Aansprakelijkheid bij inbraak wie dient de kosten te betalen?

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Aansprakelijkheid bij inbraak wie dient de kosten te betalen?

#1 , 31 okt 2018 13:27

Ik ben eigenaar van een appartement waar sinds 1 maand een nieuwe huurder inzit.
Gisteren kreeg ik telefoon dat er is ingebroken in het appartement, de deur van het appartement is volledig stuk. Wie draait er op voor deze kosten ik als eigenaar of de huurder?

De huurder heeft nog geen werk gemaakt van een verzekering, dus kan daar al niet op terug vallen.

Komt er nog bij dat het appartement gelegen is op het 2de verdiep en er enkel en alleen bij haar is ingebroken.

Hoe men is binnen geraakt zonder sleutel aan de voordeur dus op het gelijkvloers is voorlopig een raadsel gezien er nergens inbraak sporen zijn. Enkel aan mijn verhuurde appartement.

Wie kan mij meer informatie bezorgen? De blokpolis komt alvast niet tussen enkel voor de gemeenschappelijke delen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 31 okt 2018 13:59

Beste

zie
https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... verhuurder

'Een belangrijke uitzondering op de herstelverplichting van de huurder is normale slijtage en overmacht: de huurder moet nooit instaan voor het herstel van slijtage door ouderdom of schade door overmacht.
Overmacht betekent dat er een gebeurtenis was die de huurder niet gewild heeft en dat hij die gebeurtenis onmogelijk kon voorzien.'


Een inbraak is duidelijk overmacht dus niet voor huurder.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 31 okt 2018 16:21

Is recent de sleutel van het appartement veranderd? Zou iemand kunnen zijn die de sleutel van de voordeur heeft van vroeger .

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 okt 2018 16:30

En werd er iets gestolen?
Echtelijke ruzie?
Enz?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”