Samenwonen en deel van contract opzeggen.

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

Samenwonen en deel van contract opzeggen.

#1 , 26 nov 2018 14:19

Hallo,

Iemand die met enkele andere mensen samenwoont en vroegtijdig wil vertrekken; die is - vermoed ik - ook gebonden aan de regel van "binnen het eerste jaar, drie maanden huur betalen; binnen het tweede jaar, twee maanden; binnen het derde jaar, één maand"; maar hoe zit dat voor de rest dan?

Tevens vroeg ik me af, elke huurder betaalt een som op een gezamelijke rekening. Deze som bedraagt een deel van de huur en een deel van de gemeenschappelijke kosten. Wanneer de persoon vroeger vertrekt en de drie maanden opzeg niet uitdoet, kan die persoon dan verplicht worden te betalen voor het deel van de gemeenschappelijke kosten? Het deel van de huur voor de drie maanden zou wel betaald blijven worden.

Ik weet dat de post nogal vaag is, maar een kopie van het contract wil de hoofdhuurder niet geven, en ook het immokantoor werkt niet mee. Dus ik probeer maar wat te zoeken naar opties.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2018 14:35

Uw vraag bevat inderdaad te weinig info om te kunnen antwoorden. Enkele vragen:
1. Wie heeft het eigenlijke huurcontract (dus met de eigenaar van het pand) getekend? Die persoon of personen zijn verantwoordelijk voor het betalen van de huur. Als alle bewoners van dit pand dit getekend hebben, zijn allen verantwoordelijk om de huur te betalen. Het is aan de verhuurder om te beslissen waar hij de huur wil halen. In praktijk zal hij, als er één van de huurders het afbolt en niets meer van zich laat horen, gewoon de overblijvende huurders verzoeken de volledige huur te voldoen.

2. Je spreekt over een "hoofdhuurder". Betekent dit dat die hoofdhuurder onderverhuurt? Is dit toegelaten volgens het huurcontract?

3. Wat voor overeenkomst (op papier) bestaat er tussen de "hoofdhuurder" en de andere huurders (of onderhuurders)? Wat staat daarin gespecifieerd over het "opzeggen van de huur" door één van de andere bewoners?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 26 nov 2018 14:50

Uw vraag bevat inderdaad te weinig info om te kunnen antwoorden. Enkele vragen:
1. Wie heeft het eigenlijke huurcontract (dus met de eigenaar van het pand) getekend? Die persoon of personen zijn verantwoordelijk voor het betalen van de huur. Als alle bewoners van dit pand dit getekend hebben, zijn allen verantwoordelijk om de huur te betalen. Het is aan de verhuurder om te beslissen waar hij de huur wil halen. In praktijk zal hij, als er één van de huurders het afbolt en niets meer van zich laat horen, gewoon de overblijvende huurders verzoeken de volledige huur te voldoen.
Elke huurder heeft het document ondertekent dat opgesteld is geweest door het immokantoor. Geeneen van de huurders heeft de verhuurder / eigenaar gezien.
2. Je spreekt over een "hoofdhuurder". Betekent dit dat die hoofdhuurder onderverhuurt? Is dit toegelaten volgens het huurcontract?
De hoofdhuurder is degene die de rekening beheert, de bedragen van de andere huurders ontvangt en alles overmaakt aan de eigenaar / immokantoor. Dat is ook dezelfde persoon die de gemeenschappelijke kosten beheerd en instaat voor contact met nutsmaatschappijen, en dergelijke.
3. Wat voor overeenkomst (op papier) bestaat er tussen de "hoofdhuurder" en de andere huurders (of onderhuurders)? Wat staat daarin gespecifieerd over het "opzeggen van de huur" door één van de andere bewoners?
Er is een huurovereenkomst, en er is een addendum. In dat addendum staat dat "de huurder" is opgesplitst in het aantal huurders, aangezien het meerdere personen betreft die geen familiale band hebben.
De "hoofdhuurder" heeft de volledige huurprijs en het totaal bedrag voor de gemeenschappelijke kosten herberekend naar kamergrootte zodat iedere huurder (hoofdhuurder inbegrepen) een bedrag betaalt.
Wat er in het addendum staat, of in het contract zelf, weet ik niet. Ik krijg geen inzage.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2018 15:08

