Uitzetting uit woning

ImroAnoep
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Uitzetting uit woning

#1 , 11 sep 2018 14:05

Na een goed verstandhouding, is het niet meer mogelijk met de verhuurder door 1deur te gaan.
Wat ik heel jammer vind.
De verhuurder wilt mij namelijk uit het huis zetten. Huurcontract was voor een jaar (1 sept 2016 tot en met 1sept 2017. Waar van het contract daar na niet meer is aangepast of beëindigt. Maar stil zweigend is verlengt.
Ondanks de verhuurder met mij een deal heeft gesloten per mail, dat ik na twee jaar de woning mag kopen.
Wat vervelend is, is dat de verhuurder een andere deal heeft gesloten met de gemeente.
Omdat ik niet akkoord ben gegaan en een bezwaar heb ingediend.kan de huurder het niet hebben.ook na een dreiging naar mij toe wilde hij mij buiten zetten. Sind kort geleden ( 1week ) heb ik van hem een beëindiging van het contract mogen ontvangen, waar ik niet mee eens ben.

Hier bij wil ik vragen wat ik kan doen en als de verhuurder mij zomaar buiten kan zetten na 6 maanden.

Hoor graag wat ik kan ondernemen.


Gr imro

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 11 sep 2018 14:29

uw contract is stilzwijgend overgegaan in een 3_6_9 contract warbij u nu in het tweede jaar zit. Uw verhuurder kan u op dit moment enkel uw contract opzeggen om er zelf te gaan wonen. Indien dit het geval is bedraagt de opzeg 6 maanden.

Indien hij er niet zelf wil gaan wonen maar het contract enkel wil opzeggen kan dit pas op het einde van elke 3 jarige periode. in uw geval dus 1 sept 2020

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 sep 2018 15:44

Is die opzeg schriftelijk en aangetekend gebeurd?
Heeft hij vermeld dat hij er zelf in wil komen wonen?
Indi dat niet zo is, is de opzeg ongeldig.
Pand in het oog houden als je vertrokken bent. Woont hij er uiteindelijk niet, maar totaal iemand anders, kan je via de vrederechter een grote schadevergoeding bekomen van zowat 18 maanden huur.

Reclame

ImroAnoep
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2018 15:58

Ben geen waan betaler, maak alles aan het huis. In overleg met de verhuurder en de toekomst op koop nog ik al verbouwen. Hij wil niet zelf er in wonen. Maar de woning verkopen.en met de gemeente alsnog een deal sluiten een weg aan te leggen waar ik bezwaar voor heb ingediend.
Sinds de burgermeester is betrokken is dit gaande. Wil er zelf niet uit. Ben zelfs heel goed met de buren.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 11 sep 2018 16:01

hij kan u niet uit uw woning zetten voor sept 2020.
Wel kan hij het pand verkopen. De nieuwe eigenaar neemt dan uw huurcontract over.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 11 sep 2018 23:20

1 wijziging aan alles wat Meebo zegt: dit moet 2019 zijn. U zit nu in uw derde jaar huur.

ImroAnoep
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 sep 2018 12:41

Wat bedoeld men dan met:
Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzeg of indien de huurder in het goed blijft wonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst werd afgesloten. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die bepaald waren in de aanvankelijke overeenkomst van korte duur.

Contract aangegaan 1 Sept 2016 voor een jaar tot 1 Sept 2017.
Na 1 Sept 2017 is het contract stil zwijgend verlengd. Dan zelfs niet vroeg tijdig van 3 a 6 maanden opgezegd. Geef de wet dan aan dat het dan naar 9 jaar gaat zoal hierboven is gemeld
Nu alleen een strijd dat de verhuurder handeld voor eigen belang.

Imroanoep

ImroAnoep
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 sep 2018 13:53

Zelfs na een onderzoek kom ik het volgende tegen:

Is de huurovereenkomst afgesloten voor een duur van drie jaar of minder dan is de opzeg door de verhuurder enkel mogelijk tegen het einde van de afgesproken duur en kunnen geen bijzondere redenen worden ingeroepen om de huurovereenkomst eenzijdig vroeger te beëindigen.

De opzegtermijn is drie maanden. Deze termijn neemt een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan. Aangezien een laattijdige opzeg resulteert in een stilzwijgende verlenging tot 9 jaar en de rechtspraak in de meerderheid van de gevallen aanneemt dat de opzegging wordt gedaan op het ogenblik dat de aangetekende brief wordt aangeboden aan de bestemmeling, kan deze opzeg het best tijdig bij aangetekende brief worden verstuurd (= drie maanden + één of meerdere weken vóór het einde van de huur). Eerder mag ook, maar het contract eindigt hoe dan ook pas op het einde van de afgesproken huurtijd van drie jaar of minder.

ImroAnoep
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 sep 2018 13:54

Begrijp ik het dan goed dat het contract overgaat tot 9 jaar na gebrek van optijd opzegging

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 12 sep 2018 14:28

ja uw contract is nu een langlopend contract geworden (9 jaar) en de modaliteiten van dat contract moeten gevolgd worden.

zoals hierboven beschreven

ImroAnoep
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 sep 2018 18:11

Allen hartstikke bedankt, voor de informatie.
Kan alle info gebruiken.

gr. Imroanoep


bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 13 sep 2018 06:37

Als uw info qua datums juist is, dan kan de eigenaar u opzeggen (zonder bijkomende reden) tegen 1 september 2019; hiertoe moet hij een opzeg van zes maand geven, die u dus voor eind februari 2019 moet bereiken. In dat geval moet hij u ook een schadevergoeding betalen van 9 maand huur. Franciscus heeft u trouwens een goede link gegeven om dit eens na te lezen.

U verwijst naar de gemeente, de burgemeester, een weg... Is er soms een onteigening in het spel?

Terug naar “Huren”