Huur indexatie

rossignol
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Huur indexatie

#1 , 10 dec 2018 15:41

ik verhuur een 3-tal studio's en heb met mijn huurders de (mondelinge) afspraak om, ipv de jaarlijkse huurindexatie
om de 3-4 jaar een "huur actualisatie" door te voeren. Dit in samenspraak met de huurder. Doe ik iets onwettig ?

Nu is er een huurder die na 4 jaar akkoord te zijn gegaan dit betwist en zijn geld terugeist.
Hij heeft eenzijdig zijn huur met 1/3 teruggeschroefd. Kan hij dat zomaar doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 dec 2018 15:53

Als het bedrag van de "actualisatie" niet meer bedraagt dan de indexatie dan is er geen grond tot klagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 10 dec 2018 16:01

Inderdaad, maar als hij nu 1/3 minder betaalt (dus de vroegere huur gewoon betaalt??), dan zou dat moeten betekenen dat hij een "actualisatie" van 50% voorgeschoteld kreeg, en dat hij daar ook al die tijd mee akkoord gegaan is, gewoon door ook te betalen zonder tegenstribbelen.

Enfin, voer voor betwisting meen ik, te meer daar hij toch al minder betaalt.
Terugvordering van te hoge indexatie kan voor max 1 jaar meen ik me te herinneren, voor andere sommen max 5 jaar.
Ik ben benieuwd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 10 dec 2018 16:01

Inderdaad, maar als hij nu 1/3 minder betaalt (dus de vroegere huur gewoon betaalt??), dan zou dat moeten betekenen dat hij een "actualisatie" van 50% voorgeschoteld kreeg, en dat hij daar ook al die tijd mee akkoord gegaan is, gewoon door ook te betalen zonder tegenstribbelen.

Enfin, voer voor betwisting meen ik, te meer daar hij toch al minder betaalt.
Terugvordering van te hoge indexatie kan voor max 1 jaar meen ik me te herinneren, voor andere sommen max 5 jaar.
Ik ben benieuwd.

rossignol
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2018 16:34

de "huuractualisatie" die we om de 3-4 jaar doorvoeren schommelt tussen de 3 en 4 % en volgt ongeveer de evolutie van de gezondheidsindex. Zijn stelling is dat dit een onwettig is en dit terwijl hij gedurende 4 jaar zijn nieuwe huur keurig betaald heeft. De laatste 2 maanden heeft hij zijn huur met 1/3 verminderd.
Iets voor de vrederechter ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 10 dec 2018 16:37

Ja, een huurder mag zijn huur niet verminderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

adizal

#7 , 10 dec 2018 16:48

Partijen zijn steeds vrij om de huurprijs te bepalen, alsook of deze al dan niet jaarlijks zal worden geïndexeerd.
De verhuurder moet de aanpassing in principe schriftelijk aan de huurder melden. Bovendien heeft een indexatie slechts terugwerkende kracht van drie maanden. In geval van een laattijdige aanvraag kan ze dus alleen toegepast worden op de drie maanden die aan de maand van de schriftelijke melding voorafgaan.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 10 dec 2018 16:57

Een huurder kan nooit eigenmachtig zijn huur verminderen. Een akkoord met de verhuurder of een rechterlijke beslissing is vereist.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 10 dec 2018 16:59

de "huuractualisatie" die we om de 3-4 jaar doorvoeren schommelt tussen de 3 en 4 % en volgt ongeveer de evolutie van de gezondheidsindex. Zijn stelling is dat dit een onwettig is en dit terwijl hij gedurende 4 jaar zijn nieuwe huur keurig betaald heeft. De laatste 2 maanden heeft hij zijn huur met 1/3 verminderd.
Iets voor de vrederechter ?
Alleen al om het principe, ja. Vrederechter dus.

Spreekt in uw voordeel : *de huurder heeft in principe "ingestemd" , want de aangepaste huur betaald zonder opmerkingen.
* de aanpassing loopt ongeveer gelijk met de gezondheidsindex.
*eigenlijk doet de huurder voordeel, door in de tussenliggende jaren geen indexatie te hebben.

In het voordeel van de huurder : * strikt genomen kan een indexatie elk jaar gebeuren; nu hebt u die aanpassing niet de naam "indexatie " gegeven, en dat zien sommigen als doodzonde (voor betekenis van dit laatste, zie Google :roll: ). En * U zou die driejaarlijkse aanpassing nog kunnen doorvoeren, mits ze tussen de 9 en 3 maand voor een 3jaarse verjaardag aan de huurder voor te stellen, waarop die al dan niet aanvaardt. En die regel is m.i. van bindend recht.

KJ86
Berichten: 2662

#10 , 10 dec 2018 18:38

Hoe heb je dat eigenlijk geformuleerd in het contract?
Als je expliciet hebt geschreven dat indexatie niet van toepassing is en vervangen wordt door uw systeem van 'huuractualisatie' heb je geen poot om op te staan. De huurder moet dan enkel de huurprijs van aanvang betalen tot dat zijn contract eindigt.

Ik snap wel niet waarom dat je zoiets opstelt. Had je schrik voor een negatieve index?

rossignol
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 dec 2018 22:34

@KJ86
Het contract is opgesteld op basis van een model huurcontract en bevat idd ook de zin over de jaarlijkse
indexering die berekend wordt aan de hand van de desbetreffende formule.
Bij aanvang van de huurperiode is met de huurder (mondeling) afgesproken om hier geen rekening mee te houden en om de 3 of 4 jaar de huur, in overleg met de huurder te actualiseren.
Dit was hoofdzakelijk voor het gemak bedoeld om niet elk jaar met de wederkerende adminstratieve rompslomp van de indexering geconfronteerd te zijn. Een advocaat had ons geadviseerd: hij zag er geen graten in zolang de huurder hiermee akkoord ging zou het ok zijn. Deze huurder was er, niet alleen initieel mee akkoord, hij heeft ook gedurende 4 jaren de afgesproken geactualiseerde huur betaald hetgeen volgens mij ook als een duidelijke akkoord aanname beschouwd kan worden. Of zie ik dat verkeerd ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 10 dec 2018 22:40

Dan past u toch vanaf nu die contractuele clausule toe!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86
Berichten: 2662

#13 , 10 dec 2018 22:55

Lijkt mij ook logisch.
Brief sturen met de indexering en de huurder ook in gebreke stellen voor het achterhouden van huurgelden.

Als ik het goed begrijp, bewoont de huurder al 8 jaar uw pand, Vergeet de huurder niet op te zeggen ten laatste 6 maanden voor het einde van het negende jaar.

rossignol
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 dec 2018 23:27

Deze persoon huurt sinds 1994 met een beginhuur van 5350 BF (132,62 €)
Ik heb de simulatie gedaan: aan de hand van deze basishuur heb ik voor elk verstreken jaar de indexaanpassing toegepast en kom voor het jaar 2018 uit op een huurbedrag van 201,87 €
Gezien zijn huidige huur 260 € bedraagt is mijn huur actualisatie blijkbaar hoger uitgevallen
en heeft hij wel een punt maar dat neemt niet weg dat hij jarenlang akkoord was met de nieuwe
"geactualiseerde" huur. Zijn huur zomaar eigenhandig verminderen lijkt mij dan ook niet OK..

rossignol
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 dec 2018 23:36

@KJ86
(zie boven)
een indexering voor 2018 levert helaas een nieuwe huur op van slechts 201,87 € .. :-(

Terug naar “Huren”