Als iedere huurder het huurcontract ondertekend heeft, is iedere huurder verantwoordelijk dat de huur betaald wordt. Wie wat betaalt, speelt voor de verhuurder geen rol. Hij moet gewoon iedere maand van één of meerdere van de huurders, de totale huur voor die maand kunnen ontvangen.

Dat addendum waarover sprake, tussen wie is dit opgemaakt? Ik vermoed tussen de huurders onderling, om af te spreken wie hoeveel procent van de totale huur moet betalen en hoe de gemeenschappelijke kosten berekend worden? Maar als dit een overeenkomst is tussen de huurders, moet iedereen die dit ondertekend heeft, toch een kopie hebben?

Mag ik ook vragen wie jij bent in dit verhaal? Ben jij één van de huurders?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 26 nov 2018 15:16

Als iedere huurder het huurcontract ondertekend heeft, is iedere huurder verantwoordelijk dat de huur betaald wordt. Wie wat betaalt, speelt voor de verhuurder geen rol. Hij moet gewoon iedere maand van één of meerdere van de huurders, de totale huur voor die maand kunnen ontvangen.

Dat addendum waarover sprake, tussen wie is dit opgemaakt? Ik vermoed tussen de huurders onderling, om af te spreken wie hoeveel procent van de totale huur moet betalen en hoe de gemeenschappelijke kosten berekend worden? Maar als dit een overeenkomst is tussen de huurders, moet iedereen die dit ondertekend heeft, toch een kopie hebben?

Mag ik ook vragen wie jij bent in dit verhaal? Ben jij één van de huurders?
Het addendum is opgemaakt tussen de verschillende huurders, het immokantoor en de borgstellers van de huurders (een eis van de eigenaar, die al niet zo happig was op samenwoners).

Ik ben de partner van één van de huurders.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 nov 2018 15:27

En waarom wenst uw partner u geen inzage te geven in dit addendum? Als hij of zij u dit niet wil bezorgen, is dit toch teken dat hij of zij niet wenst dat jij je ermee bemoeit, niet?

Wat is verder uw belang in deze zaak?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#7 , 26 nov 2018 15:31

En waarom wenst uw partner u geen inzage te geven in dit addendum? Als hij of zij u dit niet wil bezorgen, is dit toch teken dat hij of zij niet wenst dat jij je ermee bemoeit, niet?

Wat is verder uw belang in deze zaak?
Mijn partner is degene die geen inzage krijgt in het addendum of het contract.

De dingen verlopen niet zo goed in het huis, en mijn partner en ik denken aan samenwonen. 't Is een samenloop van omstandigheden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2018 15:48

Mijn partner is degene die geen inzage krijgt in het addendum of het contract.
Hoe? Ze heeft zowel dit contract als het addendum ondertekend? Dan moet zij daar toch een kopie van hebben? Het is op zich haar verantwoordelijkheid om te weten wat ze tekent (en daar dus best ook een kopie van te vragen en deze goed te bewaren). Als ze geen kopie heeft of deze niet meer heeft, is dit op zich niet het probleem van de andere partijen.

Ik zie niet in waarom die andere partijen haar in dat geval niet even een kopietje zouden bezorgen, maar bon, dit maakt verder weinig verschil. Als ze dit niet willen, is dit zo. Je partner zou kunnen beslissen om niets meer te betalen, tot de "tegenpartij" een bewijs voorlegt waarin zij verklaart wel iets te betalen. Op dat moment zijn ze wel verplicht om een kopie voor te leggen van wat ze ondertekend heeft... Maar praktisch is dit niet zo handig, natuurlijk. Als ze er uit trekt en niets meer betaald, zou het dus kunnen dat zij wel iets ondertekend heeft daat haar verplicht alsnog te betalen. En dan moet ze betalen zonder dat ze er veder nog woont.

