seizoensarbeiders bij de buren

lumpsum
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

seizoensarbeiders bij de buren

#1 , 17 okt 2018 17:19

Dag allemaal

Wij hebben net een huis ( halfopen bebouwing ) gekocht dat nog wordt afgewerkt. Soort van sleutel op de deur.
Toen wij ons deel kochten, was de andere helft nog niet verkocht.

Nu lopen de werken bijna op zijn einde, en kijken we erg uit naar de verhuis.
Sinds deze week weten we dat het aanliggende huis verkocht is aan een eigenaar van een tomatenplantage.
Zijn plan is om "enkele koppels plukkers" in het huis te laten wonen.

Nu is mijn vraag: mag dit zomaar?

Kan een huis met 3 slaapkamers, 1 badkamer en een woonkamer met keuken verhuurd worden aan meerdere koppels?
Wat met overlast? Ik ben niet snel bevooroordeeld, maar mijn idee van ons eerste eigen huisje, onze toekomst in dat huis, is wel wat in het water aan het vallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 okt 2018 17:59

Die plukken lange dagen dus veel last zou j r niet van mogen hebben. Indien wel zit er niets anders op dan politieïnterventies te vorderen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 okt 2018 19:43

Dat huis wordt niet verhuurd, maar in bruikleen gegeven tijdens de duur van de pluk. Het maakt dus deel uit van hun loon (kost en inwoon)
Ik heb familie in de regio St-Truiden en dat zijn fruitkwekers. Die hebben in totaal 2 eigendommen, buiten hun eigen grote villa, die ze enkel hebben aangekocht met als doel hier die seizoenplukkers logies te bieden. Ze hebben het gemeubeld met alle comfort TV inbegrepen, en de mijn nicht kookt iedere middag en avond een warme maaltijd. Ze doen dat al bijna 30 jaar zo. Het gebruik van de woning, en de maaltijden, maken deel uit van hun verloning. Dat is zo opgenomen in hun arbeidscontract.

Reclame

lumpsum
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2018 21:13

Dat huis wordt niet verhuurd, maar in bruikleen gegeven tijdens de duur van de pluk. Het maakt dus deel uit van hun loon (kost en inwoon)
Ik heb familie in de regio St-Truiden en dat zijn fruitkwekers. Die hebben in totaal 2 eigendommen, buiten hun eigen grote villa, die ze enkel hebben aangekocht met als doel hier die seizoenplukkers logies te bieden. Ze hebben het gemeubeld met alle comfort TV inbegrepen, en de mijn nicht kookt iedere middag en avond een warme maaltijd. Ze doen dat al bijna 30 jaar zo. Het gebruik van de woning, en de maaltijden, maken deel uit van hun verloning. Dat is zo opgenomen in hun arbeidscontract.
Als ik het goed begrepen heb gaat hij het wel verhuren. Kan dat aan 3 verschillende koppels?

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 17 okt 2018 21:29

Waarom zou dat niet kunnen? Zolang de ruimte het toelaat volgens de Vlaamse Wooncode, zal er geen probleem zijn.

Trouwens, nu ik er beter op inga, die mensen gebruiken het huis toch niet voor hoofdbewoning/domicilie?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2018 21:59

Deze tomaten plukkers die komen hier met plukkaarten en in de tomaten teelt is dit maximum 90 dagen per werk man en met uren tot als ik me niet vergis 55 a 60 uren per week, normaal heb je daar geen last van, en deze verhuur dit is ook een speciaal systeem eigen aan de tomaten kweek, en veelal zijn het ook koppels
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Huren”