Afsluiten lokaal nutsmeters

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

Re: Afsluiten lokaal nutsmeters

#16 , 23 sep 2018 19:50

En de bevoegde rechtbank is zoals voor alle huurperikelen de vrederechter.
Politie komt enkel tussen bij een gevaarsituatie.
JurecaBE moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#17 , 24 sep 2018 08:49

En de bevoegde rechtbank is zoals voor alle huurperikelen de vrederechter.
Politie komt enkel tussen bij een gevaarsituatie.
Beste,

Volgens jou, moeten eerst ongevallen gebeuren voor de politie ingrijpt....preventief ingrijpen in een gevaarlijke situatie bestaat niet?
Om nu eens meer duidelijkheid te krijgen....
--Welke wet geeft het recht aan de huisbaas of een syndicus het teller plaats slotvast af te sluiten?
--Op wiens naam staan die tellers? Wie huurt die tellers? Wie betaald de huur van die tellers? Is de kelder geen gemeenschappelijk deel?
--Ja de huurders, ik ben een huurder en ik wil alle dagen mijn meters gaan opschrijven.
--Wij hebben een gemeenschappelijke watermeter zonder tussen kranen op het appartement en ik wil in geval van nood mijn water kunnen afsluiten.enz..
Het zal waarschijnlijk zijn dat de vrederechter daar over kan oordelen..
Maar tegen dat het voor geweest is , kan er al een ongeval gebeurd zijn...waterlek, gasophoping, electriciteit kortsluiting.
Stel nu dat jij gelijk hebt en de politie niet reageert als je dat preventief gaat melden en er gebeurd iets, wie is dan verantwoordelijk.
OOk de brandweer gaat er niet mee lachen als in geval van nood ophoud is door een afgesloten deur...

Ik snap gewoon niet, dat men hier op het forum zo hardnekkig het gevaar niet kan inzien van dergelijke situaties.
Denk er van wat je wil en beleef het zoals je denkt dat het is er is geen duidelijke wetgeving over, buiten het politiereglement, maar ik weet 1 ding, mijne huisbaas moet het niet proberen om die tellers plaats slotvast af te sluiten daar ben ik 100% zekert van..

KJ86
Berichten: 2662

#18 , 24 sep 2018 09:56

Je weet niet waarom dat hij dat doet.
Er komen misschien daklozen slapen in het tellerlokaal. De huurders kunnen elkaar ook pesten door de meters af te zetten.
Het kan gebeuren dat eandis budgetmeters probeert te plaatsen .
Aan de reactie van TS te lezen, hebben we duidelijk te maken met de onderkant van de huurmarkt. Hoe bedenk je het, een deur kapot maken voor een meterstand af te lezen.

PS

Als het tellerlokaal niet bereikbaar is, wordt het gequoteerd bij een woningonderzoek maar niet in die mate dat de woning ongeschikt voor bewoning is.
Een woning met tellers die niet bereikbaar zijn, mag verhuurd worden zonder gevolgen.

Reclame

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#19 , 24 sep 2018 10:33

Preventief tussenkomen in een privaat gebouw is geen taak van de politie. Alleen in gevaarsituaties.
Bevoegde rechtbank is vrederechter dus verhuurder zal daar ter plaatse moeten gaan.
Bij gevaarsituaties kan de politie wel ingrijpen.
Gas/water/ elektriciteit laten afsluiten op straat horen evenzo tot de mogelijkheden.
Dat de politie dan tussenkomt is duidelijk.
Maar in een dispuut over de meterstand niet kunnen opnemen zal de huurder ofwel de dienst wonen van de Vlaamse overheid ofwel de vrederechter moeten aanspreken, mogelijk ook de dienst wonen van zijn eigen gemeente.

Geef om te beginnen eens het volledige reglement waarin die tekst staat.
Wat de bevoegdheid van politie zou zijn staat meestal bovenaan de tekst en wat de strafbepalingen zijn staat onderaan de tekst.
In de Vlaamse bouwcode en de verwijzing naar een uniform gemeentereglement.

Maar nergens zal staan dat politie moet tussenkomen.
Geef het hier dan maar aan
JurecaBE moderator

KJ86
Berichten: 2662

#20 , 24 sep 2018 10:55

In het algemeen is het niet zo, maar ik ken weel één gemeente waar de politie bevoegd is voor de veiligheid van huurwoningen te controleren.

