Onderhandeling Huurcontract (indexering)

RaymondL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onderhandeling Huurcontract (indexering)

#1 , 10 okt 2018 19:42

Beste,

Mijn vrouw en ik staan aan het begin van een onderhandeling voor een huurwoning.
Wij hebben nu een voorbeeld contract gekregen en willen onderhandelen over de indexatie.

Ons inkomen zal niet meer veranderen en daarom willen wij een aanpassing in het contract waarbij opgenomen wordt dat er "geen indexering" plaats zal vinden?
Mag ik dit voorstellen of staat dit vast in de wet?

Met vriendelijke groet,
Raymond

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 okt 2018 20:00

Die verhuurder zal u graag zien komen. Uw loon zal waarschijnlijk niet meer stijgen, maar zal toch nog wel geïndexeerd worden zeker. Is nl wettelijk verplicht

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 10 okt 2018 21:07

Indexering dient voor de waardevermindering van het geld.
Als het een contract van korte duur is, zal die verhuurder dat niet erg vinden.
Als je twintig jaar blijft wonen, is dat een serieuze streep door de rekening van de verhuurder.
Vragen staat vrij natuurlijk, indexeren is geen wettelijke verplichting.

Reclame

RaymondL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2018 21:15

Bedankt voor uw antwoord,

Maar ik ben intussen met hulp het volgende tegen gekomen wat uw antwoord tegenspreekt?. (of hebben wij het misschien over verschillende zaken)

"Het contract mag wel bepalen dat er geen indexatie is. In dat geval kan de verhuurder geen indexaanpassing vorderen."
Bron: https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... ie_en_kost

Verder:
"Kortom, de indexatie is sinds 28 februari 1991 steeds toegelaten voor de mondelinge huurovereenkomsten;
voor de geschreven huurovereenkomsten is zij toegelaten behalve wanneer het contract dit uitdrukkelijk uitsluit."
Bron: https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf
Bladzijde 33, Art. 6 van de huurwet

Toevoeging: ik heb alleen een ziekte-uitkering die niet zal stijgen. Mijn gezondheid zal verder achteruit blijven gaan en zal over een paar jaar niet meer kunnen verhuizen. Door de hoogte van mijn uitkering kom ik niet in aanmerking voor sociale huur.

Mvg,
Raymond

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 10 okt 2018 21:25

Dat is toch hetgeen dat ik schrijf. Indexeren is geen wettelijke verplichting dus ben je vrij om in het contract te bedingen dat er niet geïndexeerd zal worden.
Je kan het misschien toepassen voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld negen jaar, de duur van een contract.
Het zou mij raar lijken dat de verhuurder akkoord zou gaan met nooit niet meer te indexeren. Op twintig jaar tijd zal ons geld nog maar de helft waard zijn.

PS. Volgens mij worden uitkeringen ook geïndexeerd.

RaymondL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 okt 2018 00:49

Hallo KJ86,

Mijn tweede bericht/reactie was eigenlijk voor mava105, ik was die aan het typen en had jouw reactie daarna nog niet gezien.
In ieder geval bedankt voor de uitleg en de moeite!

Mvg,
Raymond

Terug naar “Huren”