10 bezoeken van verhuurster in 13 maanden huurtijd!

Jansendederde
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

10 bezoeken van verhuurster in 13 maanden huurtijd!

#1 , 10 okt 2018 10:17

Ik heb bewust gekozen voor het huren van een nieuwbouw studio. Reden is dat ik niet vaak lastig gevallen wil worden door geluidsoverlast en reparaties en erg gehecht ben aan privacy:

niets is minder waar

bij aangaan van de huur is de studio al ruim 9 maanden geleden afgeleverd door de bouwer (X) dus mag ik aannemen dat de eigenaresse en verhuurster alle fouten in kaart heeft gebracht. Niets is minder waar...na een snelle plaatsbeschrijving ontdek ik onmiddellijk een traag lopende douche, en een scheur in de muur van badkamer en salon..slecht gemonteerde buitenkraan....een blind paard had dat kunnen zien. Ik meld deze zaken en dan begint de ellende. Geforceerd door de eigenaresse heb ik inmiddels een groot aantal defecten moeten laten repareren (kennelijk onder dwang van een verstrijkende garantie) dat mij met emails en telefoontjes, want de eigenaresse is zeer dwangmatig, zeer veel tijd heeft gekost. 10 openstellingen en 150 emails totaal zo'n 48 uren en de verhuurster heeft zelfs nog een advocate in de arm genomen die dreigt met vrederechters etc. Nu is er opnieuw een bezoek aangekondigd en opnieuw wordt met de vrederechter gedreigd terwijl ik alles volgens de wet doe, betaal op tijd en bezorg geen overlast....welnu ik heb weinig zin om onder deze druk een advocaat in de arm te nemen, want als je ze aankijkt kost het al 150 euro en mij valt niets te verwijten. Bij een eerder bezoek heeft ze ook nog foto's gemaakt van het interieur en van mijn tuin met mijn kinderen duidelijk daarop....ik weet echt niet of dit in Belgie de gewoonte is en hoewel zij het recht heeft in het huurcontract om eens op bezoek te komen is de 11e keer toch echt teveel...Tevens vindt ik een compensatie voor achteruitgang van woongenot zeer op zijn plaats...wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 10 okt 2018 10:27

Uw probleem begint reeds met wat u zelf aanhaalt namelijk "een snelle plaatsbeschrijving".
Verder heeft u het over "een blind paard had dat kunnen zien".
Heeft u het dan niet gezien tijdens de opmaak van de plaatsbeschrijving?
Heeft u de plaatsbeschrijving ondertekend?
Heeft u een geregistreerd contract?
Welk type? kortlopend of 3-6-9?
En wat is de aanvangsdatum van uw contract?

Jansendederde
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2018 10:42

Goede vraag

Ik ben zo naief dat ik 215 euro betaal voor een professioneel bureau dat de plaatsbeschrijving verricht en dan ervan uitga dat dit zorgvuldig gebeurt. Ik heb een dag erna alle fouten geconstateerd en aan de eigenaresse gemeld en ook aan het bureau. Ik kon op dat moment niet weten hoe dit uit de hand kon lopen....men mag toch iets verwachten van gerenommeerde bouwers en plaats-beschrijvers?...3 jarig contract en geregistreerd en in aanvulling op mijn overzicht ook de eigenaresse is advocate...dus ik word belaagd door 2 advocates

Reclame

adizal

#4 , 10 okt 2018 11:22

Gelijk welk beroep je hebt mijnheer, iedereen kan zich te schande maken. Laakbaar is wel omdat uw eigenares een advocate is , daar zij zich privé met dergelijke praktijken bezighoud. Ik zou dit een schande noemen voor de advocatuur. Hier op het forum zijn mensen die u beter kunnen beantwoorden wat u te doen staat, dus wacht even af er zal zeker wel iemand antwoorden.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 10 okt 2018 12:26

Wat me in het hele verhaal vreemd lijkt (en doet vermoeden dat niet het hele verhaal verteld wordt) is dat de verhuurder en haar advocaat dreigen met vredegerecht, terwijl zij de fouten moeten herstellen.
Waarvan beschuldigen ze u dan ? Wat hopen ze te bereiken bij de vrederechter ?
Weigert u bvb om toegang te geven om zaken te laten herstellen / nakijken / aanpakken ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jansendederde
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2018 14:11

dank voor uw reactie...zoals gemeld heb ik 10 keer de deuren moeten openen.zelfs 1 keer een halve dag vrij gehouden en niemand kwam opdagen....en opnieuw willen de advocates een bezoek afdwingen...ik vind dat omdat ik al vele uren onnodig heb moeten optreden voor haar dat dat ook geld kost..en verlies aan woongenot....

adizal

#7 , 10 okt 2018 16:55

Mijnheer, als u wil geholpen worden, zult u toch aandacht moeten hebben voor de vragen te beantwoorden die gesteld worden. Daarstraks heb ikzelf 5 vragen gesteld en u hebt er 1 beantwoord.
Nu stelt iemand anders een aantal vragen en daar antwoord u ook niet op.

