Raam stuk op appartement

Blooregard89
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Raam stuk op appartement

#1 , 22 sep 2018 18:05

Ik huur een appartement samen met mijn partner. Sinds afgelopen zomer sluit ons slaapkamerraam niet meer door een scharnier die stuk is. Twee vakmannen (aangewezen door de huurbaas) hebben vastgesteld dat het een defect is door veroudering. Conclusie: het raam moet vervangen worden, hier komt een hoogtewerker bij kijken en de kostprijs is hoog.

Op 16 juli is mijn eerste mail naar de huisbaas gestuurd om het probleem bekend te maken.
Daarna zijn op twee data de vakmensen komen kijken.
Op 11 september heeft hij de offerte ontvangen en mij hierover gecontacteerd. Hij wou dat ik instond voor een deel van de kosten omdat het zijn mening is dat wij het raam stuk gemaakt hebben met een bruuske handeling (hier is geen bewijs van). Ik heb de kosten dan ook geweigerd en verwezen naar het oordeel van de vakmensen.
Hij heeft vervolgens gevraagd op welke dagen ik het makkelijkste vrijaf kan nemen van het werk, waarop ik geantwoord heb.

Ondertussen is het 22 september en heb ik niets meer vernomen. Het probleem dat wij nu hebben is dat het ondertussen herfst is, en het wordt steeds kouder, ook in de slaapkamer.

Mijn vragen zijn als volgt:
Hoe lang mag de huurbaas wachten met de reparatie ?
Moet er ondertussen een compensatie zijn voor ons ?
Moet de herstelling binnen een bepaalde periode na vaststelling gebeuren ?

Alvast bedankt voor informatie/ hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 sep 2018 19:54

1 als het volgens de huurder te lang duurt kan die steeds naar de vrederechter gaan
2 voor zo een prul is er geen compensatie voorzien. Als huurder kan je steeds het raam dichtdoen en dan dichtplakken. Je mag het niet
laten openstaan om eventuele schade nog te vergroten (waterschade)
3 er zijn geen wettelijke termijnen voorzien

Blooregard89
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2018 23:24

Beste,

Het raam kan niet meer gesloten worden. Het betreft een dakraam en de scharnier laat niet meer toe het te sluiten. Het staat dus voorlopig permanent ongeveer 30cm open. Wind, koude, muggen, water... het kan allemaal los binnenvallen.

Reclame

Terug naar “Huren”