In ieder geval: als jullie de inhoud van de getekende overeenkomsten niet kennen, dan wij zeker niet. Ik denk niet dat iemand ook maar iets zinnigs kan zeggen in dat geval. Het enige dat we kunnen zeggen is dat uw partner zich moet houden aan de overeenkomsten die hij of zij ondertekend heeft (voor zoverre die overeenkomsten rechtsgeldig zijn, uiteraard).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#9 , 26 nov 2018 16:04

Mijn partner is degene die geen inzage krijgt in het addendum of het contract.
Hoe? Ze heeft zowel dit contract als het addendum ondertekend? Dan moet zij daar toch een kopie van hebben? Het is op zich haar verantwoordelijkheid om te weten wat ze tekent (en daar dus best ook een kopie van te vragen en deze goed te bewaren). Als ze geen kopie heeft of deze niet meer heeft, is dit op zich niet het probleem van de andere partijen.

Ik zie niet in waarom die andere partijen haar in dat geval niet even een kopietje zouden bezorgen, maar bon, dit maakt verder weinig verschil. Als ze dit niet willen, is dit zo. Je partner zou kunnen beslissen om niets meer te betalen, tot de "tegenpartij" een bewijs voorlegt waarin zij verklaart wel iets te betalen. Op dat moment zijn ze wel verplicht om een kopie voor te leggen van wat ze ondertekend heeft... Maar praktisch is dit niet zo handig, natuurlijk. Als ze er uit trekt en niets meer betaald, zou het dus kunnen dat zij wel iets ondertekend heeft daat haar verplicht alsnog te betalen. En dan moet ze betalen zonder dat ze er veder nog woont.

In ieder geval: als jullie de inhoud van de getekende overeenkomsten niet kennen, dan wij zeker niet. Ik denk niet dat iemand ook maar iets zinnigs kan zeggen in dat geval. Het enige dat we kunnen zeggen is dat uw partner zich moet houden aan de overeenkomsten die hij of zij ondertekend heeft (voor zoverre die overeenkomsten rechtsgeldig zijn, uiteraard).
De contracten liggen bij het immokantoor en bij de hoofdhuurder. Mijn partner ligt in conflict met die laatste. En het immokantoor is behoorlijk laks en tegendraads (toch wat betreft dit dossier).
Ze heeft het immokantoor een kopie gevraagd, maar wacht nog steeds op een antwoord. 't Is in ieder geval niet de eerste keer dat het immokantoor mijn partner doorverwijst naar de hoofdhuurder; en die laatste verwijst haar dan weer door naar het immokantoor...

We hebben het al gehad over "niets meer betalen" om dingen af te dwingen, maar da's een risico dat ze niet wil nemen; en dat begrijp ik best. Ik ga haar ook niet toe dwingen.
Mijn vraag hier was dus in de hoop om wat meer informatie te verkrijgen, met de weinige informatie die ik kon geven, in afwachting van het immokantoor dat ons misschien weer gewoon doorverwijst.

Wat ik me vooral afvraag, is of mijn partner - wanneer ze vertrekt - de opzegvergoeding van de volle x-aantal maanden moet betalen; of enkel een deel daarvan, naar analogie van haar deel van de huur. Ik weet niet of er specifieke regels bestaan omtrent samenwonen, of dit allemaal in de contracten zou staan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 nov 2018 16:35

Ik vrees dat niemand op die vraag zal kunnen antwoorden zoner de inhoud van de contracten te bekijken. Het is zelfs mogelijk dat de verhuurder weigert de naam van uw partner te schrappen van het huurcontract, en dan blijft zij verantwoordelijk om mee de huur te betalen. In dat geval zal uw partner naar de vrederechter moeten stappen om één en ander te regelen.

