betekent dat als ik moeilijk wil doen, ik elke huurder die zij aanbrengt te min, te groot, te braaf of te weetikveelwat vind, en haar zo verplicht tot het betalen van 3 maanden huur bovenop de opzegtermijn. Dat zou, gezien haar situatie, een serieuze financiële kater zijn. In het Vlaamse huurdecreet is de vastgelegde vergoeding de helft overigens.

puttemanp
Berichten: 613

#20 , 14 dec 2018 17:18

Neen, aangepast aan de gewijzigde bepalingen van de (huidige) oude huurwet, dus dit type contract dat TC gebruikt is geldig vanaf het nieuw huurdecreet van 2019.
Lees het antwoord van LennieK nog eens, en dan wat jij hier schrijft...

P.

adizal

#21 , 15 dec 2018 08:36

Neen, aangepast aan de gewijzigde bepalingen van de (huidige) oude huurwet, dus dit type contract dat TC gebruikt is geldig vanaf het nieuw huurdecreet van 2019.
Lees het antwoord van LennieK nog eens, en dan wat jij hier schrijft...

P.
Beste,

Ik wil er niet meer over discuteren.
TS moet een overeenkomst maken met de huurder, als hij volgens jullie die verbrekingsvergoeding die hij vooropstelt wettelijk kan vragen en beide partijen daarmee akkoord zijn, dan is dit in het voordeel van de huurder.
Mijn bedoeling was hem in te lichten dat de HUIDIGE huurwet niet voorziet in een verbrekingsvergoeding voor een kortlopend contract.
Nu beweert men via eerdere vonnissen dat dit wel prima kan, mij niet gelaten, dat wist ik niet.
Ik baseer mij op de huurwetgeving....

bosprocureur
Berichten: 6853

#22 , 15 dec 2018 08:42

.[/quote]

Beste,

Ik wil er niet meer over discuteren.
TS moet een overeenkomst maken met de huurder, als hij volgens jullie die verbrekingsvergoeding die hij vooropstelt wettelijk kan vragen en beide partijen daarmee akkoord zijn, dan is dit in het voordeel van de huurder.
Mijn bedoeling was hem in te lichten dat de HUIDIGE huurwet niet voorziet in een verbrekingsvergoeding voor een kortlopend contract.
Nu beweert men via eerdere vonnissen dat dit wel prima kan, mij niet gelaten, dat wist ik niet.
Ik baseer mij op de huurwetgeving....[/quote]


Beetje eenzijdig, vind je niet? Als rechtspraak en zo ook al niet meer mag meetellen....
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?

adizal

#23 , 15 dec 2018 09:19

.
Beste,

Ik wil er niet meer over discuteren.
TS moet een overeenkomst maken met de huurder, als hij volgens jullie die verbrekingsvergoeding die hij vooropstelt wettelijk kan vragen en beide partijen daarmee akkoord zijn, dan is dit in het voordeel van de huurder.
Mijn bedoeling was hem in te lichten dat de HUIDIGE huurwet niet voorziet in een verbrekingsvergoeding voor een kortlopend contract.
Nu beweert men via eerdere vonnissen dat dit wel prima kan, mij niet gelaten, dat wist ik niet.
Ik baseer mij op de huurwetgeving....[/quote]


Beetje eenzijdig, vind je niet? Als rechtspraak en zo ook al niet meer mag meetellen....
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?[/quote]

bosprocureur, rechtspraak is ok voor mij, maar iets dat wettelijk bepaald is dat er geen verbrekingsvergoeding is voor een kortlopend contract en dit dan via een vonnis gaan bepalen dat dit prima kan is willekeur, het zijn ongeschreven wetten, want ook niet elke rechter zal dit volgen.
U moet begrijpen, dat een burger geacht word de Belgische wetgeving te kennen, hoe kun je dit nu rijmen wanneer je als burger met overtuiging de geschreven wettekst leest en je in je recht waant en dan voor de rechtbank het scheel op de neus krijgt omdat de wet niet gehanteerd word.

