Art. 3.§4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.(20 feb. 1991,Woninghuurwet)Hallo,
eind november ben ik om escalatie van een conflict met verhuurdster
(ex-vriendin) te vermijden weggevlucht. Het is een 3-6-9 huurkontrakt
ze zegde de huur na 6 maanden op met een termijn van 3 maand.
nog een keer teruggeweest (1 nacht) ivm een muziekvoordracht maar
in december dus slecht een nacht geweest. nu rekent ze me december en januari aan.
1) mocht ze de huur opzeggen binnen de 3 jaar ?
2) mag ze die maanden die ik er niet kon zijn aanrekenen ?
3) wat kan ik doen om mijn recht te halen ?
Ja sorry maar het gaat hier over een opzeg al na 6 maand van dieArt. 3.§4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.(20 feb. 1991,Woninghuurwet)
Bedankt voor je response.Zoals hoger beschreven had je recht op een schadevergoeding maar dit ontslaat je niet van de verplichting de huur te blijven betalen tijdens de opzegperiode. Indien je de opzeg nog niet hebt aangevochten en je hebt de woning sinds januari verlaten vrees ik ervoor.
ik snap niet hoe je tot deze conclusie komt. ik heb december en januari wel betaald althans januari heeft ze in een o-o regeling zich toegeeigend.Je hebt dus drie maanden huur niet betaald, terwijl je mogelijk recht hebt op negen maanden schadevergoeding. In een geladen situatie begrijp ik dat je dit niet rechtvaardig vindt. Maar een slecht kompromis is nog altijd beter dan geen kompromis. Schrijf aangetekend dat je recht hebt op een schadevergoeding en doe een voorstel.
ok duidelijk met het tijdsaspect lijkt het mee te vallen als ik dit lees :Ik kwam tot die conclusie omdat je op 07 april schreef "nu rekent ze me december en januari aan"
Ik ben het daar niet mee eens!Maar een slecht kompromis is nog altijd beter dan geen kompromis.