Pomp van vaatwasser stuk in huurhuis

adizal

Re: Pomp van vaatwasser stuk in huurhuis

#46 , 15 sep 2018 16:52

Is het niet zo dat de huurder meldingsplicht heeft (hier is aan voldaan), en de verhuurder herstelplicht tenzij deze kan

Je moet ook de vraag durven stellen of dat het vervangen van een pomp in een vaatwas niet onder een klein huurherstelling valt. Het onderdeeltje kost maar evenveel als een kapotte schakelaar en dat is volgens adizal zijn bron een huurherstelling.

Eigenlijk gaat het hier om een vorm van huur:
tijdens de duur van zijn huurcontract kan je
stellen dat Tom het toestel huurt. Het toestel
zelf blijft eigendom van de verhuurder. Het is
net zoals ingebouwde keukentoestellen, ook
die behoren tot het gehuurde goed zodat de
woninghuurwet ook hierop van toepassing is.
En die huurwet zegt dat alles wat stuk gaat
door ouderdom, ook inbouwtoestellen in de
keuken, ten laste van de verhuurder is.
Slotsom: als de warmwaterboiler stuk gaat door
ouderdom, dan zal Tom toch de verhuurder
kunnen aanspreken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#47 , 15 sep 2018 17:45

Ik heb nog NOOIT een PB laten registreren gelijktijdig met de huurovereenkomst.
De huurovereenkomst laat ik als verhuurder registreren maximaal 2 dagen na ondertekening door beide partijen. De PB maak ik zelf vooraf op als het appartement nog leeg is, en zonder in het bijzijn van de huurder. Bij ontvangen van de sleutels geef ik hem een exemplaar en geeft hem 15 kalenderdagen de tijd om alles grondig te verifiëren. Hij heeft voor deze PB "voor ontvangst" getekend in een document in bijlage aan de huurovereenkomst, waarin nogmaals staat uitgelegd wat hij moet doen. Ofwel geeft hij me binnen die 15 dagen de opmerkingen door, en indien juist, pas ik de PB aan, waarna de huurder tekent voor akkoord. Soms lopen hier 3 à 4 weken over eer ik die PB laat registreren. Meestal zijn er geen opmerkingen meer omdat mijn PB zeeeeer grondig en compleet zijn (zonder foto's). Heb bijna 30 jaar ervaring in het opmaken en nazien van PBen (heb er waarschijnlijk meer dan 1000 gemaakt)
NB in mijn koelkast staat het serienummer in de deur aan de binnenkant en kan steeds waargenomen worden. Bij de vaatwas staat het inderdaad achteraan, maar dat wordt dan niet genoteerd. (wel zeker type, merk en kleur en de staat van werking)

adizal

#48 , 16 sep 2018 09:09

Ik heb nog NOOIT een PB laten registreren gelijktijdig met de huurovereenkomst.
De huurovereenkomst laat ik als verhuurder registreren maximaal 2 dagen na ondertekening door beide partijen. De PB maak ik zelf vooraf op als het appartement nog leeg is, en zonder in het bijzijn van de huurder. Bij ontvangen van de sleutels geef ik hem een exemplaar en geeft hem 15 kalenderdagen de tijd om alles grondig te verifiëren. Hij heeft voor deze PB "voor ontvangst" getekend in een document in bijlage aan de huurovereenkomst, waarin nogmaals staat uitgelegd wat hij moet doen. Ofwel geeft hij me binnen die 15 dagen de opmerkingen door, en indien juist, pas ik de PB aan, waarna de huurder tekent voor akkoord. Soms lopen hier 3 à 4 weken over eer ik die PB laat registreren. Meestal zijn er geen opmerkingen meer omdat mijn PB zeeeeer grondig en compleet zijn (zonder foto's). Heb bijna 30 jaar ervaring in het opmaken en nazien van PBen (heb er waarschijnlijk meer dan 1000 gemaakt)
NB in mijn koelkast staat het serienummer in de deur aan de binnenkant en kan steeds waargenomen worden. Bij de vaatwas staat het inderdaad achteraan, maar dat wordt dan niet genoteerd. (wel zeker type, merk en kleur en de staat van werking)

Ik twijfel niet aan de opmaak van uw PB dat dit correct zou opgesteld zijn integendeel ik wil u daarvoor zelfs feliciteren op de manier dat u dit aanbied aan huurders en hen de kans geeft dit op een rustige manier na te kijken. Ik ben verwonderd en eerlijk vind ik dit een prima voorbeeld. Alleen over de foto's, ik vind dat u eventueel ook een derde partij de gelegenheid zou moeten geven bij een discussie eventueel een oordeel te kunnen vellen. Ik zeg nogmaals u doet daarmee wat u wil..Wat betreft registratie, zelfs de registratie verloop binnen de regels, staat u mij toe dat ik uw werkwijze overneem en gebruik het is echt een voorbeeld voor vele huiseigenaars en immo kantoren..

Reclame

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#49 , 16 sep 2018 09:41

Op al die jaren is er één huurder geweest die mijn werkwijze betwiste en naar de rechtbank is gestapt omdat hij de door hem aangerichte schade niet wilde betalen. Ik kan u zeggen dat hij van een koude kermis is thuisgekomen, en buiten de schade ook nog eens de proceskosten mocht betalen en een groot deel van mijn advocaatskosten. De rechtbank heeft dus eigenlijk ook mijn methode goedgekeurd

adizal

#50 , 16 sep 2018 10:03

Op al die jaren is er één huurder geweest die mijn werkwijze betwiste en naar de rechtbank is gestapt omdat hij de door hem aangerichte schade niet wilde betalen. Ik kan u zeggen dat hij van een koude kermis is thuisgekomen, en buiten de schade ook nog eens de proceskosten mocht betalen en een groot deel van mijn advocaatskosten. De rechtbank heeft dus eigenlijk ook mijn methode goedgekeurd
Er is echt niks op aan te merken. het is een uitstekend voorbeeld van hoe het kan om beide partijen tevreden te stellen en de wetgeving na te leven.

Terug naar “Huren”