Woning ongeschikt laten verklaren

Vw123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Woning ongeschikt laten verklaren

#1 , 10 okt 2018 21:34

Hallo,

Sinds enkele maanden huren wij een woning in Laken. Deze woning heeft ernstige vochtproblemen, condensatieproblemen en de vochtigheidsgraad is zeer hoog. Door het vocht brokkelt de muur stilaan af.

Door vocht en overstromingen in het verleden hadden wij ook schade aan onze elektriciteit. Deze bleek ten eerste al compleet foutief geïnstalleerd, en heeft last van condensatie en vocht in stopcontacten.

Wij hebben reeds een keuring van de elektriciteit laten doen door een elektricien, deze heeft onze elektriciteit afgekeurd. Tevens ook vermeld dat alles vervangen moet worden, groot brandgevaar. Heeft foto’s genomen.

Mochten wij onze woning ongeschikt willen laten verklaren, mag dit verslag dan dienen als bewijsstuk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 10 okt 2018 21:46

Bewijsstuk voor wat?

Als er gebreken wordt vastgesteld dan heeft de verhuurder nog altijd een herstelperiode.
Als de verhuurder bereid is om te herstellen, kan hij de elektriciteit herstellen binnen uw huurperiode.
Hier loopt juist een gelijkaardig topic over een kot dat in Brussel last heeft van vocht.

Een elektrische installatie van voor 1981 moet niet arei-conform zijn, veel elektriciens kijken vanuit dat opzicht en dat is vaak verkeerd.

Ik ken de regels niet van de wooncode in Brussel maar in Vlaanderen zijn ze niet streng. Ze hebben mij altijd verteld dat ze in Brussel nog minder streng zijn.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2018 13:30

KJ86, als een woning ongeschikt verklaard werd, dan denk ik dat een conformiteitsattest alleen kan bekomen worden mits voorleggen van een recent keuringsattest? Zo'n recent keuringsattest houdt dan, denk ik toch, rekening met de recente normen?

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 12 okt 2018 22:22

Ik ken het niet voor Brussel maar de eisen die wonen Vlaanderen stelt voor een installatie van voor 1981 komen niet in de buurt van AREI-conform. Kort opgesomd, moet de installatie aan volgende eisen voldoen

diff (enkel droge, natte is niet verplicht)
uiteraard geen elektrocutie gevaar
geen aardgeleider gebruiken voor stroom
twee vrije geaarde stopcontacten in de keuken.
zekeringen aanpassen aan de bedrading

Voor de rest mag alles.

Terug naar “Huren”