Twijfels over de schadevergoeding

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

Twijfels over de schadevergoeding

#1 , 08 sep 2018 14:41

Op 1/4/2016 tekende ik een huurovereenkomst. Ik kwam met de eigenaar overeen om de standaard van 3 jaar aan te passen naar 2 jaar omdat ik bij aanvang van contract liet weten dat ik waarschijnlijk niet lang zou huren. Er staat dus "Na de 2 jarige periode is de huur jaarlijks opzegbaar, mits een a.s. minstens 3 mdn voor het verstrijken van de huur. Ik heb op 26/7 mijn opzeg gegeven en verlaat op 31/10 het appartement. Gisteren ontving ik een a.s. waarin staat "omdat u de huur opzegt voor het verstrijken van de jaarlijkse vervaldag 31/3 zijn we genoodzaakt u een schadevergoeding aan te rekenen van 1 maand huur. Is dit correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 08 sep 2018 16:34

Ja. zonder meer. Genoodzaakt is hij niet noodzakelijk, maar de verhuurder heeft het volste recht op die vergoeding.

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 08 sep 2018 19:44

Ik begrijp niet goed waarom want de 2 afgesproken volle jaren zijn verstreken. Dus dacht ik dat ik daarna elke maand kosteloos kon opzeggen mits de 3 mdn opzeg te respecteren.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 08 sep 2018 20:04

Omdat u nu een contract van onbepaalde duur heeft waarbij uw opzeg eindigt in het derde jaar van de overeenkomst. Dat is nu eenmaal de huurwet.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 08 sep 2018 20:09

Eigenlijk wordt het contract, na die twee jaar, van rechtswege een contract van lange duur, een 3-6-9 zoals men zegt, met alle eigenschappen van dien.

Dus ook die omzetting in jaarlijks opzegbaar contract kan niet.
De regeling van uw huurcontract nà de eerste twee jaar is dus dat de huurder altijd kan opzeggen mits drie maand opzeg te betekenen. De verhuurder kan telkens aan het einde van een driejaarse periode opzeggen, maar daar staat de eerste negen jaar een fikse vergoeding tegenover. Uzelf als huurder, als het einde van het huurcontract binnen het derde jaar valt, bent die ene maand verschuldigd.

Dura lex, sed lex, zou Bart Vissers zeggen 8_)
viewtopic.php?p=544461#p544461


Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 10 sep 2018 09:42

Ok, nu begrijp ik het. Ik wist niet dat dit automatisch een klassiek contract werd met de daarbij horende opzeg te tellen vanaf het ogenblik dat ik dat 2 jarig contract heb afgesloten. dus zit in nu in mijn derde jaar en vandaar die 1 maand boete. Zal ze dan maar heel braaf betalen … Bedankt voor de info

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 sep 2018 10:00

Kijk toch maar eerst eens na of het huurcontract geregistreerd is (of beter was op het moment van opzegging). Geen registratie, geen boete.

Terug naar “Huren”