Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
mava105
Berichten: 16100
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Pomp van vaatwasser stuk in huurhuis

#16 , 2 maand 1 week geleden (11 sep 2018 15:37)

mava105 schreef:
Nado280583 schreef:Volgens mij valt een defect aan de pomp onder overmacht want een Vaatwas kan je enkel op een normale manier onderhouden: vaatwastabletten, zout, ontkalken enz...
Een kapotte pomp kan mijn inziens eender wie overkomen.

Je vergeet de filter te kuisen. Dat is mogelijks de oorzaak ervan dat de pomp stuk is. Hoe dikwijls heb je dat al gedaan sedert je er woont?

Nado280583
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#17 , 2 maand 1 week geleden (13 sep 2018 19:10)

Nieuwe update over de Vaatwas:
Vandaag op mail gekregen van de verhuurder dat de kosten integraal voor ons zouden zijn.
Daarop heb ik aankoopbewijs gevraagd want ja mocht er nog garantie zijn op bepaalde onderdelen zou het handig zijn om te weten van wanneer het toestel dateert...
Aankoopbewijs krijg ik niet, zo wordt mij gemeld want dat gaat ons niet aan.
Na doorvragen krijg ik wel op mail dat de Vaatwas eigenlijk al 9 jaar oud is.
Sorry maar dan spreken we toch over slijtage?
Wat denken jullie??

bosprocureur
Berichten: 2875

#18 , 2 maand 1 week geleden (13 sep 2018 19:22)

Dubbel antwoord :

1. Het is niet omdat dat machientje negen jaar is, dat het niet kan kapot gaan van bv een stukje glas, visgraat...
2. Als verhuurder zou ik bij een machine van 9 jaar geen herstelling meer laten uitvoeren, denk ik. Als er dan al een vermoeden is dat de huurder een fout maakte, kan er nog altijd een bijdrage gevraagd worden. Hangt er een beetje van af "wie of wat" de huurder is.

Reclame

mava105
Berichten: 16100
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 2 maand 1 week geleden (13 sep 2018 19:53)

Mijn vaatwas van het merk M.... is ondertussen 12 jaar oud en nog steeds in uitstekende staat van werking. Nog nooit een probleem mee gehad, en wordt dagelijks gebruikt. Vroeger voor 4 personen, nu nog voor 2 gezien de kinderen de deur uit zijn, maar als ze dan nog eens langskomen, zijn het er natuurlijk een pak meer met partner en de kleinkinderen.
Ik kuis de filter automatisch om de 4 weken, en je zou verstomd staan wat daar soms nog inzit.

adizal
Berichten: 392
Locatie: Antwerpen

#20 , 2 maand 1 week geleden (13 sep 2018 20:01)

Werd er bij aanvang huur een plaatsbeschrijving opgemaakt en geregistreerd?
Staat de vaatwasser vermeld op de plaatsbeschrijving?
Het is beter een leeuw te zijn op momenten,
dan een schaap, voor het leven.

Blaatpraat
Berichten: 2484

#21 , 2 maand 1 week geleden (13 sep 2018 22:55)

Is het niet zo dat de huurder meldingsplicht heeft (hier is aan voldaan), en de verhuurder herstelplicht tenzij deze kan aantonen dat de schuld bij de huurder ligt?
Met andere woorden: moet de verhuurder nu niet bewijzen dat het TS is die de vaatwas kapot zou gemaakt hebben wegens gebrekkig onderhoud?

adizal
Berichten: 392
Locatie: Antwerpen

#22 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 08:51)

Blaatpraat schreef:Is het niet zo dat de huurder meldingsplicht heeft (hier is aan voldaan), en de verhuurder herstelplicht tenzij deze kan aantonen dat de schuld bij de huurder ligt?
Met andere woorden: moet de verhuurder nu niet bewijzen dat het TS is die de vaatwas kapot zou gemaakt hebben wegens gebrekkig onderhoud?



Dat hangt af de registratie en of het toestel opgenomen is in de registratie...
Het is beter een leeuw te zijn op momenten,
dan een schaap, voor het leven.

mava105
Berichten: 16100
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 09:10)

adizal schreef:
Dat hangt af de registratie en of het toestel opgenomen is in de registratie...


