Provisiekosten terugbetaald krijgen

BMT
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Provisiekosten terugbetaald krijgen

#1 , 11 okt 2018 17:18

Ik had een woning gehuurd in Evere en de opzeg was in half juli verlopen. Ik heb naast de huur €120 aan extra kosten voor gas en water betaald. (Elektriciteit en internet heb ik zelf geregeld.) Ik heb de vertegenwoordiger van de verhuurster bij het opzeggen gevraagd hoe het zat met het bedrag dat ik teveel zou hebben betaald terug te krijgen. Hij zei dat de metingen pas op het einde van het jaar gedaan worden. Maar hij voegde er ook aan toe "Maar normaal is €120 zo ongeveer wat er gemiddeld verbruikt wordt...". Het klonk alsof de terugbetaling ervan miniem zou zijn? Het gaf me het gevoel dat er waarschijnlijk niets zou teruggegeven worden eigenlijk. In ieder geval ben ik niet lang aan de lijn gebleven, want ik dacht dat ik dus toch zou moeten wachten tot eind van het jaar en vertrouwde er wel op dat ze het zullen terugbetalen. Nu achteraf gezien natuurlijk wat naïef.

Nu ik terug bezig ben met nieuwe woningen zoeken, vind ik het erg opmerkelijk dat sommigen slechts €30 voor ook enkel gas en water vragen. En ik weet van mezelf dat ik een zuinige gebruiker ben en herinner me ook de lage kosten die ik vroeger daaraan deed voor mijn kot. Dus ik ben vrij zeker dat ik een flinke som mag terugverwachten betreft de provisie.

Ik denk dat dat wachten tot het einde van het jaar misschien een methode was om het achter te houden in de hoop dat ik het zou vergeten? Indien dat zo is, zal ik uiteraard beter niet wachten. Wat moet ik allemaal doen om zeker te zijn dat ik het juiste bedrag terugbetaald krijg? Want stel je voor dat ze met een nep document afkomen waar staat dat ik wel alle €120 per maand zou hebben gebruikt? Ik las op deze website het volgende:
De wet voorziet dat de verhuurder op schriftelijk (aangetekend) verzoek van de huurder het teveel aan geïnde provisies terugbetaalt (artikel 1728 quater van het Burgerlijk Wetboek). Dit artikel is bindend en het contract kan hier niet van afwijken.
Ben ik verplicht het schriftelijk te vragen?

Ik vertrouw de verhuurster en vertegenwoordiger nu ik er terug aan denk niet meer. Ook zeker door een eerdere vraag die ik hier heb gesteld: Kosten voor het komen "inwonen"...? De vertegenwoordiger had niets gezegd over die kosten en zei me dat ik de €1000 waarborg terug zou krijgen waar uiteindelijk maar €880 van overbleef.

Alle tips zijn welkom! Ik wil ook zeggen dat ik niet zo een assertief persoon ben en daar mensen er wel eens misbruik van durven te maken, ben ik bang dat ze weer wegen vinden om geld waar ik recht op heb weg te houden. Alles wat kan voorkomen dat dat gebeurt of wat ik "tegen" hen kan gebruiken, wil ik graag weten. :) Danku.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 okt 2018 17:40

zei me dat ik de €1000 waarborg terug zou krijgen waar uiteindelijk maar €880 van overbleef.
Werd er een uitgaande plaatsbeschrijving opgemaakt? Werd hier schade vastgesteld? Waarschijnlijk wel, want zomaar 120 € achterhouden mag niet

Freshprince
Berichten: 495
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 okt 2018 12:07

U heeft recht op een gedetailleerde afrekening en verantwoording op basis van stavende stukken (lees: facturen). Voor een appartementsgebouw volstaat het u deze ter inzage te geven (kantoor syndicus).

Op basis van de detailafrekening en de facturen moet u post per post kunnen nagaan welke bedragen werden uitgegeven en of deze al dan niet terecht aan u worden aangerekend.

U spreekt enkel over water en gas maar het zou me niet verbazen indien er ook gemeenschappelijke kosten betaald moeten worden (zowat in ieder appartementsgebouw).

