Nalatigheid verhuurder

Evelien P
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Nalatigheid verhuurder

#1 , 19 okt 2018 12:57

Beste,
Ik heb een kinderdagverblijf en huur al jaar een pand.
De laatste jaren kreeg ik van de verhuurder geen rekeningen meer om het kadastraal inkomen te betalen. In het begin viel mij dit wel op, maar ik heb genoeg zaken aan mijn hoofd en had al eens geïnformeerd ernaar maar alles ging in orde komen en uiteindelijk dacht ik er ook nooit meer aan.
Nu kreeg ik telefoon dat ze de rekeningen van 5 - 6 jaar zal in 1 keer geven. Het gaat over een goeie 1300 euro per maand!
Ze beweert dat de belastingen zelf jaren geen rekeningen gezonden hebben en dat ze daarom nooit rekeningen heeft doorgegeven. Ze zou nu een aanslagbiljet gekregen hebben van al die jaren.
Ik heb al geïnformeerd bij iemand van de belastingen die ik ken en die zegt dat dit onmogelijk is, ze moeten jaarlijks de rekeningen gekregen hebben.
Nu is mijn vraag, kan dit zomaar? Het gaat over duizenden euro's door hun nalatigheid.
Hartelijk dank voor uw antwoord.
Evelien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2018 13:27

ik vind het wel gek dat je als huurder de onroerende voorheffing moet betalen. Bij woningen is het in ieder geval de eigenaar die dat doet, zou dat anders zijn bij handelshuur dan?

Evelien P
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2018 14:49

Het contract is handelshuur en het staat er in vermeld dat ik dit moet betalen. Maar als zij al die jaren nalaat om de rekeningen door te sturen...?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 okt 2018 15:07

Geen idee of het wettelijk is om de onroerende voorheffing te laten betalen door de huurder. Als dit al wettelijk is, denk ik niet dat men die rekeningen zomaar mag "opsparen" om dan aan de huurder te vragen die in één keer te betalen.

Ik denk dat je gerust een afbetalingsplan mag voorstellen aan de verhuurder, waarbij je over een periode van een aantal jaren, maandelijks een kleiner bedrag afbetaalt. Maar nogmaals, dit enkel indien het wettelijk is dat deze onroerende voorheffing doorgerekend wordt aan de huurder. Daar heb ik zelf geen idee van...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 19 okt 2018 16:35

Enkel bij woninghuur mag deze kost niet doorgerekend worden.
Bij andere types huur, zoals handelshuur hier, mag dit wel als dit expliciet in het contract staat.
Dus in dit geval perfect toegelaten.

Daarnaast dacht ik dat de verjaring voor extra kosten binnen een handelshuur 5 jaar bedraagt.
Dus alle onroerende voorheffingen die maximaal 5 jaar oud zijn, zal TS moeten betalen.
Als er 1 tussen zit die 6 jaar oud is, is dit niet.
Hierop mag iemand mij gerust verbeteren, want die termijnen zijn moeilijk te vinden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 okt 2018 16:46

Klopt. Kijk er echter uw huurovereenkomst op na, om te zien of erin vermeld is dat de OV ten laste is van de huurder.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 okt 2018 19:23

een KI van €1300 per maand ????
JurecaBE moderator

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 19 okt 2018 19:46

een KI van €1300 per maand ????

Neen, als ik het goed begrepen heb een Onroerende Voorheffing van 1300 € . Maar inderdaad, dit zou ontzettend hoog zijn.


Zou het kunnen dat het hier om een jaarbedrag gaat ?

Evelien P
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 okt 2018 14:07

Ja, idd mistypt. Is op jaarbasis uiteraard.
Allemaal bedankt voor uw hulp.
Mvg.
Evelien

Terug naar “Huren”