Huurwaarborg

kimsel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 20 sep 2018 10:11

Hallo,

Ik ben sinds afgelopen donderdag 13/09 uit mijn oude appartement. Die dag is er een uitgaande plaatsbeschrijving gebeurd door een externe partij. Uiteindelijk hebben wij (ik en mijn huisgenote) rond de € 600 moeten betalen aan schade (woon er zelf nog maar 2 jaar) oa omdat het niet deftig gepoetst was volgens onze huisbaas en er bv mini verfresten op de plinten hingen die er op 1 2 3 af te halen zijn.
Maar goed, hier hebben we ons bij neergelegd aangezien onze huisbaas altijd het onderste uit de kan wil halen.

Het bestaande contract en plaatsbeschrijving dateert van 2010 - sinds 2012 is dit contract altijd overgezet geweest van vrienden op vrienden waardoor wij nu alle schade moeten opvangen van al onze voorgangers
De huurwaarborg hebben we altijd gestort rechtstreeks naar de rekening van onze voorganger, terwijl de huisbaas de waarborg altijd bij zich hield aangezien het contract altijd werd overgenomen. Dit was zo afgesproken door onze voorgangers, nu bekeken weet ik dat dit nogal dom geweest is. Hij zou ons de waarborg terug storten min de 600 euro die aangerekend is geweest aan schade
Nu is mijn vraag of hij ons geen interesten verschuldigd is van de afgelopen 2 jaar dat ik in het appartement zit? Want hij heeft deze nooit op een aparte rekening laten blokkeren laat staan op onze naam... Bovendien heeft hij eigenlijk al sinds 2012 een huurwaarborg op zijn rekening staan waarvan hij interesten trekt dit heeft hij goed gezien.
Nu ja ik vermoed ook aangezien wij afgelopen donderdag plaatsbeschrijving hebben gehad en sleutels overhandigd dat ik nu sowieso niks meer kan eisen?

Bedankt alvast voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 20 sep 2018 10:36

Als hij het geld niet stort op een geblokkeerde rekening die op uw naam werd geopend, is hij wettelijk verplicht om u vanaf de dag dat hij het geld cash kreeg, er intresten op toe te kennen. Tegen de gemiddelde marktrente (2018: 4.14%). Hij moet de intresten bovendien “kapitaliseren” zodat de intresten zelf ook intresten opbrengen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 20 sep 2018 10:47

@ adizal : gemiddelde marktrente in 2018 gelijk aan 4,14% ?

Mocht ik spaargeld hebben, kan u mij eens zeggen waar dat te krijgen is?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 sep 2018 12:29

Daarom ins het nooit goed om een huurcontract zomaar over te nemen. Omdat de opeenvolgende huurders met elkaar solidair blijven.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 20 sep 2018 14:28

ALS de huurders solidair blijven, dan kan die kost toch verdeeld worden over alle vorige huurders ? In theorie dan? In de praktijk wordt dat een serieus "zoekzantse" voor de laatste bewoner om de voorgangers allemaal te contacteren en te overtuigen van hun respectievelijke verantwoordelijkheid.

Een van de zwakke punten van een huurcontract voor samenhuizers...

Maar wat is het (werkbaar) alternatief ?

adizal

#6 , 20 sep 2018 15:40

@ adizal : gemiddelde marktrente in 2018 gelijk aan 4,14% ?

Mocht ik spaargeld hebben, kan u mij eens zeggen waar dat te krijgen is?
Sorry was even afgeleid, ging over mijn zwart kapitaal in panama... :lol:

Terug naar “Huren”