Uw huurcontract dient dan als leidraad welke kosten u aangerekend kunnen worden.
De wet zegt enkel dat de onroerende voorheffing niet mag ten laste van de huurder geplaatst worden, verder niets.
Het algemeen principe is dat beheers-/eigendomskosten ten laste van de verhuurder zijn en dat de gebruiks-/genotskosten voor de huurder zijn (denk bv. aan elektriciteit en verwarming algemene delen en onderhoudstaken allerhande zoals groenonderhoud, poetsen, ...).
Opgelet: het huurcontract kan - rechtsgeldig - afwijken van het algemene principe en ook beheerskosten ten laste van u als huurder leggen (bv. de vergoeding van de syndicus).

De wettelijke basis is art. 1728ter van het Burgerlijke Wetboek.
Raadpleeg voor belangrijke juridische beslissingen altijd een advocaat (met specialisatie in desbetreffende materie) of bevoegde instantie, niet enkel een forum!

Reclame

BMT
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2018 14:45

zei me dat ik de €1000 waarborg terug zou krijgen waar uiteindelijk maar €880 van overbleef.
Werd er een uitgaande plaatsbeschrijving opgemaakt? Werd hier schade vastgesteld? Waarschijnlijk wel, want zomaar 120 € achterhouden mag niet
Nee, er was geen schade vastgesteld. Ze kwamen op dat bedrag door €75 'kosten voor gebruik van de lift voor mijn verhuis'... + €37,50 voor aanmaak van naamplaatjes in de lift en brievenbus en de sleutels als ik me nog goed herinner... Maar dan nog kom ik slechts €112,50 uit. Maar ik weet nog dat ik het had nageteld en de som wel klopte, maar de redenen ervoor zij me niet bij het begin hadden ingelicht. Ik neem binnenkort nog dat blad eens erbij met die berekening.

BMT
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2018 16:11

U heeft recht op een gedetailleerde afrekening en verantwoording op basis van stavende stukken (lees: facturen). Voor een appartementsgebouw volstaat het u deze ter inzage te geven (kantoor syndicus).

Op basis van de detailafrekening en de facturen moet u post per post kunnen nagaan welke bedragen werden uitgegeven en of deze al dan niet terecht aan u worden aangerekend.

U spreekt enkel over water en gas maar het zou me niet verbazen indien er ook gemeenschappelijke kosten betaald moeten worden (zowat in ieder appartementsgebouw).

Uw huurcontract dient dan als leidraad welke kosten u aangerekend kunnen worden.
De wet zegt enkel dat de onroerende voorheffing niet mag ten laste van de huurder geplaatst worden, verder niets.
Het algemeen principe is dat beheers-/eigendomskosten ten laste van de verhuurder zijn en dat de gebruiks-/genotskosten voor de huurder zijn (denk bv. aan elektriciteit en verwarming algemene delen en onderhoudstaken allerhande zoals groenonderhoud, poetsen, ...).
Opgelet: het huurcontract kan - rechtsgeldig - afwijken van het algemene principe en ook beheerskosten ten laste van u als huurder leggen (bv. de vergoeding van de syndicus).

De wettelijke basis is art. 1728ter van het Burgerlijke Wetboek.
Dankje voor je antwoord. Dus ze hoeven mij niet per sé het document te geven als ze niet willen, aangezien u zegt dat ze enkel inzage volstaat? En wat bedoelt u met kantoor syndicus? Ik ken de term niet, sorry. Iets verder in uw antwoord spreekt u ook van een vergoeding van de syndicus. Wordt daarmee ook de inzage bedoeld?

Daar heeft u gelijk in. Ik was even helemaal vergeten dat er kosten voor onderhoud van lift en gangen door de conciërge hierbij zitten. :oops:

Dus als zij zeggen dat ze het pas op het einde van het jaar de metingen doen, kan ik enkel wachten tot op het einde van het jaar? Dus best neem ik op tegen het einde van het jaar contact met hen op erover?

BMT
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 nov 2018 17:00

Bumpje.

Moet ik de verhuurder rond deze tijd/einde van het jaar bellen met de vraag tot terugbetaling van de provisiekosten die te veel zouden zijn betaald? Wordt dit eigenlijk vaker gedaan? Waarschijnlijk denken huurders daar niet aan en wordt dat dus gewoon extra winst voor de verhuurder?

Alle antwoorden worden geapprecieerd. :)

Terug naar “Huren”