Heeft hoegenaamd NIETS te maken met de registratie.

bosprocureur
Berichten: 2875

#24 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 09:17)

Ik denk dat hier eigenlijk de plaatsbeschrijving bedoeld werd

adizal
Berichten: 392
Locatie: Antwerpen

#25 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 09:33)

bosprocureur schreef:Ik denk dat hier eigenlijk de plaatsbeschrijving bedoeld werd


Gaat inderdaad over de plaatsbeschrijving..dank u
Het is beter een leeuw te zijn op momenten,
dan een schaap, voor het leven.

adizal
Berichten: 392
Locatie: Antwerpen

#26 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 09:42)

mava105 schreef:
adizal schreef:
Dat hangt af de registratie en of het toestel opgenomen is in de registratie...


Heeft hoegenaamd NIETS te maken met de registratie.



Leg het dan eens uit, mijnheer wie volgens u dan verantwoordelijk is voor het defect ?
Het is beter een leeuw te zijn op momenten,
dan een schaap, voor het leven.

KJ86
Berichten: 1841

#27 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 10:09)

Blaatpraat schreef:Is het niet zo dat de huurder meldingsplicht heeft (hier is aan voldaan), en de verhuurder herstelplicht tenzij deze kan aantonen dat de schuld bij de huurder ligt?
Met andere woorden: moet de verhuurder nu niet bewijzen dat het TS is die de vaatwas kapot zou gemaakt hebben wegens gebrekkig onderhoud?


De huurder woont daar, hij is de enige die het toestel kan kapot gemaakt hebben en daar wordt ook vanuit gegaan in dit soort gevallen van huurschade. Het is de huurder die beweert dat het toestel vanzelf kapot is gegaan. Degene die beweert, zal het moeten bewijzen.

Wat voor merk heeft het toestel.
Siemens geeft geen problemen, heeft een lange levensduur (is al twintig jaar oud en nog altijd aan het gaan)
Ik heb wel al een pomp moeten vervangen van beko na vijf jaar. Het ene toestel is ook dubbel zo duur als het andere.

Je moet ook de vraag durven stellen of dat het vervangen van een pomp in een vaatwas niet onder een klein huurherstelling valt. Het onderdeeltje kost maar evenveel als een kapotte schakelaar en dat is volgens adizal zijn bron een huurherstelling.

bosprocureur
Berichten: 2875

#28 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 10:41)

Het is niet altijd duidelijk of het nu over slijtage of over foute behandeling gaat.

Kostprijs van een onderdeel kan erg variëren.
Als je iemand moet aanspreken (niet iedereen heeft de nodige kennis noch materiaal) mag je al onmiddellijk rekenen met verplaatsingskosten en uurlonen, en voor je het weet zit je over de 200€. Ook bij het bekende merk S dat u noemt, of zijn broertje B, zit je met zo'n som al bijna aan een derde van de prijs van nieuw.


En dan vind ik het wel billijk dat de huurder een forfait voor reparatie bijlegt, en dat de verhuurder een nieuwe plaatst; beide partijen mogen dan weer enkele jaren gerust zijn.

mava105
Berichten: 16100
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#29 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 12:40)

adizal schreef:
Leg het dan eens uit, mijnheer wie volgens u dan verantwoordelijk is voor het defect ?


Wat heeft registratie in Gods naam te maken met wie er verantwoordelijk is voor het defect aan de pomp van de afwasmachine.
Je weet toch wat registratie is? Je hebt toch ooit al een afwasmachine gezien? Gaat die stuk als je ze laat registreren? Neen dus.

adizal
Berichten: 392
Locatie: Antwerpen

#30 , 2 maand 1 week geleden (14 sep 2018 12:54)

mava105 schreef:
adizal schreef:
Leg het dan eens uit, mijnheer wie volgens u dan verantwoordelijk is voor het defect ?


Wat heeft registratie in Gods naam te maken met wie er verantwoordelijk is voor het defect aan de pomp van de afwasmachine.
Je weet toch wat registratie is? Je hebt toch ooit al een afwasmachine gezien? Gaat die stuk als je ze laat registreren? Neen dus.



Hela mijnheer, Het is in het voordeel van de VERHUURDER dat hij inbouw toestellen laat opnemen in de plaatsbeschrijving en het is verplicht de plaatsbeschrijving ook te laten registreren. Laat hij deze inbouwtoestellen niet opnemen in de plaatsbeschrijving en niet registreren, dan zijn er simpel geen inbouw machines. Is er aan de registratie voldaan en de toestellen zijn opgenomen in de plaatsbeschrijving dan is de VERHUURDER verplicht deze te laten herstellen of hij moet aantonen dat het defect te wijten is aan de schuld van de huurder....
Het is beter een leeuw te zijn op momenten,
dan een schaap, voor het leven.

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Heb je nog bijkomende vragen? Kijk even op Jureca.be voor snel & betaalbaar juridisch advies!

Terug naar “Huren”