Problemen met kot

Kot2020
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Problemen met kot

#1 , 08 okt 2018 15:07

Hallo iedereen,

Mijn vriendin en ik huren sinds een maand een kot in Brussel, voorheen hadden we koten van onze universiteit zelf, dus we huren voor het eerst op de privémarkt via Brik (de organisatie voor studentenkoten).

Vanaf onze intrede in het nieuwe kot hebben we problemen gehad:

- Joints van de douche die kapot waren
- Groot lek in het toilet
- Kookplaat die elektrische schocken gaf
- Verwarming die kapot is
- Stopcontacten die soms geluid maken, soms met vuurdeeltjes die eruitkomen, ook als er in het stopcontact in kwestie geen apparaat ingestoken is, we hebben ook vaak last van stroomonderbreking

We hebben de huisbazen (een man met zijn 3 kinderen) hiervoor gecontacteerd. We hebben 3 weken zonder kookvuur gezeten, dat is inmiddels vervangen. Het toilet is opgelost, net zoals de douche. De elektriciteit blijft echter een probleem, doordat het geen constant geluid is hoorde de huisbaas niets toen hij de eerste maal langskwam.

Vervolgens hadden we enkele dagen nergens last van, tot ook andere stopcontacten dit geluid begonnen maken, inmiddels is het zo dat wanneer we een apparaat insteken er soms uit een ander stopcontact een luid en knetterend geluid komt. We hebben hier video's van gemaakt en getoond aan 2 electriciens, hun reactie was unaniem: groot brandgevaar, direct herstellen OF een heel goede brandverzekering hebben. Dus toen de huisbaas met zijn klusjesman langskwam hebben ze hier naar gekeken maar ook weer niets gevonden, het geluid was wel een keer te horen. Ze hebben de draden wat strakker gedraaid, en ons probleem leek opgelost.

Daarna hadden we, op de koelkast na, alles uitgetrokken om de elektriciteit een minimum te belasten en vervolgens gingen we een dag op bezoek bij familie. Bij thuiskomst zondagavond hadden we geen elektriciteit, de zekeringen waren (weer eens) gesprongen en 3 stopcontacten die geluid maakten werken niet meer (de elektriciteit valt steeds uit, ik heb een telefoonoplader die licht geeft zodra hij verbonden is, en het licht knippert telkens aan-uit-aan-uit...). Mijn vriendin heeft zondagavond dan de 2 kinderen gebeld: de ene verwees door naar de andere wegens in het buitenland, en vervolgens kregen we, anoniem, telefoon van de huisbaas. Hij was enorm kwaad dat we belden, dat het leek alsof we geen vertrouwen hadden, dat het aan de vorige huurders lag, en dat die wel nooit geklaagd hadden dus waarom kloegen wij. Dat het altijd iets was op ons kot, dat we om de dag belden en dat dat niet oké was, dat hij nu de muur zal moeten uitbreken, dat dat echt enorm veel gaat kosten etc etc. Tevens was hij kwaad omdat mijn vriendin belde en ze bij zijn bezoek (om 9 uur 's ochtends) met griep in bed lag.

Mijn vriendin drong aan op het sturen van een elektricien, maar de kotbaas stuurt 'zijn team', wij vermoeden klusjesmannen en lijkt niet open te staan voor een objectieve elektricien. Hoewel het enerzijds begrijpelijk is dat hij eerst met zijn eigen team probeert om dit probleem te verhelpen, hoopten wij echt op een elektricien. Maar dat zit er niet echt in.

We hebben Brik een week geleden al gecontacteerd, die man lachte ons net niet uit: 'U kan het contract enkel verbreken bij ernstige problemen, wij kennen de huisbaas en hij staat open voor reparaties.' Dat kan allemaal wel zijn, maar nu gaat hij dus de muur openbreken, iets wat volgens de elektriciens die wij aanspraken niet nodig is. Bovendien vrees ik dat ze niets gaan zien bij het openbreken van de muur, en dat wij dan kop van jut gaan zijn.

Mijn contact met de huisbaas was altijd vrij goed. Vriendelijke man. Ik heb echter wel het gevoel dat wij met de vinger gewezen worden omdat we 'klagen', voor ons maakt het zelfs niet uit dat we geen verwarming hebben, maar brandveiligheid is echt belangrijk en dat is hier niet het geval. We klagen hier niet over een bagatel à la slechte wifi maar wél over elektriciteit die een probleem vormt. Het helpt niet dat we twee vrouwen zijn, en ik het gevoel heb dat we niet altijd serieus worden genomen.

Wij zouden graag zo snel mogelijk weg gaan. Mijn vader heeft het over 'ingebreke stellen' maar ik denk dat dat onmogelijk is. Tenslotte doet hij er wel iets aan, alleen niet het juiste. We vragen ons af wat onze opties zijn? Hoe kunnen we onder dit contract uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 okt 2018 16:13

Neem contact op met huisvestingsdienst van de Univ. of Brik, Die kunnen waarschijnlijk wel een onderzoek doen en het kot uit het patrimonium van verhuurbare koten halen.

Kot2020
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2018 16:24

Neem contact op met huisvestingsdienst van de Univ. of Brik, Die kunnen waarschijnlijk wel een onderzoek doen en het kot uit het patrimonium van verhuurbare koten halen.
Beste,

Bedankt voor uw antwoord, we hebben dit reeds gedaan maar de man lachte ons, zoals beschreven, gewoon uit. We kunnen dit nogmaals proberen maar zou het feit dat de huisbaas de muur gaat uitbreken dan geen reden zijn om dit kot alsnog goed te laten keuren?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 08 okt 2018 22:15

Anders de bouwpolitie van stad Leuven in kennis stellen.
In onze stad komt er wanneer er zo'n groot gevaar is (vb via politie) een ingenieur en of brandweer en nog enkele diensten die eventueel pand ineens onbewoonbaar verklaren.
En zeker bij studentenkoten. Als die niet in orde zijn is men bij mijn weten bij de stedelijke diensten van universiteitssteden meer dan op zijn 'qui-vive' .
Ik herinner me nog een nieuwbouw met studentenkoten die per direct werd gesloten en onbewoonbaar verklaard.
Sommige studenten gingen naar vrienden andere naar de opgevorderde hotelkamers in de buurt. Studenten hebben daar toch meerdere dagen verbleven.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 okt 2018 11:53

Anders de bouwpolitie van stad Leuven in kennis stellen.
.
Het gaat over een kot in Brussel. Daar heeft de bouwpolitie van Leuven NIETS te zeggen :(

Terug naar “Huren”