Kosten plaatsbeschrijving huur

Valerievandeneynde1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kosten plaatsbeschrijving huur

#1 , 06 dec 2018 19:44

Wij hebben 2 jaar geleden een contract afgesloten boor de huur van een woning. Dit was rechtstreeks met de eigenaar. Na een jaar hebben ze alles overgelaten aan een immokantoor. De plaatsbeschrijving bij intrede was gratis. Nu krijgen we een brief van era dat we 110 euro moeten storten. Maar wij hebben geen contract met/via era... kunnen ze eisen met ons contract dat zij de plaatsbeschrijving doen bij uittrede ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 06 dec 2018 20:20

In principe en volgens de huurwet kunnen ze u niet verplichten dat zij de uitredende plaatsbeschrijving doen.
Die keuze ligt bij de huurder.

adizal

#3 , 06 dec 2018 21:02

In principe en volgens de huurwet kunnen ze u niet verplichten dat zij de uitredende plaatsbeschrijving doen.
Die keuze ligt bij de huurder.
De bepaling dat de plaatsbeschrijving voor ‘gemeenschappelijk rekening’ wordt opgesteld, betekent
dat elke partij in beginsel in staat voor de helft van de kosten ervan, ongeacht of de huurder en
verhuurder zelf de verrichtingen doen, dan wel of ze dit overlaten aan een derde. Wanneer elke partij
een eigen deskundige aanstelt, dient elke partij de door haar aangestelde deskundige te vergoeden,

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 07 dec 2018 08:21

In principe en volgens de huurwet kunnen ze u niet verplichten dat zij de uitredende plaatsbeschrijving doen.
Die keuze ligt bij de huurder.

Interessante stelling, Adizal.

En waar in de huurwet vindt u terug dat de keuze (wie maakt plaatsbeschrijving?) bij de huurder ligt?

adizal

#5 , 07 dec 2018 12:41

In principe en volgens de huurwet kunnen ze u niet verplichten dat zij de uitredende plaatsbeschrijving doen.
Die keuze ligt bij de huurder.

Interessante stelling, Adizal.

En waar in de huurwet vindt u terug dat de keuze (wie maakt plaatsbeschrijving?) bij de huurder ligt?
--De huurder en de verhuurder hebben beide de keuze om zelf een plaatsbeschrijving op te maken

De bepaling dat de plaatsbeschrijving voor ‘gemeenschappelijk rekening’ wordt opgesteld, betekent
dat elke partij in beginsel in staat voor de helft van de kosten ervan, ongeacht of de huurder en
verhuurder zelf de verrichtingen doen
, dan wel of ze dit overlaten aan een derde. Wanneer elke partij
een eigen deskundige aanstelt, dient elke partij de door haar aangestelde deskundige te vergoeden,
terwijl de rechter bij het aanstellen van een deskundige, rekening houdend met de omstandigheden
van de zaak en in kader van zijn bevoegdheid om de gerechtskosten te verdelen, de kosten ten laste
van één van beide partijen kan leggen

Dus de huurder kan niet gedwongen worden om de plaatsebeschrijving te laten uitvoeren door een immokantoor.
Men heeft de vrije keuze....
1-- Men doet het zelf
2-- Men neemt een deskundige
3- men neemt het immokantoor.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 07 dec 2018 13:13

En toch zie ik niet waar staat dat "de huurder de keuze heeft", want dat heb ik toch begrepen uit uw tekst.

Soit, er zijn m.i. dingen die meer belang hebben.

Eigenlijk was de vraag van TS meer of hij die 110 € (geloof ik) voor de uittredende plaatsbeschrijving wel moet betalen. En daarop antwoord ik ondergetekende gewoon neen. Daarvan staat niets (of toch niet vermeld door TS) in het contract.

Wie het ook opstelt, de huurder heeft nog altijd de keuze om niet akkoord te zijn, en een samen met de eigenaar een uitstapje naar de vrederechter te maken. En gezien een immokantoor nog altijd geen advocaat is, zullen zij wel iemand aanstellen, en dan heeft de huurder m.i. wèl de vrije keuze om al dan niet zelf een advocaat aan te stellen. In zijn eigen belang dan.

adizal

#7 , 07 dec 2018 13:45

En toch zie ik niet waar staat dat "de huurder de keuze heeft", want dat heb ik toch begrepen uit uw tekst.
Wat ga jij nu doen, als ik u zeg dat ik zelf een plaatsbeschrijving opmaak en dat ik uw diensten niet nodig heb.....

komt uit de huurwet 4a

De huurder en de verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving opmaken.

adizal

#8 , 07 dec 2018 14:35

KOMT VAN NOTARIS.BE

De beschrijving mag opgemaakt worden door partijen zelf, of door een deskundige (deurwaarder, architect, of notaris) door partijen in onderling akkoord aangesteld.
De kosten zijn in principe ten laste van beide partijen elk voor de helft. Het verdient aanbeveling, op welke wijze de plaatsbeschrijving ook wordt opgemaakt, ze te laten tekenen door beide partijen.

Nog meer nodig bosprocureur?

Ik heb het trouwens ook zelf opgemaakt samen met de verhuurder.. Er komt geen malafide geldzuiger in mijn huis...

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 07 dec 2018 14:43

Dit is echt mijn laatste antwoord hierop hoor Adizal.

U gebruikt de tekst : " De beschrijving mag opgemaakt worden door partijen zelf, of door een deskundige (deurwaarder, architect, of notaris) door partijen in onderling akkoord aangesteld. " om ons te bewijzen hetgeen u hoger schreef, nl

" Die keuze ligt bij de huurder. "


Trouwens, zelfs uw bron (notaris.be) is een beetje partijdig als ze als deskundige enkel een deurwaarder, een architect of een notaris noemt. En waarom geen landmeter, makelaar, advocaat, om maar een paar voorbeelden te noemen?

adizal

#10 , 07 dec 2018 14:55

Dit is echt mijn laatste antwoord hierop hoor Adizal.

U gebruikt de tekst : " De beschrijving mag opgemaakt worden door partijen zelf, of door een deskundige (deurwaarder, architect, of notaris) door partijen in onderling akkoord aangesteld. " om ons te bewijzen hetgeen u hoger schreef, nl

" Die keuze ligt bij de huurder. "

---------------------------Omdat de huurder zijn keuze mag afdwingen, hij is niet verplicht in te gaan op de willetjes van een immo kantoor.


Trouwens, zelfs uw bron (notaris.be) is een beetje partijdig als ze als deskundige enkel een deurwaarder, een architect of een notaris noemt. En waarom geen landmeter, makelaar, advocaat, om maar een paar voorbeelden te noemen?
---------------------------------Waarom een immo kantoor, die zijn helemaal partijdig, want die worden betaald door de eigenaar.

Het gaat mij niet om wie het doet, het moet in overleg gebeuren en geen dwingend karakter hebben van een immo kantoor..

Terug naar “Huren”