bosprocureur
Berichten: 6853

#24 , 15 dec 2018 11:37

Kijk eens onder

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtsbron

En als u niet veel tijd hebt, begin dan ineens onder "jurisprudentie" , misschien wordt het dan iets klaarder.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#25 , 15 dec 2018 12:03

De Woninghuurwet bepaalt niet dat een verbrekingsvergoeding verschuldigd is bij een voortijdige beëindiging van een huur van korte duur. De Woninghuurwet bepaalt ook niet dat een dergelijke huur voortijdig eenzijdig kan beëindigd worden. Dat is echter de vraag niet. De vraag is of de huurovereenkomst kan bepalen dat de huurder de huur voortijdig kan beëindigen mits betaling van een vergoeding. Dat is wat de huurovereenkomst van @breynsv bepaalt en dat is geldig.
Zie Cass., 18 december 2015 http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 53&lang=NL

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#26 , 15 dec 2018 16:31


bosprocureur, rechtspraak is ok voor mij, maar iets dat wettelijk bepaald is dat er geen verbrekingsvergoeding is voor een kortlopend contract en dit dan via een vonnis gaan bepalen dat dit prima kan is willekeur, het zijn ongeschreven wetten, want ook niet elke rechter zal dit volgen.
U moet begrijpen, dat een burger geacht word de Belgische wetgeving te kennen, hoe kun je dit nu rijmen wanneer je als burger met overtuiging de geschreven wettekst leest en je in je recht waant en dan voor de rechtbank het scheel op de neus krijgt omdat de wet niet gehanteerd word.
Allicht zal dit weer als een aanval gezien worden, maar in jouw redenering geef je dus jouw fundamenteel probleem mee. Je kan onvoldoende differentiëren tussen de woorden 'wet' en 'het recht', en dat is net hetgene dat je bij veel antwoorden parten speelt en waarom de reacties van andere forumleden zo hevig zijn (naast het aspect van de vorm van je antwoorden, maar dat is subjectief).

Adizal, op de meest respectvolle wijze bedoeld, maar neem eens een inleidend handboek over recht ter hand. Er zijn veel basiswerken, vaak bedoeld voor eerstejaars rechten, waar de fundamenten van het begrip 'recht' worden uitgelegd (alsook de historische evolutie). Je zal dan merken dat het recht tot uiting komt op verschillende wijzen, en een wettelijk kader is daar slechts één van. Er wordt in de praktijk veel te vaak blindgestaard op die wettelijke bepalingen (met vragen als: "in welke wet staat dat?" of "geef mij die wet eens?"). Dat idee strookt gewoon niet met de werkelijkheid. Het is onmogelijk - en geloof mij, men heeft dat zeer vaak geprobeerd in heel veel culturen - om het recht op schrift te stellen. Het recht laat zich niet vatten in wetten.

De figuur van het rechtsmisbruik? Geen wet hierover: nochtans essentieel voor ons stelsel. Het feit dat handelaars hoofdelijk aansprakelijk zijn? Geen wet hierover. Het feit dat de overheid ook aansprakelijk kan worden gesteld? Geen wet hierover. Ik kan hier eindeloos doorgaan (impervisieleer, gekwalificeerde benadeling, etc.). Om maar te zwijgen over eeuwenoude wetten, tellen die dan nog? De wet is toch de wet?

Ik heb soms het gevoel dat mensen denken dat er vooraleer er een geschreven wet was, er geen recht zou zijn. Absurd, natuurlijk.

Door je blind te staren op 'de wet' en rechtspraak die andere invulling geeft of simpelweg een andere rechtsbron gebruikt voor die specifieke case af te doen als 'tegen de wet' en dus 'te verwerpen', stel je je verkeerd op en zal je het juridisch denken niet onder de knie krijgen. En dan blijven je antwoorden tegengesproken en verbeterd worden door anderen...
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

adizal

#27 , 16 dec 2018 08:54

Bedankt alvast voor je uitleg dat waardeer ik wel ten zeerste.

Terug naar “Huren”