overname van huurcontract

youngskywalker
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

overname van huurcontract

#1 , 08 sep 2018 15:46

Ik heb een huurcontract van 9 jaar, en ben nu al een paar maand mijn werk kwijt, dus door financiele redenen word het heel moeilijk om mijn huur te betalen, als ik iemand zoek om mijn huurcontract over te nemen zou ik dan ook nog die boete moeten betalen?
Ik zit pas in mijn eerste jaar huur jammer genoeg, of ik dacht zelf om eventeel iemand te zoeken om onder te verhuren, natuurlijk wel met een contract

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 08 sep 2018 16:30

Als u zoekt om in het systeem van onderverhuren te gaan (als het überhaupt al mag in uw contract), blijft u zelf de eindverantwoordelijke tegenover de eigenaar. En dat is gekend als een quasi zekere manier om in de problemen te komen.

U kan bijvoorbeeld wel aan de verhuurder vragen of u zelf een nieuwe huurder mag zoeken, die uw contract onder zijn naam verderzet. Vragen mag altijd, de verhuurder moet niet aanvaarden. Een pure opzeg kan wel, maar dan moet u in het eerste jaar rekenen op een opzeg van drie maand, waar u nog eens een schadevergoeding gelijk aan drie maand huur mag bijtellen.

Wat ik ooit eens gedaan heb voor een goede kennis in een vergelijkbare situatie, is een nieuwe huurder zoeken, die iets meer dan 50€ per maand meer wou betalen, en die ook behoorlijke referenties kon voorleggen. Aanvaard door de verhuurder, huurder natuurlijk content met de win/win.

Nog een kans zou zijn dat uw huurcontract niet geregistreerd is (ze bestaan nog). Dan kan u gewoon opzeggen met een termijn die u zelf kiest, een dag kan, een week of een maand ook. En geen "boete".

Even nazien ? Veel geluk !

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 sep 2018 17:14

En het is geen boete, maar een schadevergoeding voor het werk dat de verhuurder eraan heeft. Hij moet een huurder zoeken, mogelijke kosten voor publiciteit of kosten aan immo..
Het woord "verbrekingsvergoeding" zegt toch al genoeg, ander zou men verbrekingsboete zeggen.

Reclame


Terug naar “Huren”