Max termijn terugeisen achterstallige huur (garage)

Silya
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Max termijn terugeisen achterstallige huur (garage)

#1 , 06 dec 2018 15:11

Beste,

Graag had ik wat meer info gewild betreft het huren van een garage. Heb al aardig wat gegoogled, maar ben er niet wijzer van geworden :?

Ik huur al enige jaren een garagestaanplaats. We hebben nooit een huurcontract opgesteld of ondertekend, prijs werd mondeling afgesproken en heb de bankgegevens van de verhuurder gekregen. De verhuurder was namelijk de buurvrouw van mijn ouders.

Ik heb via de bankapp een automatische opdracht aangemaakt, zodat ik de huur niet vergeet en ook tijdig vertrekt.

Vandaag ontvang ik een brief van de eigenaarsbond dat ik een achterstalige betaling heb van 21maanden en deze som binnen de 8 dagen dien te betalen. Je kan je natuurlijk inbeelden dat dit een serieus bedrag is en dat ik verschoot dat er zo lang geen huur is afgegaan van mijn rekening :shock:

Ik heb getracht de eigenaarsbond te bellen om tot een oplossing te komen, maar zij kunnen niets doen. Zij vertegenwoordigen de verhuurder en kunnen mij geen advies/oplossing geven. Ik dien zelf met de eigenaar contact op te nemen. Nu is de verhuurder al enige tijd opgenomen in een bejaardentehuis, dus kan bij haar niet terecht.

Natuurlijk was het mijn verantwoordelijkheid om telkens te checken of de huur werd betaald, maar heb met zoveel zaken een automatische opdracht en het is nooit misgelopen. Wel check ik altijd of er genoeg geld staat op de rekening om al mijn betalingen uit te voeren. Tevens was het een hele moeilijke periode voor me qua gezondheid. Ik heb een zware operatie achter de rug gehad, dus ik was er niet altijd bij :cry:

Ik vind het frappant dat ik pas na 21 maanden een brief ontvang dat er geen huur werd betaald. Ik heb nooit eerder een bericht hierover gekregen, geen belletje, geen bezoekje (ze kent mijn adres) of brief. Voor de verhuurder is het nu een leuk kerstcadeau om het huurgeld in 1 keer te ontvangen, maar ik vind dat de verhuurder ook in gebreke is omdat ze niet eerder aan de alarmbel heeft getrokken :!:

Wat zijn mijn rechten in dit geval?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 dec 2018 15:59

U moet betalen!
Verjaringstermijn achterstallige huurgelden: 5 jaar (2277 B.W.)
De bijkomstigheden die u opsomt doen niets ter zake.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 07 dec 2018 08:24

Is het een optie voor u om de verhuurster eens op te zoeken in dat bejaardentehuis?

Bij een "taske koffie" zou het kunnen dat het kerstcadeau uiteindelijk best meevalt.

Reclame

Terug naar “Huren”