Vroegtijdig beëindigen handelshuur, graag uitleg clausule.

gert23
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vroegtijdig beëindigen handelshuur, graag uitleg clausule.

#1 , 27 sep 2018 17:21

We huren een winkelpand maar de locatie bevalt ons helaas niet. We zitten aan het eind van het 1e jaar (9 jarig contract)
Nu staat de volgende clausule in het huurcontract:
''Ingeval van verbreking van de overeenkomst door de fout van de huurder zal deze laatste alle kosten en uitgaven dienen te dragen voortspruitend uit deze verbreking met inbegrip van de kosten van het opnieuw in goede staat stellen van het goed, en een forfaitaire wederverhuringsvergoeding van drie maand, naast de lopende huur en alle lasten.''
Wie kan mij deze clausule uitleggen? Als wij nu per 1 april 2019 opzeggen betalen we dan naast uiteraard de 6 maanden die we nog huren de 3 maanden vergoeding en zijn we er dan af? Of kan de verhuurder ook nog huurschade claimen mocht hij het pand niet kunnen verhuren?
Alvast dank voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door gert23 op 27 sep 2018 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 sep 2018 17:36

''Ingeval van verbreking van de overeenkomst door de fout van de verhuurder !
Jij bent toch de huurder? De clausule spreekt van de verhuurder, dus deze is niet van toepassing voor u
Uw vroeger vertrek ontslaat u niet van het vergoeden van de huurschade, en deze kan in een handelshuis hoog oplopen.
Heb jij aanpassingen gedaan in de winkel om uw handel mogelijk te maken? Werden deze vooraf goedgekeurd door de verhuurder? Indien neen, kan hij eisen dat je alles terug in zijn originele staat brengt.

gert23
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2018 17:41

Excuses: er dient te staan huurder i.p.v. verhuurder. Er zijn geen grote werken uitgevoerd en alles in goed overleg met verhuurder.

Reclame

gert23
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2018 21:44

Nog iemand die een mening over deze kwestie heeft?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2018 22:26

Je bent nu aan het einde van het eerste jaar huur. Dus de huur heeft een aanvang genomen op 1 oktober 2017? je kan dan maar opzeggen tegen het einde van het derde jaar, dus 30 september 2020.
De bepaling in de huurovereenkomst waarnaar je verwijst heeft niets te maken met de opzegging van de huurovereenkomst. Deze bepaling heeft betrekking op de ontbinding wegens wanprestatie. Dus als jij bijv. de huur niet betaalt kan de verhuurder de ontbinding van de huurovereenkomst vorderen en ben je een wederverhuringsvergoeding verschuldigd van drie maanden huur. Die wederverhuringsvergoeding moet de schade dekken die de verhuurder heeft omdat hij een nieuwe huurder moet zoeken en misschien een tijd geen huurder heeft en geen huur ontvangt. Dat heeft niets te maken met de huurschade, te weten de schade aan het onroerend goed zelf toegebracht.
De verhuurder is niet verplicht de ontbinding te vorderen en kan dus gewoon vragen dat je de huur verder betaalt tot september 2020.

Ga met de verhuurder praten.

gert23
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2018 10:42

Dank Scorpioen, de huurschade zal 0 bedragen. Maar voordat ik met de verhuurder ga praten wil ik graag exact weten waar ik aan toe ben. Kan ik ontbinding van de huurovereenkomst bij de rechter vragen? En dan dus die 3 maanden vergoeding betalen? Of werkt het zo niet?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2018 12:58

U kan enkel met akkoord van de verhuurder opzeggen voor de driejarige periode om is.

gert23
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 sep 2018 15:44

Kan ik wel als huurder bij de rechter om ontbinding vragen? Ik heb gelezen dat als verhuurder zich onredelijk opstelt in soortgelijke kwestie er sprake is van rechtsmisbruik?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 sep 2018 17:25

Voor de rechter zal je een zeer goede reden moten opgeven voor die de handelshuur al willen ontbonden.
Dat de keuze van de ligging een niet zo goede keuze was is geen goede reden. Je had destijds maar beter een goede marktstudie gemaakte gemaakt. Dat was jullie vergissing. Mogelijks zal de VR de huur wel ontbinden, maar mits betaling van een hoge schadevergoeding. Handelshuurovereenkomsten zijn zeer streng op dat gebied.
https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... ereenkomst
http://www.eipi.be/admin/ckfinder/userf ... load.pdfie

Zie hoofdstuk III punt 2

gert23
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 sep 2018 13:51

Dank Mava, aan welke schadevergoeding moet ik denken? 6 maanden huur?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 sep 2018 14:06

Er kan sprake zijn van rechtsmisbruik.
Meestal is dit als de huurder een nieuwe huurder vindt en de eigenaar zonder geldige reden de nieuwe huurder weigert.
Ik heb het ook meegemaakt dat de rechter rechtsmisbruik aanvaardde toen de huurder een schadevergoeding betaalde gelijk aan zes maanden huur, en de eigenaar weigerde de verbreking van de huur te aanvaarden. Dit is op het randje en niet elke rechter zal akkoord zijn dat dit rechtsmisbruik is.
U kan ook de huur overdragen i.p.v. te beëindigen.

Terug naar “Huren”