problemen met onverhuurd handelspand

dookia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

problemen met onverhuurd handelspand

#1 , 09 okt 2018 22:57

Een vriend van mij onderhuurt een handelspand. Dit is onderverhuurd met akkoord van de eigenaar en dat staat ook in het huurcontract. Nu de huurder (verhuurder van mijn vriend) is verdwenen met de noorderzon vermoedelijk door schulden. Hij zou in het Verenigd Koninkrijk zijn maar zijn gsmnr is niet meer bestaand en hij reageert op geen enkele manier. Hij heeft zijn huurcontract opgezegd bij de eigenaar, maar hij heeft nooit zijn huurders (ze zijn met 3 onderverhuurders ) niet verwittigd. Nu zit mijn vriend met de volgende problemen. Hij en die 2 andere onderverhuurders betalen nog steeds huur maar dus die huur gaat niet meer naar de eigenaar. Is hij wettelijk beschermd? De eigenaar vraagt om het geld rechtstreeks naar hem te storten maar dan zou dat zonder huurcontract zijn. Ook niet ideaal vermoed ik.

We hebben dus verschillende vragen.

Wat moet hij nu doen? verder betalen aan wat zijn verhuurder is? Zijn contract is niet opgezegd geweest. En wat kan de eigenaar hem doen?

Hij heeft 3 maanden waarborg betaald aan die verhuurder maar gezien er geen contact mogelijk is kan hij dat op een andere manier terugvorderen indien het contract kan teniet gemaakt worden?

thx

Dookia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 okt 2018 12:13

Waarborg zal hij wel kwijt zijn. Verhuurder/eigenaar kan best een contract een de huidige onderhuurders geven, echter pas nadat hij de huur heeft opgezegd na vonnis vrederechter.

dookia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2018 12:01

Mijn vriend moet dus best contact opnemen met een vrederechter?

Reclame

dookia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2018 12:02

Zou het ook een oplossing zijn om 3 maanden geen huur te betalen ?(dit is wat hij als waarborg heeft betaald)

Terug naar “Huren”