Eigenares wil vrijstelling verzekering van waarborg nemen

guillaume.j
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Eigenares wil vrijstelling verzekering van waarborg nemen

#1 , 10 nov 2018 15:22

Korte situatieschets:

Een tweetal weken geleden contacteerd ik dit forum reeds in verband met een gebroken glaswand die voor het fornuis staat in een gehuurd appartement. Op moment van schade heb ik direct verzekering en eigenaar gecontacteerd en ingelicht. Zij heeft vervolgens haar verzekering gecontacteerd, die dan mijn verzekering in gebreke heeft gesteld voor de schade.

Mijn verzekering heeft vervolgens dit geval bekeken en op basis van foto's die ik toegestuurd had bijkomende vragen gesteld. Hierbij concludeerden ze dat de barst oorzaak is van een thermische breuk en wij, de huurders, niet aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Van uit de kant van de eigenaar heeft de verzekering dit verslag ontvangen. Vervolgens heeft haar verzekering het schadegeval terugbetaald, minus de vrijstelling.

Dit is waar het staartje zit. Nu probeert de eigenares de vrijstelling op mijn waarborg te verhalen. Daarvoor heeft ze volgende argumenten:

- de huurwet zegt dat ik steeds het appartement moet teruggeven in de staat waarin we het gekregen hebben. Maw aansprakelijk of niet, wij moeten de rest betalen (zelf indien een neutrale expertise in mijn voordeel zou spreken)
- het feit dat haar verzekering haar uitbetaald heeft is louter een voorafbetaling, zeker geen bevestiging van de conclusie van mijn verzekering door haar verzekering.
- er is geen neutrale expertise geweest, dus kan mijn verzekering zeggen wat ze willen.

Daarnaast wil de leverancier van de glaswand ook niet op papier schrijven dat het wel degelijk gaat om een thermische breuk (om de reden dat hij er niet bij was), hoewel hij toegeefd dat het kan.

Momenteel zijn we uit het appartement, en hebben we onze sleutels reeds afgeven. Het contractueel einde wil ik echter nog niet tekenen zolang de situatie niet is opgehelderd.

Enige suggesties hoe ik dit het best oplos? Het kan toch niet zijn dat ik als huurder helemaal geen bescherming heb bij schadegevallen waar ik niet aansprakelijk voor ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 nov 2018 15:46

De drie argumenten van de verhuurder kloppen.
Niets weerhoudt de verzekering van de verhuurder ervan om
verdere stappen te ondernemen tegen uw verzekeraar.
Als uw verhuurder de vrijstelling inhoudt kunt u dat enkel betwisten voor het vredegerecht.
De Rechter zal dan een neutraal expert aanstellen (kosten door u voor te schieten en
blijvend te betalen indien in ongelijk gesteld).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 nov 2018 16:21

De glazen wand is tijdens uw huur stukgegaan, voor welke oorzaak ook. Jij moet er dus voor zorgen dat die vernieuwd wordt, met of zonder verzekering. Verhuurder kan dus de franchise van uw waarborg afhouden.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 10 nov 2018 17:29

De glazen wand is tijdens uw huur stukgegaan, voor welke oorzaak ook. Jij moet er dus voor zorgen dat die vernieuwd wordt, met of zonder verzekering. Verhuurder kan dus de franchise van uw waarborg afhouden.
Mag ik aannemen dat deze stelling geen rekening houdt met de bepaling van de aansprakelijkheid, maar gewoon vertrekt uit de veronderstelling dat elke glasbraak, ongeacht de oorzaak, ten laste valt van de huurder ?

Terug naar “Huren”