Zie onderstaand politiereglement.

http://www.lokalepolitie.be/5445/over-o ... ereglement

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#21 , 24 sep 2018 14:09

Aan de reactie van TS te lezen, hebben we duidelijk te maken met de onderkant van de huurmarkt. Hoe bedenk je het, een deur kapot maken voor een meterstand af te lezen.
De TS heeft wel geteld 1 bericht geplaatst, zonder reactie.

bambipower
Berichten: 1034

#22 , 24 sep 2018 14:34

Als gas en watermeter niet bereikbaar zijn, krijg je strafpunten bij een woningonderzoek

bosprocureur
Berichten: 6853

#23 , 24 sep 2018 15:52

ja, maar niet voldoende om af te keuren, dacht ik.

adizal

#24 , 24 sep 2018 16:36

Ik heb verder info ingewonnen: bij politie hoofdkantoor en brandweer antwerpen.

Brandweer heeft geantwoord:

Wij kunnen u geen wettelijke informatie geven.
Brandweer is van mening dat huurders te allen tijde hun meters moeten kunnen nakijken.
Ik raadt u aan om contact op te nemen met de nutsmaatschappijen voor de wettelijke reglementering.

Nutsbedrijf eandis in hun voorschriften 1e artikel

Eisen voor het lokaal:

Op elk moment toegankelijk voor Eandis.

van de politie nog niks vernomen...

bambipower
Berichten: 1034

#25 , 24 sep 2018 16:58

Volgens mij 15 strafpunten....

Om reden van veiligheid wordt gesteld dat de afsluitkraan van het gas (meestal voorzien op de kop van de
gasteller) voor alle bewoners bereikbaar moet zijn. Een afwijking hierop kan aanleiding zijn voor het aankruisen
van rubriek 61. Een bijkomende afsluitkraan kan bij voorbeeld als oplossing voorzien worden op de
hoofdtoevoerleiding naar de entiteit en op een bereikbare plaats voor de bewoners, en liefst zo dicht mogelijk
bij de tellers. Indien de gasmeter niet bereikbaar is, maar de afsluitkraan wel, volstaat een opmerking op het
technisch verslag.

adizal

#26 , 24 sep 2018 19:54

Het meest belachelijke antwoord komt wederom van de politie....

U kunt deze vraag beter stellen aan een wetswinkel.
U kunt hen bereiken via volgende link http://www.wetswinkel.be/contact.

Met vriendelijke groeten

De Blauwe Lijn
Informatie- en communicatiecentrum
Lokale Politie Antwerpen


We kunnen dus stellen dat er geen sluitende wetgeving omtrent deze vraag is. Nog politie,nog brandweer weten een antwoord.
Gaan we kijken naar de reglementering van eandis die zegt dat het ten alle tijden toegankelijk moet zijn.
Dus sluit allemaal uw teller plaatsen slotvast af, er is immers geen wet die u wat in de weg kan leggen...

Franciscus
Berichten: 38583

#27 , 24 sep 2018 20:33

Bij mijn weten is er voor dat soort zaken in het gemeentelijk reglement enkel GAS boeten voorzien. Het zijn dus niet gerechtelijk mogelijk gezien geen misaad en evenmin een wanbedrijf.
Dus politie kan daarvoor geen (huis)zoeking te om te gaan controleren of de meters wel bereikbaar zijn. Als de eigenaar / bewoner de toegang weigert ...ik denk niet dat een onderzoeksrechter daarvoor een huiszoekingsbevel zal uitschrijven ...wettelijk kan dus zelfs niet op die gronden.
Als de bouwvoorschriften gevolgd werden en over dat reglement gaat het is het voor de gemeentelijke overheid in orde.
Zoals reeds werd geschreven zal de politie alleen tussenkomen als er door hen als ze eens ter plaatse in een woning ( meestal is dat niet de kelder ) kunnen vaststellen dat er inbreuken zijn en dat wordt dan via een verslag doorgegeven aan de gemeentelijke overheid.
Het is de bewoner en de eigenaar die daar iets kunnen aan doen en de bevoegde rechtbank is de vrederechter omdat het ook een verplichting is voor de verhuurder.
En inderdaad de politie kan alleen maar ingrijpen als er een gevaarlijke situatie is en die bij hen gekend is.
Het niet kunnen registreren van de meterstand is geen gevaarlijke situatie en daarvoor is de vrederechter bevoegd.

Ik denk dan alles nu wel gezegd is.

Terug naar “Huren”