probleem terugkrijgen huurwaarborg

elsvs
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

probleem terugkrijgen huurwaarborg

#1 , 05 okt 2018 20:47

Een vraag rond kosten afgetrokken van de huurwaarborg..

Ik heb recent een kamer in Elsene gehuurd met contract lopende van 15 april tot 31 september. Ik wou een maand vroeger vertrekken omdat mijn stageplaats te ver was van Elsene, waarvoor de verhuurder zijn akkoord gaf in een facebook gesprek alsook dat hij iemand had gevonden om in te trekken vanaf begin september en ik dus eind augustus kon vertrekken.
Het probleem is dat de verhuurder mij gisteren een bericht stuurde op facebook dat er schade was waar hij voor ongeveer 440 euro kosten heeft gemaakt en dat hij dit gaat afhouden van de waarborg. Er is een plaatsbeschrijving bij intrede gemaakt maar niet bij uittrede. Ik heb bij het verlaten van de kamer alles schoongemaakt en de sleutel onder de deur geschoven, zoals ik had afgesproken met de verhuurder. Ik heb niet meer geantwoord op zijn laatste bericht (dat ik hieronder heb gekopieerd) maar hij heeft mij tot nu toe geen bewijzen aangeleverd van schade noch rekeningen van de kosten die hij heeft gemaakt. Bovendien rekent hij mij ook kosten aan als 'taxivervoer naar de ikea' en klopt zijn rekening niet, tenzij hij mij meer dan honderd euro aanrekent voor 'tijd gespendeerd in ikea'. Ik vraag mij af of hij überhaupt iets van de waarborg mag afhouden daar er geen plaatsbeschrijving bij uittrede is opgemaakt en hij mij niet heeft gecontacteerd bij vaststellen van de schade, maar nu slechts de rekening doorgeeft, nadat er al een maand een andere huurder inwoont en de schade dus niet meer vast te stellen is (het kan wel zijn dat hij foto's heeft gemaakt).
Ik vraag mij af of het vroegere vertrek ook nog problematisch zou kunnen zijn, evenals dat de berichtvoering via facebook gebeurde en dit niet zijn officiële account is, vermoed ik. Ik vraag mij af hoe ik het beste verder ga met deze situatie, aangezien ik niet akkoord ga met het aanrekenen van dergelijke kosten.
Alvast bedankt voor enige raad die mij jullie kunnen geven.

bericht op facebook:
Dear Els, there were spots on the brand new bed and someone has tried to clean them up even damaging further the bed so it had to be replaced. In addition the black bin and hangers have been removed from the room and they were quite a lot of coloured stains on the wooden desk. All of these had to be replaced and the costs/interventions are as follow: - bed matr. EUR 129, taxi to go to IKEA EUR 36, taxi to come back from IKEA 38, time spent going and @ ikea (more than 3h), missing 10 hangers EUR 1.5, missing bin EUR 2, new desk top GERTON EUR 79. Total EUR 435.5. The remaing EUR 64.5from the initial deposit will be repaid back to you. Many thanks and all the best, -

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 05 okt 2018 21:16

stuur hem een aangetekende zending dat u de "schade" betwist en gelet op het feit dat er geen uitgaande plaatsbeschrijving heeft plaats gevonden, hij de huurwaarborg niet kan inhouden als hij niet kan bewijzen dat u de schade heeft veroorzaakt.

verzoek hem in dat schrijven, dat indien u geen bewijzen ontvangt binnen de 14 dagen, u de volledige terugbetaling verwacht van de huurwaarborg en dat bij het nalaten van de nodige bewijzen voor te leggen en de terug betaling te voldoen, u zich zal wenden tot het vredegerecht

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 05 okt 2018 21:49

En niet te vergeten de wettelijke intrest vanaf de datum van de AS.
Staat de huurwaarborg dan niet zoals wettelijk voorzien op een geblokkeerde rekening?

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 05 okt 2018 22:50

Het gaat hier duidelijk om een tweede verblijf,
Je mag franciscus zijn post negeren.
Wat staat er in het contract over afhandeling van schade?

Terug naar “Huren”