Regelgeving repeteren in rijhuis

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Regelgeving repeteren in rijhuis

#1 , 18 sep 2018 15:20

Iemand die mij kan zeggen wat de regelgeving omtrent een wekelijkse elektronisch versterkte repetitie in huurhuis met een band is?
Het omvat altijd een vaste dag waarbij de repetitie +-2u duurt en maximum tot 21u. Er is in de buurt een schrijnend tekort aan repetitieruimtes waardoor we als band genoodzaakt zijn dit in eigen huis te doen. Uiteraard willen we een goede verstandhouding met de buren houden, maar na een klacht wil ik graag weten wat de wetgeving hieromtrent is. Kan men spreken van geluidsoverlast aangezien ik volgens mij goed binnen de 22u regelgeving zit?
De repetitie gaat best luid doch op het minimum wat we kunnen. Een drumstel valt namelijk niet stiller te zetten.
De klacht is dat de buren hun zoon om 20u a 20u30 moet slapen en dit niet lukt vanwege de muziek. Buiten deze wekelijkse repetitie is er nooit overmatig geluid van ons.
Kan men repetities houden in een huurhuis? Wanneer spreekt men van geluidsoverlast?
Wij willen geen gedoe met de buren, maar een overeenkomst sluiten ondersteund door wat kennis over de wetgeving lijkt mij wel aangewezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 18 sep 2018 15:30

U kunt zeker en vast overlast veroorzaken voor 22u00, dus niet blindstaren op dat uur. U kan misschien voorstellen aan de buren de repetitie een uurtje te vervroegen zodat u gedaan hebt om 20u zodat de zoon rustig kan gaan slapen. Doe dat zeker schriftelijk zodat bij een eventuele rechtszaak later u kan aantonen dat u uw best hebt gedaan de overlast te beperken.

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2018 15:39

Een uur vroeger starten is onmogelijk vanwege werkuren. Ik kom thuis, eet en begin meteen aan de repetitie net om de buren zo min mogelijk "tot last" te zijn. In het weekend repeteren is ook uitgesloten aangezien andere bandleden dan niet kunnen vanwege werk.
Wanneer spreekt men echter over geluidsoverlast en hoe wordt dit wettelijk bepaald wat overlast is en wat niet?

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 18 sep 2018 15:44

lawaai dat u produceert mag inderdaad niet storend zijn voor uw buren.

Aangezien muziek en dan vooral drums veel bassen bevatten is dit inderdaad zeer stond voor uw buren. zeker als er jonge kinderen zijn die in bed moeten.

U zal daar rekening mee moeten houden Kan u uw repetitiekot niet isoleren? Er bestaan tegenwoordig zeer goede materialen om uw kamer mee te isoleren.

Of toch een andere locatie zoeken.

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2018 15:52

Dat het beter is om een betere locatie te zoeken dan de eigen woning, daar ga ik absoluut mee akkoord. Dit zijn we ook actief aan het zoeken. Als dit mijn eigen woning was had ik dit inderdaad voldoende geïsoleerd, maar ik huur de woning.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 18 sep 2018 15:53

Een uur vroeger starten is onmogelijk vanwege werkuren. Ik kom thuis, eet en begin meteen aan de repetitie net om de buren zo min mogelijk "tot last" te zijn. In het weekend repeteren is ook uitgesloten aangezien andere bandleden dan niet kunnen vanwege werk.
Wanneer spreekt men echter over geluidsoverlast en hoe wordt dit wettelijk bepaald wat overlast is en wat niet?
Dan kunt u misschien iets van isolerend materiaal kopen en daarmee de oefenruimte wat afschermen van binnenuit? Ik beschik natuurlijk niet over metingen in het huis van de buren, maar als de nachtrust van een kind in gevaar wordt gebracht, zal het moeilijk voor u worden.

Wettelijke bepaling hangt van de gemeente af, lees de politiecodex er eens op na.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 sep 2018 15:56

Geluid overlast kan en is ook overdag daar staan geen uren op en men heeft al overlast vanaf 50 db, men kan naar de politie gaan voor 50 a 60 db ook overdag !
In een rijhuis repeteren een zeer slecht idee.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 18 sep 2018 16:05

met isolatie bedoel ik inderdaad mousse die u zelf op de binnenmuren kan bevestigen. Zodat u een soort box in box ruimte creëert. weliswaar niet goedkoop...

Maar zoals hierboven ook gezegd, in een rijhuis repeteren is altijd vragen om problemen.

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 sep 2018 16:11

Politiecodex is niet erg duidelijk omtrent geluidsoverlast. Een goed gesprek met de buren zal al veel helpen en er zal vast en zeker wel een gulden middenweg gevonden worden.
Ik vroeg me gewoon af of er hier een algemene duidelijke regelgeving omtrent te vinden was, helaas.
Wat betreft de isolatie kan dit eventueel wel op deze manier gedaan worden, maar aangezien drums en bassen vooral gedragen worden door contact (zoals de vloer) zal dit waarschijnlijk bitterweinig uitmaken.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 18 sep 2018 16:15

u kunt ook ipv 2 uur te repeteren op 1 avond, 2 x 1 u repeteren over verschillende dagen. Dan komt u de buren tegemoet en blijft de verstandhouding goed. overleg is inderdaad de eerste stap

Handyharry
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 sep 2018 16:18

En de gemeente nog eens aan de oren trekken om wat meer repetitieruimtes te voorzien :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 sep 2018 16:21

Huur een kleine loods in het veld, ik betaal voor een loods voor opslag van +100m² 250€ per maand, en nieuwbouw, en er zijn er zoveel te huren op den buiten waarom eens niet eens een advertentie plaatsen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Huren”