Waarborg bureau

BertDG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Waarborg bureau

#1 , 23 okt 2018 17:20

Mijn vriendin huurde van september 2013 tot september 2018 een bemeubeld kot.

In het IKEA-bureau dat op de kamer stond had zich in de rechterachterhoek van het bureaublad een barst gevormd.
Aanvankelijk werd ons gezegd dat ons hier waarschijnlijk niets zou voor worden aangerekend omdat het ging over een redelijk kleine schade en ze het kot 5 jaar gehuurd gehad.

Nadien werd ons echter een volledige nieuwe bureau (niet enkele een nieuw bureaublad) en installatiekosten aangerekend.
Mag de verhuurder een volledige bureau aanrekenen, en mag hij ook installatiekosten aanrekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 23 okt 2018 17:47

Nee, enkel de schade.
Als er een barst in de hoek zat, kun je stellen dat een kleine tube plamuur en een klein potje verf voldoende zou zijn.
Als de verhuurder een nieuwe bureau wenst, mag deze dit plaatsen natuurlijk, maar deze kost niet doorrekenen.

Als herstellen onmogelijk zou zijn, mag deze wel de noodzakelijke delen terug aanrekenen (bij de ikea zijn alle delen apart te verkrijgen, dus zou een blad voldoende zijn).
Ook moet er rekening gehouden worden met de slijtage van het product (is al minstens 5 jaar oud, hoe lang stond die bureau er al voor uw vriendin erin kwam wonen?).
Een bureau is normaal afgeschreven op 10 jaar, dus als dit een nieuwe was, mogen de kosten maar voor de helft aangerekend worden.

BertDG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2018 11:42

De verhuurder mag dus enkel kosten aanrekenen voor zover die nog niet afgeschreven waren?

Ik had ook nog een tweede vraag. In het huurcontract staat ook dat alles gekuist moet zijn bij vertrek. Indien dat niet gebeurd is, moet een som betaald worden die in het contract overeengekomen is. Deze som is echter onredelijk hoog. €100 per ongewassen gordijn, €50 euro als de frigo niet proper is, €100 voor de badkamer, etc. Een andere huurder die het nagelaten had zijn kot te kuisen bij vertrek, kreeg zo een rekening van meer dan €500 voorgeschoteld.

Ik meen me te herinneren dat een forfetaire som afgesproken mag worden, maar dat deze door een rechter marginaal getoetst mag worden en indien het afgesproken bedrag veel hoger ligt dan de werkelijke kosten, enkel de werkelijke kosten verschuldigd zijn? Of vergis ik mij hier?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 okt 2018 12:25

Jij kende die bedragen toch bij ondertekening van het contract. Het was dan dat je had moeten protesteren over deze te hoge bedragen. Nu is het te laat want je was akkoord met deze bedragen door uw ondertekening.

BertDG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2018 14:53

Ik huur zelf het kot niet en heb de contracten dus ook pas dit jaar onder ogen gehad. Verder zijn het niet wij, maar een andere huurder die de onredelijke bedragen voor het kuisen van de kamer moeten betalen. Ik heb het net nog eens nagekeken en ik geloof dat dit valt onder 1231BW

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 27 okt 2018 15:17

Meubilair schrijf je af over een periode van 10 jaar. Een bureau van de Ikea zou ik dan persoonlijk eerder 6 tot 8 jaar geven.

Verhuurder kan in principe de kosten recuperen die niet ten gevolge zijn van normale sleet. Was dat een nieuwe bureau toen je vriendin op kot ging?

Indien nieuw bureau kan hij hooguit de 50% van de kost kosten recuperen van reparatie (meubel is half afgeschreven).

Terug naar “Huren”