Gemeenschappelijke CV ketel

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijke CV ketel

#1 , 16 nov 2018 14:27

Ik woon sedert augustus 2017 in een appartement op het gelijkvloers met centrale verwarming. De cv-ketel is echter gemeenschappelijk met het appartement op de eerste verdieping en bevindt zich ook in het appartement op de 1ste verdieping.
Vorige winter viel die regelmatig uit, waardoor ik dus zelf ook zonder verwarming zat in mijn appartement. Ik heb toen verschillende keren gevraagd aan bovenburen om alstublieft de huisbaas te contacteren om dit euvel te verhelpen. Na enkele maanden geen enkele actie gezien te hebben, heb ik toen zelf de huisbaas een aangetekende brief gestuurd om de cv-ketel te laten nakijken en zodoende te herstellen indien dit nodig was. Er is toen een chauffagist gekomen en die heeft de nodige werken gedaan en ik heb toen geen problemen meer ondervonden.
De laatste dagen echter begint de cv-ketel blijkbaar weer kuren te krijgen en zit ik dus weer zonder verwarming.
Mijn vraag is: is dat eigenlijk reglementair dat de cv-ketel ergens staat waar ik als huurder er eigenlijk niet aan kan om te kijken als er iets mee scheelt of gewoon om die aan te zetten als die uitgevallen is. Bovenburen zijn ook niet altijd thuis.
Kan ik eisen van de eigenaar dat ik ofwel mijn eigen ketel krijg, of dat die de ketel verplaatst naar een gemeenschappelijke ruimte, of weet ik veel wat?
Anders wordt dit weer een lastige winter...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 nov 2018 16:17

In grotere appartementsgebouwen is het CV lokaal meestal afgesloten en enkel de syndicus heeft de sleutel. Het zou mooi zijn als iedere huurder zomaar op eigen houtje de zaak kon aan en uitzetten, de temperatuur kiezen......

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2018 16:37

Dit is een appartementsgebouw met 2 appartementen (glvl + 1ste verdieping) en 2 studentenkamers (2de verdieping). De studentenkamers hebben hun eigen gemeenschappelijke cv ketel die gewoon in de gang staat op de 2de verdieping in een ingebouwde kast die niet afgesloten is.
Deze van de appartementen staat gewoon in het "washok" (de ruimte met de voorzieningen voor wasmachine, droogkast enz) van het appartement op de eerste verdieping, dus wel toegankelijk voor de huurder van de eerste verdieping.
Geen syndicus hier, gewoon huurders en een huisbaas ...

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 nov 2018 20:14

Heeft hij een bouwvergunning voor deze appartementen? Toch eens gaan horen bij de bouwdienst van de gemeente.
Mogelijks heeft hij een ééngezinswoning gewoon opgesplitst zonder vergunning.
Dan kan je van die stoten meemaken. Het mag immers zo weinig als mogelijk kosten, en was de bestaande ketel vroeger die voor het hele huis.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2018 20:38

Hij heeft zelf dit gebouw pas vorig jaar gekocht ...
Naar wat ik vernomen heb, is het inderdaad zo dat dit gebouw vroeger één huis was met beneden een bakkerij (winkel + de bakkerij) en boven dan de woning. Naar wat ik nog meer vernomen heb, zou de bakker toen zijn vrouw stierf het gebouw dan onderverdeeld hebben in appartementen en studio's (waarschijnlijk de oorspronkelijke zolder) om het gebouw te kunnen verkopen.
Dat is wel al minstens 2 eigenaren geleden.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 16 nov 2018 22:08

Kan je niets aan doen.
Appartementen mogen een cv-ketel delen en er is geen enkele verplichting inzake dat die toegankelijk moet zijn voor alle gebruikers ten alle tijde.
Vragen aan de verhuurder om de ketel te herstellen want het is niet normaal dat die uitvalt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 nov 2018 09:39

Dat wil nog niet zeggen dat hij dat mocht zonder bouwtoelating. Vraag na bij uw gemeente. Veel eigenaars denken dat ze zowat alles mogen verbouwen als het maar binnen de gevels blijft.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 nov 2018 11:36

Ik vermoed dat dat wel in orde zal zijn, aangezien alles in orde is met bijvoorbeeld de brandveiligheid. Blusapparaten, brandslang, brandalarm, brandtrap en nooduitgang zijn allen aanwezig.
Je weet natuurlijk nooit, maar of dat dat nog nut heeft om naar de gemeente te gaan voor iets wat een vroegere eigenaar al dan niet gedaan heeft...
Hoe dan ook, bedankt voor de antwoorden. Ik weet genoeg nu :)

Terug naar “Huren”