Enorme afrekening water door firma techem

Juventino1986
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Enorme afrekening water door firma techem

#1 , 05 okt 2018 00:17

Geachte,


Onze chauffages en waterfacturatie is in handen van Techem.
Wij kregen een detail factuur van Techem over het verbruik.
Wij zouden in ons appartement Max 50m2 groot een verbruik hebben per jaar van 116m3.

Wij betalen per maand ongeveer €100 a €110 voor ons waterverbruik wat ons toch veel lijkt te zijn.

€110 per 3maanden lijkt ons te kloppen maar per maand €110 betalen voor waterverbruik lijkt ons toch enorm veel.

Wij hebben qua verbruik water enkel een wasmachiene die 1x per week gebruikt word en deze is energie en water zuinig.
Verder enkel een spoelbak voor afwas en kleine lavabo in de badkamer voor ons te wassen.
Er is GEEN douche en ook GEEN bad.

Bij Techem zwijgen ze als dood als wij meer info willen weten over het enorme waterverbruik.
Wanneer wij mailen naar Techem, dan maild Techem ons terug zonder concrete te antwoorden op de gestelde vragen en merken wij op dat de eigenaar van het gebouw in CC is gezet.
Na telefoon van de eigenaar aan Techem antwoord Techem niet meer op onze vragen over het enorm grote verbruik.

Wij kunnen de watertellers niet controleren want onze waterteller staat gemonteerd in het appartement van onze onderbuur.
Er is in de kelder of elders in het gebouw geen watermeter te vinden.
Enkel bij de onderbuur op het 2de verdiep.

Wat kunnen wij hieraan doen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 okt 2018 09:16

Techem is maar een firma die de meters opneemt en de kosten verdeelt. Ze gaan hiervoor uit van tussenmeters. Die moeten bereikbaar zijn voor de huurder.
Een hoofdwatermeter van de waterleverancier moet in de kelder staan. Je hebt recht op een kopie van die totale waterfactuur.
Vraag aan de verhuurder een rondgang in het andere appartement om de loop van de leidingen te volgen.
Mogelijks verbruikt uw onderbuur op uw meter.
Stel die vraag aangetekend aan uw verhuurder, dan heb je tenminste een bewijs dat je ze gesteld hebt. Daarna kan je eventueel naar de vrederechter stappen voor een verzoening met de verhuurder of gelijk een rechtszaak

Juventino1986
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 okt 2018 23:04

Techem is maar een firma die de meters opneemt en de kosten verdeelt. Ze gaan hiervoor uit van tussenmeters. Die moeten bereikbaar zijn voor de huurder.
Een hoofdwatermeter van de waterleverancier moet in de kelder staan. Je hebt recht op een kopie van die totale waterfactuur.
Vraag aan de verhuurder een rondgang in het andere appartement om de loop van de leidingen te volgen.
Mogelijks verbruikt uw onderbuur op uw meter.
Stel die vraag aangetekend aan uw verhuurder, dan heb je tenminste een bewijs dat je ze gesteld hebt. Daarna kan je eventueel naar de vrederechter stappen voor een verzoening met de verhuurder of gelijk een rechtszaak


Met dank voor Uw antwoord.

Er is nergens een watermeter in de kelder te bespeuren enkel de meter electriciteit.
We hebben zelfs geen kraan om de toevoer water toe te draaien.
Bereikbaarheid van tussenmeters is er ook niet.
Ik heb van de firma techem al de detailfactuur verkregen.
Daar staan 2colommen van appartement onderbuur en buur naast ons vermeld maar geen cijfers.
Firma techem kan ons of wil ons geen antwoord geven op het feit dat deze 2 appartementen ook vermeld staan op de factuur.
Ik had ook contact met mijn waterleverancier die ik had in mijn huis 3jaar geleden en deze vermelde mij ook dat 116m3 waterverbruik zonder gebruikt te maken van een douche of bad wel heel veel lijkt te zijn.
Ook €110/maand aan waterkosten zou blijkbaar enorm veel zijn aangezien dit bedrag al veel lijkt per maand voor een klein appartement (1slpkmr).
Ik betaalde voordien €89 voor 3maanden waterverbruik en dat lijkt mij normaal.
Nu betalen we €330 voor 3maanden waterverbruik zonder dat er een douche is of een bad.

We hebben op Google ook al enorm wat klachten gevonden over de firma techem met hun monsterbedragen voor verbruik water en nog mensen die enorme facturen krijgen.
Als er 3app op 1leiding aangesloten zijn dan klopt het bedrag €110/maand maar dan betalen wij voor het verbruik van de andere 2 appartementen.
Ik heb ook al een klacht ingedienst bij de ombudsdienst die hier bevoegd voor is.



Alvast bedankt

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 okt 2018 11:16

TECHEM verkoopt Niets en al zeker geen water. Ze maken enkel maar een verdeling van de kosten water en Centrale verwarming op basis van tussenmeters, en de gegevens die ze ontvangen, van de eigenaar of syndicus. Voor dat werk rekenen ze uiteraard een klein bedrag per gebruiker/huurder Als er al hoge kosten zijn, is dit enkel en alleen de verantwoordelijkheid van de gebruiker/huurder Als die gebruikers al monsterbedrag krijgen aangerekend ligt dat uitsluitend aan hun verbuik og het slechte onderhoud van hun installatie, en niet aan de firma TECHEM
Ik heb verschillende appartementen, nu als eigenaar, maar vroeger als beheerder gebouwen voor wel een twintigtal gebouwen en nog nooit problemen gehad van te hoge bedragen ten gevolge van foutieve afrekening

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2018 11:24

Maar hoe weet Techem wat u verbruikt? als je geen meter heeft, en op welke naam factureert hij dit als u geen meter heeft ??

je kan toch nooit een factuur krijgen als je geen meter geeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 okt 2018 11:44

De nutsmaatschappijen werken met hoofdmeters, die geijkt zijn. Tichem levert enkel tussenmeters, die op betaalde tussentijden (ik denk om de 9 jaar) vervangen worden om te ijken. Die tussenmeters staan enkel op het appartement, niet op naam van een bewoner.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 okt 2018 11:50

Dit is dus een tussen persoon, zoals men al gewend zijn jobs en nog eens jobs creëren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 07 okt 2018 12:43

Wat mogelijk is,'is dat verhuureer verkeerde standen doorgeeft aan techem. Expres of per ongeluk. Techem zorgt enkel voor de eerlijke verdeling. Zelf geen klagen over techem, ze zijn altijd juist als ze de juiste standen doorkrijgen, ze hebben ook geen enkel voordeel aan gesjoemel

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 okt 2018 16:08

De kostprijs voor de afrekening is per appartement,/ per meter, en niet een % op het verbruik. Ze hebben dus geen enkel voordeel bij een hoog of laag verbruik.
Indien je dus een hoge rekening krijgt kan dat enkel aan uw zelf liggen

Tope
Berichten: 916

#10 , 07 okt 2018 19:19

Heb je misschien nog een toilet met één spoelknop, want dan wordt er bij elke toiletspoeling veel water verbruikt. Of blijft jouw toilet vaak lopen omdat de vlotter stuk is?

Tope
Berichten: 916

#11 , 07 okt 2018 19:23

Ter vergelijking: Sinds wij hier aparte watermeters hebben, betaal ik elke drie maanden € 60 aan water en daarvan ga ik waarschijnlijk nog een beetje terugkrijgen. Mijn volledig gerenoveerd appartement van 50 m2 heeft een wasmachine en een afwasmachine die een paar keer per week draaien.

Terug naar “Huren”