Motorhome ingebrekestelling dringende vraag!

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Motorhome ingebrekestelling dringende vraag!

#1 , 21 sep 2018 20:29

Goede avond allen,

Ik had een vraag in verband met een interessante vraag die één van mijn beste vriendin en haar gezin momenteel bezig houdt.

Zij huren een mobilhome in de zomervakantie voor 14 dagen, betalen een waarborg van 1050 euro vooraf en de som van 2400 euro vooraleer zij op reis vertrekken. Zij ondertekenen een contract waarop duidelijk vermeld staat dat de mobilhome omnium verzekerd is en bij vastgestelde schade, de waarbord wordt ingetrokken. Dat gezin levert zoals vermeld op het contract, de mobilhome terug (zelfs de avond voor de datum dat op het contract vermeld staat, op vraag van de huurder aangezien de mobilhome naar de garage moest voor iets dat stuk was), zij maken daar geen probleem over, en leveren de mobilhome s'avonds in.

De dag na de inlevering, werd de mobilhome pas gecontroleerd, en kreeg het gezin plots een mail in hun mailbox dat er schade zou zijn vastgesteld aan de rechterflank van de mobilhome en aan de zonneluifel. Ze dienden een verslag op te maken zodat dit aangegeven kon worden aan de verzekeringsmaatschappij van het verhuur bedrijf. Het gezin antwoordde met het bericht dat zij geen weet hadden van schade aan de rechterkant van de mobilhome (krassen + bijgevoegde foto's), van de zonneluifel vermoeden zij dat dit zou gekomen zijn door een windvlaag, er zijn enkele kleine gaatjes in het doek.

Enkele dagen later krijgen zij plots een ingebrekestelling in de bus van een advocatenkantoor! Ofwel dienen zij opnieuw een verslag op te maken van de veroorzaakte schade (waar zij van de rechterkant van de mobilhome geen weet van hebben), ofwel dienen zij de veroorzaakte schade, (uit eigen zak!) te moeten vergoeden aan het huurbedrijf, ter waarde van 4600 euro??! (facturen van herstelbedrijf bijgevoegd) + de huurwaarborg van € 1050 hebben ze ook nog niet teruggekregen, dat zullen ze waarschijnlijk niet meer terugkrijgen in verband met de schade aan de zonneluifel die ze wel toegeven.

Wie kan er dat gezin advies geven? Kan dit zomaar? :roll:

Alvast enorm bedankt voor de aandacht!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2018 21:39

Actori incubat probatio: wie iets beweert, moet het bewijzen.
Anderzijds, als de mobilhome 's avonds wordt teruggebracht, dan lijkt het me redelijk dat een grondige inspectie pas de volgende dag kan gebeuren. De vaststellingen zijn dan echter niet tegensprekelijk gebeurd, wat anderzijds de situatie van de verhuurder verzwakt. Hangt er dus van af.
Als ik de situatie goed begrijp, dan is je vriendin sowieso (ook contractueel) haar waarborg kwijt. En kan met een soort van schuldbekentenis de dekking van de omniumpolis ingeroepen worden. Men kan echter geen valse verklaring eisen omwille van de verzekering.
Als een rechter moet uitspraak doen, dan is:
- ofwel je vriendin in fout --> verzekering moet tussenkomen
- ofwel je vriendin niet in fout --> dan is dit een probleem van de verhuurder
Verhuurder kan m.i. aangifte doen van schade, waarbij de huurder de aansprakelijkheid betwist. Verzekering zal het dossier dan hangende houden tot er een besluit is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 sep 2018 09:55

Heb je bij het inleveren een ondertekend document voor ontvangst gekregen? Kan je bewijzen dat de de mobilhome die avond hebt binnen gebracht? Of heb je hem gewoon ergens op het bedrijfstermijn van de verhuurfirma neergezet ?

Reclame

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2018 11:09

Ze hebben hier wel schriftelijke bewijzen van, via Whatsapp, tellen deze ook als bewijs? Ze zijn zelf naar het bedrijf gereden en hebben de sleutels afgegeven aan de mede eigenaar, de mobilhome werd achtergelaten op hun oprit. Dit staat er overigens in de overeenkomst:

"6.2. Deze waarborg dient als de vrijstelling voor ongeval of diefstal. De waarborgsom dient als zekerheid tegen eventueel berokken schade aan het voertuig of bijgeleverde zaken ongeacht deze door de huurder zelf of derden werd toegebracht. De waarborg dient tevens als zekerheid tegen tekortkomingen in de huurverplichtingen, huurafspraken of dergelijke. De waarborg wordt terugbetaald binnen de 2 weken na het verstrijken van de huurperiode nadat is vastgesteld dat de gehuurde motorhome en bijhorigheden in onberispelijke staat terug is afgeleverd."

Zij kunnen toch onmogelijk deze vergoedingen doorrekenen aan dat gezin & een ingebrekestelling sturen, terwijl ze zelf meermaals gezegd hadden voor de vakantie, dat het voertuig omnium verzekert is? Of willen ze misschien 2 keer een vergoeding krijgen? :roll:

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 sep 2018 11:11

"9.2. De motorhome is verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid van de huurder en omnium (allrisk) voor brand, diefstal (met uitzondering van de inboedel en interieur en op voorwaarde dat de sleutels terug overhandigd worden), eigen schade, rechtsbijstand, pechverhelping, reisbijstand en repatriëring."

Terug naar “Huren”