Huren mogelijk gezien inkomen?

svanholewi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huren mogelijk gezien inkomen?

#1 , 09 nov 2018 10:53

Beste

Mijn vriend en ik zijn enorm geïnteresseerd in een appartement dat verhuurd wordt aan €850 (inclusief alle kosten, buiten verwarming, elektriciteit en dergelijke).

We verdienen samen €3400 netto per maand + €180 maaltijdcheques per maand.

Reeds samen gespaard: +- €37500.

Denken jullie dat we een appartement kunnen huren voor een bedrag van €850 per maand?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2018 11:35

Da's zeker haalbaar. In regel zegt men: "Zorg dat de huur niet meer is dan 1/3e van het inkomen." Dus 1/3 van €3580 zou ongeveer €1200 aan huur zijn.

In principe is het ook zo dat die "regel" geld als het inkomen beperkt is. Hoe hoger het inkomen, hoe meer je van die regel kan afwijken (als je netto €4000 verdient, heb je nog meer dan genoeg over om van te leven als je €1500 aan huur zou betalen, om maar iets te zeggen).

Dus financiëel is dit zeer zeker haalbaar (dit is eigenlijk een perfecte huur voor jullie budget). Waar je wel moet aan denken: wat indien de relatie stuk zou lopen? De huur zal verder moeten betaald worden, en de verhuurder kan die huur bij iedereen opeisen die het contract ondertekend. Dus stel dat jullie uit elkaar gaan en je vriend vertrekt en betaalt niet meer, kan jij die huur dan nog alleen betalen (of omgekeerd, als jij zou weg gaan)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#3 , 09 nov 2018 14:52

Even in de marge: overweeg toch ook of je geen woning zou kopen. Met zo'n mooi inkomen, moet dat mogelijk zijn.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2018 15:03

Even in de marge: overweeg toch ook of je geen woning zou kopen. Met zo'n mooi inkomen, moet dat mogelijk zijn.
Terechte bedenking. Maar als de relatie nog pril is, is huren misschien wel geen slecht idee. Dan kan je alvast "uittesten" of dag in dag uit met iemand samenleven, en dit jaren aan een stuk, wel zal werken. Een huur is makkelijker opgezegd, dan wanneer je een eigen huis moet zien te verdelen / herverkopen /...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

svanholewi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2018 15:07

Even in de marge: overweeg toch ook of je geen woning zou kopen. Met zo'n mooi inkomen, moet dat mogelijk zijn.
Terechte bedenking. Maar als de relatie nog pril is, is huren misschien wel geen slecht idee. Dan kan je alvast "uittesten" of dag in dag uit met iemand samenleven, en dit jaren aan een stuk, wel zal werken. Een huur is makkelijker opgezegd, dan wanneer je een eigen huis moet zien te verdelen / herverkopen /...
We zijn van plan om na de huurperiode te bouwen. Voor de bouwgrond die mijn vader erfde betaal ik €45000 en mijn vriend zijn vader heeft een bouwbedrijf. We kunnen dus relatief 'goedkoop' bouwen.
Daarom leek het ons beter nu te huren om toch meer te kunnen sparen dan wanneer we een lening zouden aangaan (met een afbetaling van +- 1000 euro per maand)

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 09 nov 2018 21:14

Weinig juridisch onderwerp, maar kom :
U betaalt nu (of u bent dat van plan) 850 € per maand, daarnaast spaart u behoorlijk verder; als u nu of in de heel nabije toekomst relatief goedkoop kan bouwen, zou ik durven opteren voor samen bouwen, desnoods beginnen met een soberder afwerking, en later de luxe.

Wel goede afspraken maken voor het geval van overlijden, minder goed overeenkomen, uiteen gaan,....

ook zonder glazen bol kan zowat iedereen met de ellebogen (of zijn het nu ellenbogen) aanvoelen dat de leningen straks duurder worden, alleen hoeveel duurder weet men niet.

Terug naar “Huren”