van rechtswege en zonder ingebreke stelling

joengelen
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

van rechtswege en zonder ingebreke stelling

#1 , 13 okt 2018 16:37

beste

In mijn contract staat:

Bij laattijdige betaling: dwz na de 5 de van iedere maand, zal hierop van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 10% per jaar verschuldigd zijn

in 2017 heb ik 6 maanden niet op tijd kunnen betalen. Ik heb zelf het initiatief genomen om dit te melden en het immobielenkantoor heeft nooit iets gezegd van ingebreke stelling of nalatigheidsintresten.Sinds oktober 2017 betaal ik altijd op tijd. Zelfs 1 week vroeger dan normaal. Ik had die periode financieel echt moeilijk

Mijn vraag is: kan de eigenaar zomaar 1 jaar later dit gaan aanrekenen? Moet hij niet tenminste een aanmaning sturen?

Nu zegt hij: zoals vermeld in de huurovereenkomst wordt bij laattijdige betalingen een administratieve kost aangerekend van 15 euro+10 % intresten, voor deze laattijdige betalingen wordt er voor iedere maand 20 euro aangerekend (15 euro administratieve kost + 5. euro intrest). Op wat wordt dit berekend op de huur alleen of op de huur + lasten?. Zoals gezegd hij heeft geen enkele administratieve kost gehad.. Deze brief is er gekomen als wraak omdat ik naar de vrederechter ben gegaan om de teveel betaalde provisies terug te eisen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 13 okt 2018 20:18

Als dat in uw contract staat kan dat worden toegepast - eventueel wel wat aangepast door de vrederechter.
Wat de provisies betreft hebt u inzage gehad in de originele factuur en de verdeelsleutel.

joengelen
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2018 20:35

Er kan vanalles in het contract staan. Daarom is het nog niet wettelijk. Waarom zou die een administratieve kost van 15 euro hebben voor die maanden? Ik vind dat dan ook fel overdreven onredelijk en onmenselijk

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2018 22:37

In mijn contract staat:

Bij laattijdige betaling: dwz na de 5 de van iedere maand, zal hierop van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 10% per jaar verschuldigd zijn
Verder spreek je over een administratieve kost van 15 euro. Staat dat ook in het contract?
10 % intrest is blijkbaar telkens 5 euro. Ook eigenaardig. Hoeeel was de huur en wanneer hebt u betaald?
De rechter kan een overdreven intrest matigen. 10 % is wel heel veel

joengelen
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 okt 2018 00:16

in contract staat:

Bij laattijdige betaling: dwz na de 5 de van iedere maand, zal hierop van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 10% per jaar verschuldigd zijnEr wordt een administratieve kost van 15 euro aangerekend. (Die eigenaar rekent blijkbaar de administratie kost voor iedere maand dat ik te laat was, ik zou echter niet weten welke kost zij heeft gehad)

de huur is een vast gedeelte + provisie.

van januari tot april was de huur 467,55 + 65 euro provisie
vanaf mei 475,89 + 65

de betalingen waren als volgt

04/01/2017 :532,55
28/02/2017 532,55(te laat)
30/03/2017 200 euro(te laat)
03/04/2017 532,55
10/04/2017 332,55
10/05/2017 549,23(index) (te laat)
30/06/2017 540,89 (te laat)
31/07/2018 540,89(te laat)
01/09/2018 540,89 (te laat)
28/09/2018 1081,78

verder moet ik nog zeggen dat de eigenaar zijn verplichtingen niet nakomt. Er was een lek van de douche en als ik de kraan aanzette spoot het langs alle kanten. Weken kon ik me niet douchen (was toen net 40 graden)en dan heb ik maar zelf een loodgieter gebeld omdat het immobielenkantoor niet reageerde (van de huur ingehouden) Nu wil men dat ik douchekop en slang terugbetaal. Wat ik ook betwist want die is nooit vervangen gedurende misschien 40 jaar.

Vonnis van te vrederechter werd niet op tijd uitgevoerd door eigenares. Heb veel druk moeten zetten via allerlei kanalen (huurdersbond, kabinet minister, biv)

Ik betaal sinds maart 2018 huur voor de kelder maar kan er maar ten dele van genieten (zij had daar haar eigen spullen gestockeerd en weigert deze op te halen ) maw ik had niet het rustig genot

als het is om te krijgen weet me mij te vinden, maar men komt wel niet hun verplichtingen na. Achterstallige provisies heb ik via de vrederechter moeten bekomen

bedankt

Terug naar “Huren”