Huisdieren

Elserson
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huisdieren

#1 , 21 nov 2018 14:19

Ik heb sinds begin mei een geregistreerd 3-6-9 huurcontract samen met mijn vriend.
In het huurcontract staat er dat indien we huisdieren willen houden, we ons huurbedrag dubbel moeten betalen.
Dat was initieel geen probleem, we hadden geen huisdier, maar nu begin ik toch steeds meer voor een klein hondje te voelen.

Daardoor vraag ik me nu af of dat eigenlijk wel wettelijk is, dubbele huishuur vragen om een huisdier te mogen houden?

Ze omzeilen zo wel het feit dat ze het niet officieel mogen verbieden, want wie wilt/kan er nu dubbele huur betalen?

Zo blijkt dus alvast wel wel dat het niet verboden is in ons gebouw om huisdieren te houden, want anders konden ze het ook niet toelaten aan mensen die bereid zijn de dubbele huur te betalen.

Ik hoop dat iemand ons hier een beetje verder mee kan helpen.
Alvast bedankt :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 21 nov 2018 14:29

Dat is een totaal onwettige clausule in het huurcontract. zowel vanwege het verdubbelen van de huur als voor het verbieden van een huisdier. Moet je dus geen rekening mee houden. Al is het natuurlijk maar de vraag of je een moeilijke en gespannen relatie met de verhuurder wil als hij merkt dat je toch een huisdier hebt aangeschaft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2018 14:29

Je mag die clausule in het huurcontract gerust als niet bestaande beschouwen. Als je huurt heb je het recht op het volle genot van de woning, wat betekent dat je ook huisdieren mag houden. Zolang deze niet voor overlast of schade aan de woning zorgen, kan de verhuurder hier niets tegen inbrengen (ook geen dubbele huur eisen).

Let wel: de kans dat uw huurovereenkomst ogpezegd wordt doro de verhuurder, wordt wel aanzienlijk groter. Ik heb ooit een verhuurder geweten die na het intrekken van huisdieren, de huurders gewoon hun opzeg gaf op het einde van de eerste 3-jarige periode, en de gekoppelde schadevergoeding zonder verpinken uitbetaalden. De huurders konden dus op 6 maand tijd een andere woning zoeken. Weeg dus af of je dit risico wil nemen, of toch liever nog wat langer daar wil blijven wonen.

Maar dubbele huur eisen omdat je een huisdier neemt, dat kan niet. Geen enkele vrederechter gaat daarmee akkoord gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Huren”