CityBird
Berichten: 792

#8 , 10 okt 2018 18:00

1) Traag lopende douche,
2) en een scheur in de muur van badkamer en salon..
3) Slecht gemonteerde buitenkraan
Dit is een vreemd verhaal. 1) en 3) lijken mij op het eerste gezicht akkefietjes en 2) kan nooit door een huurder veroorzaakt zijn, ook al staat dat niet in de plaatsbeschrijving. Wat is dan het probleem en welke kosten heb je dan moeten betalen?

Franciscus
Berichten: 38595

#9 , 10 okt 2018 18:10

Is blijkbaar een nieuwbouw waar een al verhurende eigenaar ( die ook advocaat blijkt te zijn) haar rechten tgo de aannemer / bouwheer wil laten gelden.
Daar zit u als huurder tussen en als u dan niet meewerkt zal eigenaar gezien deze vermoedelijk in procedures verwikkeld is wat druk op de ketel willen zetten.
Kan er met eigenaar gepraat worden want is nog voor u nog voor haar een prettige situatie.

Quid dat u na 10 bezoeken op 13 maanden nu zegt dat het welletjes is ...
Rechtspraak aanvaard dat één bezoek van eigenaar per jaar als normaal kan beschouwd worden.
Dus moet er wat anders aan de hand zijn.

Zou me niet meer dan logisch lijken dat eigenaar naar huurder hier toch wat (veel water) in haar wijn moet doen met vb een substantiële financiële compensatie.

Wat de foto's die zijn genomen van u en of van uw kinderen die moeten direct verwijderd worden en u geeft uiteraard geen enkele toestemming voor gebruik - als ze niet toevallig genomen zijn is het al een inbreuk op de privacy.

Jansendederde
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 okt 2018 20:08

ja ik heb volgens mij alle relevante vragen beantwoord.
plaatsbeschrijving getekend ja
3 jaar
geregistreerd ja
aanvang 16 juni 2017 precies 9 maanden na oplevering dus tijd genoeg om alle fouten te zien.
let op: het gaat hier om een splinternieuwe studio en je mag ervan uitgaan dat de eigenaresse een uitvoerige inspectie heeft gedaan voordat zij het overnam van de aannemer.
En dat bijkt dus niet zo te zijn...het "opknappen"van een nieuwe studio wordt door de eigenaresse overgelaten aan een huurder en zij forceert dat met haar statuut van advocaat. En ik ben gedwongen kosten te maken, uren, heel veel emails om de afspraken te maken....en dat is alleen door nalatigheid van de eigenaresse...

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 10 okt 2018 21:03

Het probleem is dat jij als huurder die geen vastgoed aanschaft niet snapt hoe dat de aankoop van een nieuwbouw verloopt.

Bij de overdracht van de studio naar de eigenares is er een voorlopige oplevering gemaakt door de bouwfirma. De bouwpromotor heeft vervolgens 1 jaar tijd om de gebreken te herstellen, verborgen gebreken zoals een traag lopende douche (waarschijnlijk foute beluchting van de afvoer) daar is de promotor 10 jaar voor aansprakelijk. Vooraleer die zijn verantwoordelijkheid opneemt gaat er bij de meesten redelijk wat tijd verloren.

Waarschijnlijk heb je in uw contract een clausule in de aard van dat je alle herstellingen moet gedogen die de verhuurder nodig acht ongeacht de termijn die daar voor nodig zou zijn. Perfect wettelijk om zoiets te bedingen.

Contract nalezen en als die clausule opgenomen is, moet je de studio openzetten.
In het ander geval moet je enkel de dringende herstellingen toelaten.

PS. Het feit dat jij al die tijd kwijt bent, ligt louter en alleen aan u. Je kan perfect overeenkomen met de verhuurder dat die met zijn eigen sleutel na telefonisch afspraak de aannemer binnenlaat. Kost je vijf minuten om de telefoon op te pakken.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 11 okt 2018 09:02

jprecies 9 maanden na oplevering dus tijd genoeg om alle fouten te zien.
Als je er niet zelf woont en leeft kan je niet alle fouten zien. Dat is dus geen argument als het ooit voor een rechtbank komt.

Terug naar “Huren”