Maar mogelijk staan er zaken in het addendum gespecifieerd in geval één van de huurders wil opzeggen... Jammer genoeg heeft niemand hier een kristallen bol. Uw partner heeft twee opties, indien ze geen kopie kan bemachtigen: braaf blijven betalen, of stoppen met betalen, zodat men haar wel een kopie moet bezorgen om haar te wijzen op haar verplichtingen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#11 , 26 nov 2018 16:44

Ik vrees dat niemand op die vraag zal kunnen antwoorden zoner de inhoud van de contracten te bekijken. Het is zelfs mogelijk dat de verhuurder weigert de naam van uw partner te schrappen van het huurcontract, en dan blijft zij verantwoordelijk om mee de huur te betalen. In dat geval zal uw partner naar de vrederechter moeten stappen om één en ander te regelen.

Maar mogelijk staan er zaken in het addendum gespecifieerd in geval één van de huurders wil opzeggen... Jammer genoeg heeft niemand hier een kristallen bol. Uw partner heeft twee opties, indien ze geen kopie kan bemachtigen: braaf blijven betalen, of stoppen met betalen, zodat men haar wel een kopie moet bezorgen om haar te wijzen op haar verplichtingen.
Voorlopig wachten we nog wat af, zien of het immokantoor toch een kopie van het contract en addendum wil geven, of niet.

Alvast enorm bedankt!

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#12 , 27 nov 2018 11:40

Update: Inzage in contract en addendum gekregen.

Het contract staat nog op naam van de vorige huurders. Het addendum stelt dat de vorige huurders vervangen worden door de nieuwe huurders.
Enkel het addendum is ondertekent door o.a. mijn partner.

Wanneer een huurder het huurcontract opzegt tijdens de huurtermijn, moet die huurder een "schadevergoeding" betalen. Drie maanden binnen het eerste jaar, twee maanden binnen het tweede jaar, één maand binnen het derde jaar.
Hoe zit dat voor contracten van één jaar? Is dat dan standaard ook drie maanden?
Hoe zit dat voor samenhuizen? Is daar een regel voor of is dat met de natte vinger? Moet de vertrekkende samenhuizer dan de volledige huur van drie maanden betalen?

bosprocureur
Berichten: 6857

#13 , 27 nov 2018 13:35

Ik krijg er kop noch staart aan.

Ofwel gaat het om echt samenhuizen (dus geen verkapte kamerverhuur), en dan is er m.i. aan de ene kant de verhuurder, en aan de andere kant "de huurder", enkelvoud dus . Dat die huurder dan bestaat uit één persoon , of uit pakweg vijf of zes personen, mag , weer mijns inziens, geen verschil uitmaken. Dus werken met addenda als er één samenhuizer vertrekt of bijkomt, lijkt me de aangewezen werkmethode.

Dat er daarvoor een zekere kost aangerekend wordt, lijkt me logisch; er is tenslotte wat administratie, nazicht, overzetten of afrekenen huurwaarborg, zonder het te hebben over het zoeken naar een nieuwe huurder. Of dat dan tot drie maal de maandhuur moet gaan, lijkt me voor betwisting vatbaar.

Een veel gebruikte methode is dat de huurders zelf een nieuwe huurder zoeken (tenslotte moeten zijzelf er mee samenleven), en die aan de verhuurder voorstellen. Intussen moet de huur gewoon doorbetaald worden. En een kost van ongeveer één maand bij de effectieve wissel.

Als ik u was (of uw partner als ik goed begrepen heb) , zou ik aan de medehuurder die de administratie doet vragen (per aangetekende brief aub) om, als er een overeenkomst is, u daarvan een kopie te bezorgen, per omgaande. En dan handelen in de zin van wat ik hierboven vermeld heb.

Succes !

Terug naar “Huren”