Handelshuur

Luc14
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Handelshuur

#1 , 16 okt 2018 15:00

Hallo iedereen,

Ik huur een pand waarin ik een café uitbaat. Ik heb hiervoor geen handelshuur contract maar een contract van onbepaalde duur. (gaan aanvangsdatum of einddatum vermeld). In geval van opzegging krijg ik een termijn van 18 maanden.
Ik huur van de brouwerij en niet rechtstreeks van de eigenaar.
Ik wil mijn zaak overlaten maar de overnemer heeft schrik dat hij er in het slechtste geval meteen kan uitgezet worden.
Wie kan me hier verder mee helpen, of heeft nuttig advies zodat ik mijn overnemer kan geruststellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2018 16:09

Een contract kan altijd verbroken worden als er een schadeclaim er tegen over staat, en kan je overnemer geen contract krijgen van de brouwerij zelf?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Luc14
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2018 16:20

Hij kan een contract handelshuur krijgen van de brouwerij maar dan gaat de brouwerij zelf eerst een contract handelshuur van de eigenaar willen, met als gevolg dat de huur een pak hoger gaat liggen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2018 19:08

U hebt wel een handelshuurcontract. U betaalt toch huur.
Hoe komt het dat er geen geschreven contract is? Dat is voor een brouwerij heel ongebruikelijk. Waarom denkt u dat de opzegtermijn 18 maanden is?

Luc14
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2018 14:59

Er is wel een geschreven contract hoor.
Maar zoals ik al zei staat hierin dat het een contract van onbepaalde duur is met een opzegtermijn van 18 maanden.
Ik wel mijn overnemer toch enige zekerheid bieden dat hij geen opzeg krijgt en de zaak nog enkele jaren kan uitbaten.
Vandaar dus mijn vraag: val ik uiteindelijk toch onder de handelshuur wetgeving ongeacht wat er in het contract staat?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2018 17:45

Een contract van onbepaalde duur bestaat bij een handelshuurovereenkomst enkel als na afloop van de overeenkomst van negen jaar de huurder niet tijdig de huurhernieuwing heeft aangevraagd en toch in het gehuurde goed blijft en de huur gewoon verder loopt. En als de verhuurder dan de huur opzegt kan de huurder nog altijd om huurhernieuwing vragen.
Ook de onderhuur is in principe negen jaar, maar is wel beperkt tot de duur van de hoofdhuur.
De onderhuur zou dus enkel voor onbepaalde duur kunnen zijn als de brouwerij (hoofdhuurder) niet tijdig de huurhernieuwing heeft aangevraagd en hierdoor een huur van onbepaalde duur tot stand kwam. Zou wel merkwaardig zijn voor een brouwerij.
En dan nog, als de eigenaar de huur opzegt en de brouwerij de huurhernieuwing niet vraagt, kan de huurder dit doen.

Luc14
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 okt 2018 18:26

Hallo Schorpioen,

Bedankt voor de informatie, in welke wettekst is deze terug te vinden?


Luc14
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 okt 2018 17:23

Beste Schorpioen,
Ik heb het nog eens nagekeken en het contract bestaat al sinds 1952.

Luc14
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 nov 2018 20:32

Ook nog dit: het pand dat ik huur vertoont een waslijst aan gebreken en is eigenlijk niet conform net de brandveiligheid.
De eigenaars vertikken het om er iets aan te doen en de brouwerij wil er ook geen aanpassingen aan doen.
Indien het pand zou worden afgekeurd of onbewoonbaar zou worden verklaard, kan ik dan een schadevergoeding eisen van de brouwerij of de eigenaar?

JorisB
Berichten: 78

#11 , 24 nov 2018 11:35

Staat er in het contract dat er gehuurd wordt om er café/horeca uit te baten?

Luc14
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 dec 2018 20:30

Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld maar nog geen afdoende antwoord gekregen. Ik stel ze nog eens opnieuw: Wij huren een pand waarin we een horecazaak uitbaten. De brouwerij heeft de hoofdhuur en verhuurt op zijn beurt aan ons. De toestand van het pand is de laatste jaren dermate verslechterd en noch de eigenaar, noch de brouwerij willen renovaties doen. Daarom overwegen wij om het te laten sluiten. (het regent binnen, je trapt boven door het plafond, in- en uitgang zijn niet conform de wetgeving, gevel verzakt en staat helemaal gescheurd enz..) Kunnen wij indien het pand wordt gesloten schadevergoeding krijgen? Zo ja, mogen wij ons baseren op onze jaaromzet? Wie kan me hier enige duidelijkheid in verschaffen of raad geven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 dec 2018 21:05

Door wie gaat je dit laten sluiten ???

Als u zelf dit sluit kan het gebeuren dat u gaat moeten betalen van je vooropzeg !

En woont u daar zelf in ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2662

#14 , 07 dec 2018 23:31

Heb je een ingebrekestelling gestuurd naar uw verhuurder (de brouwerij)? Het lijkt mij raar dat die mannen niet reageren op een officiële ingebrekestelling.

Luc14
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 dec 2018 16:04

Ik woon niet in de zaak.
Dat is ook onmogelijk gezien de toestand van het pand.
Ik heb nog geen officiële ingebrekestelling gestuurd.

Terug naar “Huren”