Conflict buurman en huisbaas

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Conflict buurman en huisbaas

#1 , 15 okt 2018 17:56

Situatie is als volgt;

* In mondeling overleg met de huisbaas heb ik de afvoer van de dampkap door een raampje achterin onze huurwoning gemonteerd.

* Even later stond de buurman op de stoep, met de melding dat hij overlast had. Aangezien we elkaar nog nooit ontmoet hadden, en het gesprek vanaf het eerste moment uitmondde op intimidatie en agressie van zijn kant, heb ik de zaak meteen laten vallen.

* Het verzoek om de uitlaat weg te halen heb ik genegeerd, vanwege de toon. Ik heb meteen de verhuurder (via de telefoon) gecontacteerd om te melden wat de situatie was. De buurman ging stevig van wal over het feit dat zaken als de uitlaat van de dampkap naar het dak geleid moeten worden (groot gelijk), dat het raam en de opening van de verluchting in de achterwand illegaal waren omdat deze op zijn woning uitkomen (geen idee).

* Ik heb de verhuurder dus verzocht om de zaak verder af te handelen en de afvoer te plaatsen.

* Toen bleef het langs beide kanten stil in alle talen.


Onlangs kreeg ik enkele controleurs van stad Antwerpen over de vloer. Ik vermoed dus dat buurman richting juridische actie gaat en zie de bui al hangen.

Wat zijn mijn rechten en plichten?

Specifiek;

* Ben ik als huurder in fout na het plaatsen van de uitlaat en het melden van de situatie aan de verhuurder?

* Dien ik deze dan toch meteen te verwijderen?

* In hoeverre kan de verhuurder eventuele schade op mij verhalen?

* Mag dit van de huurwaarborg afgehouden worden?


Uiteraard bestaat er geen bewijs van mijn mondelinge overeenkomst en daaropvolgemde communicatie met de verhuurder, die zou dus kunnen doen alsof zijn neus bloedt...


Uiteraard; de buurman heeft overschot van gelijk dat de dampkap niet zo dichtnop zijn woning uit moet komen. Door de explosieve situatie heb ik het maar aan de verhuurder overgelaten. Nu die geen animo toont om iets aan het probleem te doen, is er iets dat ik dan toch zou kunnnen doen om de situatie te beteren?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 15 okt 2018 18:20

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 15 okt 2018 18:29

Probleem voor uw huisbaas.... stuur een aangetekend schrijven dat hij zo snel mogelijk een goede oplossing moet zoeken en uitgoeren voor de afvoer van je dampkap

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 okt 2018 19:59

Wie is eigenaar van de dampkap? Jij hebt ze blijkbaar geplaatst, evenwel met toestemming van de verhuurder, maar als plaatser had die dampkap volgens de regels moeten plaatsen. Een aannemer die die dampkap op eigen initiatief verkeerd zou geplaatst hebben, zal die ook op zijn kosten moeten verplaatsen, tenzij jij of de verhuurder bepaald hebben waar die uitgang moest komen. Dan is het weer jullie verantwoordelijkheid.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 15 okt 2018 21:49

Allereerst: Als de dampkap uitmondt op het perceel van de verhuurder, heeft de buurman niets te zeggen.

De verhuurder is niet verplicht om een dampkap te voorzien met extractie naar buiten. Er worden massaal dampkappen geplaatst met koolstoffilter (lucht circuleert in de ruimte) omdat het vaak complex is om de afvoer van de dampkap te verwezenlijken. Elke dampkap kan uitgerust worden met een koolstoffilter voor geen geld.

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2018 22:03

Homaar. Dat verhaal op Livios zou echt perfect deze situatie kunnen zijn...

Ik weet eigenlijk niet of de dampkap uitmondt op zijn perceel, of dat van de verhuurder.

Enkel een aangetekende brief vindt ik een beetje kort door de bocht, dus denk ik;

Via mail of telefoon vragen of;

- verhuurder de grondplannen na kan kijken om te zien of het al dan niet foutief geplaatst is.

- de vraag of hij een koolstoffilter kan (of wil) voorzien.

En dan vermoed ik een aangetekende brief alsnog met kopie versturen voor de rechtsgeldigheid.

Terug naar “Huren”