Huisuitzetting in wintermaanden?

Lena55
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huisuitzetting in wintermaanden?

#1 , 05 dec 2018 11:11

Is er iemand die weet of het inderdaad klopt dat er geen huisuitzetting mag gebeuren tijdens de wintermaanden?Zo ja,over welke periode gaat het dan precies??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2018 14:16

Ik denk niet dat daar een algemene regel rond is. Een (vrede-)rechter kan echter wel rekening houden met de winter om een uithuiszetting uit te stellen. Zonder details kunnen we echter geen correct antwoord geven.

Ik dacht bijvoorbeeld dat het in bepaalde regio's wel verboden is om uithuiszettingen te doen uit sociale woningen in de winterperiode. Maar we weten niet om wat soort uithuiszetting het gaat, wat soort woning, waarom, zijn er kinderen betrokken, etc, etc...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 09 dec 2018 18:15

Als het over privéverhuur gaat, kan je ook moeilijk eisen dat de eigenaar nog enkele maanden moet wachten alvorens hij of zij weer huurgeld kan vragen, terwijl ook voor hem de rekeningen doorlopen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2018 10:00

Het is niet omdat een vrederechter oordeelt dat iemand nog enkele maanden in een huurwoning mag blijven, dat dit gratis is. De huurder zal die maanden nog wel moeten betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2018 10:18

In verbinding stellen met het ocmw
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 10 dec 2018 17:22

Het is niet omdat een vrederechter oordeelt dat iemand nog enkele maanden in een huurwoning mag blijven, dat dit gratis is. De huurder zal die maanden nog wel moeten betalen.
Klopt, maar een huisuitzetting gebeurt vaak omdat de huur al maanden niet meer betaald wordt...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2018 09:50

Klopt, maar een huisuitzetting gebeurt vaak omdat de huur al maanden niet meer betaald wordt...
Inderdaad, maar ondanks dat, zal een vrederechter twee keer nadenken om iemand uit huis te zetten als het vriest. Zeker als er ook kinderen in het spel zijn. Maar de beslissing ligt uiteindelijk nog altijd bij de vrederechter, natuurlijk.

Maar ik denk niet dat er juridisch gezien een regel is die uithuiszettingen in de winter verbiedt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”