Inbreuk op 'rustig huurgenot'?

ElisaV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Inbreuk op 'rustig huurgenot'?

#1 , 04 okt 2018 13:41

Goeiedag allen

Ik heb een huurcontract van een jaar dat begonnen is half mei. De eigenaar - met wie ik goed overeen kom en ik wil dat zo houden - liet me toen weten dat in juli de ramen zouden vervangen worden door hoogrendementsglas. Mooi meegenomen, dacht ik. De werken zouden 2 dagen duren en de hinder zou tot het absolute minimum herleid worden.

Mijn appartement was voorzien voor de week van 16 juli. Kort voor die datum kreeg ik te horen dat ze de werkuren per appartement verkeerd hadden ingeschat en dat er een nieuwe planning kwam - na het bouwverlof.

Dat werd dus de week van 20 augustus in mijn geval. En toen begon de miserie. De werken werden weer uitgesteld. De werkmannen hielden zich niet aan de gecommuniceerde afspraken (1 dag vroeger begonnen dan doorgegeven, met 1 dag geen activiteit ertussen. Dat betekende al 4 dagen rommel in plaats van de afgesproken 2). Raam gestoken met barst in het glas dat ze de week erna terug moesten vervangen. Bij die gelegenheid de chauffageknop eraf gekraakt. Raam niet afgewerkt met rubber. Dat zou vorige vrijdag gebeuren maar wegens (alweer...) gebrekkige planning is er toen niets gebeurd. Afspraak verzet naar vandaag: enkel het raam zal worden afgewerkt met rubbers, de rest (gat in het plaaster aan een raam, chauffageknop en bediening van zonnewering) is "voor een andere keer".

Ik heb het nu zo gehad, de maat is vol. Ik kan niet meer tellen hoeveel keren ik mijn meubels heb verzet, de gordijnen heb afgehaald en terug opgehangen, mijn terras heb vrijgemaakt voor niets. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat mijn 'rustig huurgenot' ondertussen ernstig verstoord is? Tussen het begin van de werken en nu, is er al anderhalve maand verstreken. Er zit niet constant volk in mijn appartement, ze doen alles in stukken en beetjes en dat is nooit de afspraak geweest. Het einde is vooralsnog niet in zicht.

De eigenaar is er zelf niet over te spreken maar naar mijn aanvoelen neemt ze weinig initiatief. Gebeurde zoiets in haar eigen huis, ik denk dat ze alles anders zou aanpakken.
Ik heb haar daarom vanmorgen een vriendelijke maar kordate mail gestuurd om te laten weten dat ik uitzoek of mijn rustig huurgenot nu verstoord wordt. Maar heb ik gelijk? Kan ik dat claimen? En hoe doe ik dat dan? Want het gaat om derden die op vraag van haar werken uitvoeren. Dus is zij eigenlijk de oorzaak van de overlast?

Moet ik haar 'aanklagen'? Of volstaat voorlopig mijn mail? Ik hoop in feite van wel, ik ben te lang meegaand geweest (vind ik zelf). Ik heb een jaarcontract omdat ze erg veel last gehad heeft met de vorige huurder. Dat snap ik, maar ik heb al aangetoond dat ik een voorbeeldige huurder ben.

In ieder geval, vooraleer ik te veel begin af te dwalen: wat is jullie mening hierover? Enig advies? Ik plan volgende week naar de Huurdersbond te gaan, maar ondertussen dacht ik mijn oor hier eens te luisteren te leggen.

Dank voor het lezen alvast.

Elisa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#2 , 04 okt 2018 14:33

Dat is normaal. Wat denk je dat een verhuurder kan doen tegen een aannemer die 5 dagen nodig heeft in plaats van 2.
Niets, nada, nougabollen.
Hetzelfde geldt voor een huurder tegenover verhuurder. Het enige dat je had kunnen doen, is voor aanvang van de werken, vragen om de nieuwe ramen niet te plaatsen.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 04 okt 2018 14:35

Aangezien uw verhuurder geen fout heeft gemaakt valt er niets te eisen van hem.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

ElisaV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2018 15:35

Correctie: het is anderhalve maand ipv 2 dagen ;)

Ik besef ook wel dat het een beetje een David & Goliath-verhaal is voor haar. Zelden of nooit heb ik zo'n absurde dingen meegemaakt (ik vertel hier maar een fractie van het verhaal).

Maar ik denk dan: was ik verhuurder en ik had een goeie huurder, ze zouden mij leren kennen, die gasten. Ik zou de luis in de pels zijn, zelfs al was het enkel maar om te laten weten dat ik niet over mij heen laat lopen. Mijn huurder zou me niet moeten vertellen of vragen wat ik moet doen, ik zou het al lang gedaan hebben, en meer. Nogmaals, al is het maar om hen te laten weten dat ik besta.

Ach ja.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 okt 2018 16:27

Wat had je dan gedaan om die luis te zijn? Procederen? Heb je dat al eens gedaan in een bouwzaak? Waarschijnlijk nog niet. Ik denk eerder dat jij dan met de luizen zou zitten.

ElisaV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2018 17:45

Neen, zo naïef ben ik niet.

Ik besef ondertussen dat het allemaal zo simpel niet is. Ik vraag me wel af of de eigenaars (want er zijn veel mensen in dit gebouw die in de problemen zitten door de slechte planning en het geklooi) niet samen actie zouden kunnen ondernemen. Ze hebben tenslotte in groep gekozen voor die firma, het gaat niet om 1 individu.

Maar dat is iets voor een andere thread.

KJ86
Berichten: 2662

#7 , 04 okt 2018 22:08

Actie ondernemen tegen wat?

Het is veel voorkomend dat er glas breekt bij het systeem met die rubbers. Je moet die rubbers er in kloppen met een rubberen hamer, soms sla je er eens naast. Er moet dan nieuw glas besteld worden want is op maat. Je mag blij zijn dat het er was op een week.

Het kan gebeuren dat bij het uitbreken een stuk plaaster loskomt, dat is ook niet abnormaal. Ramen uitbreken zonder stof is ook onmogelijk.

Die ramen wegen en een ongelukje kan gebeuren, spijtig voor die radiatorkraan.

JorisB
Berichten: 78

#8 , 05 okt 2018 09:57

Aannemers en hun planning zullen helaas nooit goed samen gaan. Als de termijn buitensporig wordt, kan er uiteraard iets harder gesproken worden, maar zoals je zelf al aangeeft zijn er wel elementen (bouwverlof, gebroken glas...) om die huidige termijn te verklaren.

Laat zeker alle door hen veroorzaakte schade - zoals die afgebroken chauffageknop - zo snel mogelijk aan de verhuurder weten. Steeds zorgen dat u kunt bewijzen dat u dit gemeld hebt, dus best AS of mail. SMS lijkt me ook goed, maar dan neemt u ook best een back-up van uw sms verkeer voor het geval uw toestel defect/verloren/vervangen is.
Doe dit zo snel mogelijk, want aannemers 'vergeten' doorgaans vrij snel dat zij schade hebben veroorzaakt en riskeert u op het einde van de huur dat deze schade op u wordt verhaald.
Mogelijks komt de verhuurder na de werken nog eens langs om een aanvulling van de plaatsbeschrijving op te maken. Als de schade tegen dan niet hersteld is, laat deze schade dan ook in deze aanvulling opnemen.

Terug naar “Huren”