uittredende plaatsbeschrijving

Noordhoek
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

uittredende plaatsbeschrijving

#1 , 06 dec 2018 15:20

op 1 december verliet ik mijn huurwoonst om een andere woning te betrekken
de huisbaas werd gevraagd om langs te komen voor een uittredende plaatsbeschrijving
dit werd geweigerd omdat hij zogezegd op het gemak het huis wou bekijken
ik moet nu later terugkeren voor de uittredende plaatsbeschrijving maar ondertussen is het huis alweer verhuurd aan iemand anders, kan dit ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 06 dec 2018 16:01

Neen, Door afgifte van de sleutels aan de eigenaar vervalt het recht op het verhalen van schade.
Hij kan u dus niks meer doen, uw huurtermijn is afgelopen en het huis is terug verhuurd.

DieterDM
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2018 17:21

neen, sleutel afgeven = einde contract en akkoord met de staat zoals die is.

Maar als ik het goed begrijp heeft u de sleutel reeds effectief afgegeven?

Reclame

Noordhoek
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2018 20:33

Ja, dat klopt , sleutel is reeds in bezit van de eigenaar

Noordhoek
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2018 20:38

Kan ik verplicht worden nog aanwezig te zijn bij de uittredende plaatsbeschrijving ? Ik woon nu een hele eind van mijn vorige woonst en wegens een beperking mag ik geen autorijden , met trein bus en belbus neemt dit - enkele reis - minstens drie uur in beslag terwijl de plaatsbeschrijving op dag van verlaten van de woonst had kunnen plaatsvinden

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 07 dec 2018 22:25

Kan ik verplicht worden nog aanwezig te zijn bij de uittredende plaatsbeschrijving ? Ik woon nu een hele eind van mijn vorige woonst en wegens een beperking mag ik geen autorijden , met trein bus en belbus neemt dit - enkele reis - minstens drie uur in beslag terwijl de plaatsbeschrijving op dag van verlaten van de woonst had kunnen plaatsvinden

zoals eerder al gemeld door andere forumleden, door het afgeven van de sleutels en het opnieuw bewonen van het pand kan de verhuurder u NIKS meer ten laste leggen met betrekking tot eventuele schade.

de uittredende plaatsbeschrijving had dienen te gebeuren VOOR u de sleutels afgaf en VOOR het pand opnieuw bewoond werd

Noordhoek
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 dec 2018 08:05

De eigenares zegt nu dat het huis nog niet opnieuw bewoond is , het is wel reeds verhuurd , heeft dit enige invloed ?

adizal

#8 , 08 dec 2018 09:25

Neen dat heeft geen invloed, u heeft uw sleutels afgegeven dat is einde verhaal voor uw vorige verhuurder.

Noordhoek
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 dec 2018 16:13

Dank voor al de eerste reacties , vandaag had de uittredende plaatsbeschrijving plaats , mevrouw discussieert over alles , het huis is in goede staat en netjes achtergelaten maar ze zoekt overal iets en wil maar liefst 600 euro, ik zou niet weten waarvoor , de dame in kwestie is zelf advocate geweest

adizal

#10 , 13 dec 2018 18:26

Nogmaals, een uittredende plaatsbeschrijving moet opgemaakt worden op tegenspraak, d.w.z dat huurder en verhuurder of zijn vertegenwoordiger daarbij aanwezig moet zijn.
De plaatsbeschrijving moet gebeuren voor de afgifte van de huissleutels.
Vanaf afgifte sleutels heeft de verhuurder geen verhaal meer tegenover de huurder.
Indien u uw borg niet terugkrijgt of ze houd daar 600 euro vanaf uw borg niet aanvaarden en gaat u via de vrederechter, die zal automatisch naar de in en uitgaande plaatsbeschrijving vragen.
En dat de dame zelf advocate is geweest doet niet ter zake, het toont alleen maar aan hoe lomp ze is..

Noordhoek
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 dec 2018 06:31

Dankuwel voor het antwoord , het lijkt almaar complexer te worden , mag ik vragen naar welk art. binnen de huurwetgeving jullie refereren wanneer jullie zeggen dat er geen verhaal meer is voor de verhuurder na afgifte van de sleutel ? Ik heb ook ergens gelezen dat er binnen de huurwetgeving geen tijdstip is bepaald voor een uittredende plaatsbeschrijving , ik word er nu wel wat moedeloos van ...

adizal

#12 , 14 dec 2018 08:51

1----Het bewijs van huurschade overeenkomstig artikel 1731 BW


2---Een uittredende plaatsbeschrijving moet gebeuren voor de afgifte van de sleutels en getekend worden door beide partijen.

Noordhoek
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 dec 2018 10:25

Verwijst artikel 1731 niet enkel naar de plaatsbeschrijving bij het betrekken van de woning ?

adizal

#14 , 14 dec 2018 11:07

Verwijst artikel 1731 niet enkel naar de plaatsbeschrijving bij het betrekken van de woning ?
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het
goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door
ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.

Er werd geen opgemaakt, de sleutels werden teruggegeven, dus u hebt het pand verlaten zoals u het gekregen hebt, er is geen enkel tegenbewijs..

Noordhoek
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 dec 2018 21:40

Eigenares blijft lastig doen , eist de helft van de waarborg wegens zware huurschade , terwijl er helemaal geen zware huurschade is , het gaat om een oud huis waar wel wat slijtage is , er is goed voor gezorgd maar zij beweert het tegenovergestelde , hoeveel kans maak ik bij de vrederechter ? Ik heb foto’s genomen van leefruimte , keuken en badkamer maar ze zeurt werkelijk over de
Kleinste details , het huis is nu drie weken onbewoond en aangezien de leefruimte zeer hoog is , onder een houten gebinte , zitten daar nu ook heel wat spinnenwebben en dergelijke , er staan al
spullen van de volgende huurder , zet ik zelf de stapnaar de vrederechter ?

Terug naar “Huren”