opzeggen huurcontract kot

sophie1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

opzeggen huurcontract kot

#1 , 19 sep 2018 17:45

Hallo

Ik had een vraagje.
Sinds een weekje zit ik nu in een nieuw kot, maar het kot bevalt me niet echt.
Ik zou het graag vroegtijdig opzeggen.
Kan dit?
Dit staat in mijn huurovereenkomst in verband met het beëindigen van de huurovereenkomst.

Art. 3: Beëindiging van de huurovereenkomst Beide partijen kunnen de huurovereenkomst stopzetten na gezamenlijk akkoord over (cumulatief):
• datum van beëindiging
• eventuele verbrekingsvergoeding
• bezoekmomenten
De huurder kan in de volgende gevallen, mits het versturen van een aangetekend schrijven hiertoe aan de verhuurder, de huurovereenkomst beëindigen zonder schadevergoeding:
• bij overlijden van een ouder, stiefouder of voogd tijdens de periode tussen ondertekening en einde huurcontract. Het contract stopt dan de eerste dag van de maand na het bekend maken van het overlijden aan de verhuurder.
• mits een opzeggingstermijn van één maand, ingaande op de eerste dag van de volgende maandelijkse huurperiode, indien een nieuwe huurder wordt aangebracht, die door de verhuurder uitdrukkelijk wordt aanvaard.
Bij het beëindigen van de huurovereenkomst moeten de sleutels aan de verhuurder bezorgd worden. De verhuurder moet de nodige schikkingen nemen om de sleutel in ontvangst te nemen. Het overbrengen van de sleutels kan persoonlijk in de hand of volgens een andere regeling afgesproken tussen huurder en verhuurder. De sleutels van het verblijf worden ‘tegen gedateerd ontvangstbewijs’ aan de verhuurder overhandigd.

Alavst bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 19 sep 2018 17:47

Dat is toch duidelijk dan zijn de mogelijkheden.
Is het een contract specifiek voor studenten en via uw hogeschool of universiteit?

sophie1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2018 17:48

Nee het is via een immo kantoor.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 19 sep 2018 17:52

Dan nog zijn het redelijke voorwaarden.
Huurwet voorziet voor korte contracten zelfs geen opzegmogelijkheid.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

sophie1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2018 17:54

Ja heb me er al wat in verdiept en had dat ook al gelezen.
Maar als ik het goed begrijp kan ik het contract opzeggen mits 1 maand huur als opzeggingstermijn en als ik een nieuwe huurder zoek die de verhuurder zelf aanvaard?

Mens Rea
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2018 18:15

Dat klopt. De verhuurder zal dan wel eerst akkoord moeten zijn met de nieuwe huurder voor je er zelf uitkan (na de opzegtermijn dan). Vergeet niet dat je opzeg met een aangetekend schrijven moet gebeuren.

sophie1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2018 18:19

Oké dankjewel voor de raad!

Terug naar “Huren”