Pomp van vaatwasser stuk in huurhuis

Nado280583
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Pomp van vaatwasser stuk in huurhuis

#1 , 08 sep 2018 19:46

Graag even jullie advies m.b.t het volgende: wij wonen sinds 2 jaar in een huurwoning (alles correct geregeld met huurcontract en immokantoor)
Nu is de vaatwas defect. We hebben een technieker laten komen en deze zegt ons dat de pomp kapot is. De technieker zegt dat dit niets te maken heeft met slecht onderhoud maar dat het eerder brute pech is. Ik stuurde de eigenares een melding hiervan en vroeg hoe we dit konden oplossen maar geen antwoord...
Mijn vraag is nu: valt een nieuwe Vaatwas (of nieuwe pomp) onder kosten voor verhuurder of huurder?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38479

#2 , 08 sep 2018 19:55

Sleet is verhuurder

Hier eens lezen
viewtopic.php?f=87&t=44510

Nado280583
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2018 20:27

De documentatie al eens doorgenomen waarvoor dank!
Dat is misschien de reden dat ze niet reageert op mijn melding...zucht.
Ik vrees dat ze misschien wel de schade zal proberen te verhalen op ons> onderhoud (of gebrek eraan)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6836

#4 , 08 sep 2018 20:57

Zoveel onderhoud is er nu ook niet aan een vaatwas…

Bent u zeker dat er niet ergens een visgraat, een miniem stukje glas of iets dergelijks de pomp geblokkeerd heeft? Want dan is het m.i. voor uw rekening.

En hoe oud is die vaatwas ?

Nado280583
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2018 22:18

Hallo
1. De technicus die langs is geweest heeft niets abnormaals vastgesteld. Hij zei dat zoiets letterlijke brute pech is.
Mijn vraag is wel, mocht er sprake zijn van een item die de pomp blokkeerde bv. Hoe de tegenpartij dat kan bewijzen? Het zou woord tegen woord zijn, niet?
2. Hoe oud de Vaatwas is...geen idee? We kregen bij het ondertekenen van het contract het onderhoudsboekje te zien maar daar staat geen datum aankoop op. Dat was ook mijn onmiddellijke vraag naar de verhuurder toe (waarop ik nog geen antwoord mocht ontvangen.)

KJ86
Berichten: 2645

#6 , 08 sep 2018 22:54

Bewijslast ligt bij de huurder en niet bij de verhuurder. De huurder heeft een werkende vaatwasser gekregen bij aanvang en moet die dan ook in die staat teruggeven. Zoals eerder aangegeven, kan je de pomp kapot krijgen door uw afwas vuil (grove etensresten moeten eerst afgeschraapt worden) in de vaatwasser te steken.

Je zal de ouderdom en het merk in acht moeten nemen om te bepalen of dat de vaatwasser al dan niet versleten is. De goedkopere merken verslijten sneller ( 5 à 10 jaar) dan de duurdere ( 15 jaar en langer).

Slijtage is voor de verhuurder.
Al de rest is voor de huurder.
De verhuurder zou ook kunnen argumenteren dat het om een kleine huurherstelling gaat, hetgeen ook voor de huurder is. Een pomp kost vaak maar rond de dertig euro en is gemakkelijk te vervangen.

adizal

#7 , 09 sep 2018 09:14

Een gasboller voor warm water en verwarming moet elk jaar onderhoud krijgen en dat is ten laste van de huurder. Is er echter een defect stuk aan de gasboiler dan is dat voor de verhuurder.
Idem met een vaatwasser, de pomp is stuk, dat is voor de verhuurder of de verhuurder moet bewijzen dat het defect te wijten is aan slecht onderhoud of opzet van de verhuurder...
Deze toestellen waren aanwezig bij het aanvangen van het huur contract en worden dus in princiepen gehuurd.
Onderhoud is voor de huurder, herstellingen voor de verhuurder of hij moet met bewijslast komen.

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 sep 2018 09:56

Gewoonlijk kan je via het typenummer de ouderdom te weten komen. Zoek het eens op via Google

KJ86
Berichten: 2645

#9 , 09 sep 2018 21:52

Een gasboller voor warm water en verwarming moet elk jaar onderhoud krijgen en dat is ten laste van de huurder. Is er echter een defect stuk aan de gasboiler dan is dat voor de verhuurder.
Idem met een vaatwasser, de pomp is stuk, dat is voor de verhuurder of de verhuurder moet bewijzen dat het defect te wijten is aan slecht onderhoud of opzet van de verhuurder...
Deze toestellen waren aanwezig bij het aanvangen van het huur contract en worden dus in princiepen gehuurd.
Onderhoud is voor de huurder, herstellingen voor de verhuurder of hij moet met bewijslast komen.

Klopt niet, huurder krijgt het goed in gebruik en moet het in dezelfde staat terug afleveren.
Als er zaken kapot gaan door slijtage is het aan de huurder om te bewijzen dat er daadwerkelijk slijtage is. Bewijs is in dit geval gemakkelijk, de onderdelen van een vaatwasser hebben een voorspelbare levensduur (ouderdom en merk zullen dus uitsluitsel geven).
De verhuurder woont er niet en is niet verplicht om te controleren of dat de huurder het pand gebruikt als een goede huisvader. Als uw redenering klopt, kan de huurder simpelweg de pomp blokkeren, de blokkade wegnemen en dan melden dat ze kapot is gegaan door slijtage. Trust me, het overgrote gedeelte van de huurders probeert schade te ontlopen met een leugentje. Meestal vindt een huurder dit gerechtvaardigd omdat de 'rijke' verhuurder zijn zakken al genoeg vult op zijn rug. Gelukkig werkt het zo niet en is het aan de huurder om initiatief te nemen. Als de huurder weigert om te herstellen, zal het wel verrekend worden met de waarborg op het einde van de rit.

adizal

#10 , 10 sep 2018 08:34

Wel daarom is het aan de verhuurder aan te tonen dat er kwaad opzet in het spel is...
Ik heb geen vaatwasser, maar wel een gasboiler voor warm water en verwarming..
Volgens uw uitleg wanneer er een defect optreed aan het toestel zou ik als huurder voor de kosten moeten opdraaien? Kan toch niet man...Gebruiksapparaten kun je nooit in dezelfde staat afleveren als dat je ze gekregen hebt. Hebt ge een auto, die kun je toch ook niet na xx tijd afleveren zoals je hem gekregen hebt.

KJ86
Berichten: 2645

#11 , 10 sep 2018 09:20

Sommige defecten van een combi-ketel zijn ten laste van de huurder. De meeste huurders geven hun woning terug met werkende apparaten. Normale slijtage (krassen enz.) moet je als verhuurder gedogen

adizal

#12 , 10 sep 2018 15:35

Als eigenaar moet je bv. de kosten betalen van een grote herstelling aan de verwarmingsketel, boiler, het gasvuur en diens meer. Ook als je ijskast of oven in de ingebouwde keuken door ouderdom aan vervanging toe is, moet jij de kosten daarvan betalen. Je huurder moet bijvoorbeeld de herstellingskosten dragen van een lekkende kraan, het vervangen van een schakelaar of zekering enz. Hij is bijvoorbeeld ook aansprakelijk voor krassen of sporen van naaldhakken op de vloer, schade door een foutief gebruik van ingebouwde keukentoestellen of voor beschadigingen die ontstaan tijdens een verhuizing.

https://www.immovl.be/nieuws/herstellin ... -rekening/

adizal

#13 , 10 sep 2018 17:00

Een belangrijke uitzondering op de herstelverplichting van de huurder is normale slijtage en overmacht: de huurder moet nooit instaan voor het herstel van slijtage door ouderdom of schade door overmacht.
Overmacht betekent dat er een gebeurtenis was die de huurder niet gewild heeft en dat hij die gebeurtenis onmogelijk kon voorzien.

https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... verhuurder

Nado280583
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 sep 2018 12:44

Volgens mij valt een defect aan de pomp onder overmacht want een Vaatwas kan je enkel op een normale manier onderhouden: vaatwastabletten, zout, ontkalken enz...
Een kapotte pomp kan mijn inziens eender wie overkomen.

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 11 sep 2018 15:37

.
Laatst gewijzigd door mava105 op 11 sep 2018 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”