Dagvaardiging inverbant met Ontbinding Huur overeenkomst

WollendorfTarim
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dagvaardiging inverbant met Ontbinding Huur overeenkomst

#1 , 07 sep 2018 12:29

Beste,

Wij huren een Appartement volgens het kontrakt (Inkomhal,3slaapkamers,badkamer,Apart Toilet,2 bergingen,leefruimte met open ruimte, Kelderberging, 2 terrassen, Garage en Autostaanplaats.)
vandaag 7/9/2018 ontving ik van het vredegerecht een verzoekschrift tot aanwezigheid tenbehoeve van de ontbinding van mijn 9 jarig huur contract.
De grond rede was dat de maand Augustus en September niet betaald was.
Overige reden:
Medebewoner
Sigarettenpeuken Naar buiten smijten
Was ophangen op het balkon.
Nalaten van het appartement te bemeubelen.

Probleem met betaling van de Huur Augustus is 3/8 per mail aangekaart met voorstel om al een deel via een andere manier te betalen. Hier op is pas 17/08/2018 gehoor op gegeven via een aangetekend schrijven. (Verzoenings Procedure Opmaak schrijven 11/08/2018)
21/08/2018 Heb ik om de tafel gezeten met de huurbaas. En zijn we mondeling overeengekoming gekomen dat de huur binnen 2 weken. Nu eerste instantie was de maand Augustus al binnen 1 week inorde. Door kruising van rekeningen was deze niet uitgevoerd. Uiteindelijk is deze 31 augustus alsnog betaald.
28/08/2018 is er dan nog wel een mondelinge aanvaaring geweest. Vanwege de wantrouw naar mij dat ik de huur niet zou kunnen betalen.
1/09/2018 is ook de huur van September betaald.
Dus met andere woorden is er al geen achterstand meer.

Overige reden:
Medebewoner: Een vriend verblijft bij ons tot dat deze word opgenomen in een instelling waar ze over de middelen beschikken die zijn ziekte kunnen behandelen. Dit is aangegeven van het begin van ons verblijf.
Sigaretten peuken: Na opmerking is dit niet meer door ons gedaan.
Was ophangen op het balkon: Dit werd gedaan toen er nog geen balkon railing voorzien was. Na bezwaar hebben we dan ook een droog rek gekocht
Nalaten van het appartement te bemeubelen: We hebben besloten pas alles volledig in een keer nieuw te bemeubelen. Hiervoor zijn we aan het sparen gezien onze meubels niet van de Ikea gaan komen.

Staat van het pand aanzich.
-Nieuwbouw dat nog steeds niet af is. Er is wel gewerkt in de afgelopen huur periode maar nog steeds niet volledig zoals omschreven in het huur kontrakt.
Huidige staat:
(Inkomhal,3slaapkamers,badkamer,Apart Toilet,1 berging,leefruimte met open ruimte, Kelderberging)
2 terrassen July afgemaakt.
Garage Is nog altijd in ruwbouw en niet voorzien van een garage deur
Autostaanplaats is nog afgewerkt.

Nu de vraag hoe kan ik me verweren tegen deze dagvaardiging.

Met vriendelijke groet,
Tarim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2018 15:15

Beste Tarim,

"Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur."

De reden hiervoor is dat de verhuurder een voorrecht heeft op het huisraad (lees: alle goederen aanwezig in de huurwoning) i.k.v. een beslag. Je moet de meubels van je huurwoning dus ook als een soort van onderpand beschouwen.

Zolang je niet aan je plicht voldoet als huurder om dit te stofferen, kan je verhuurder je om deze reden alleen al uitzetten. Wanbetalingen maken de zaak er natuurlijk niet beter op. De vrederechter zal nagaan of het appartement 'genoegzaam' bemeubeld is, en vaak geven ze een termijn om dit in orde te brengen. Je zal desnoods aan de verhuurder een zekerheid moeten stellen, bijvoorbeeld via een geblokkeerde rekening. Het argument van de Ikea zal weinig indruk maken op de rechtbank.

De achterstand in betalingen helpt natuurlijk de zaak niet vooruit: ook al zijn ze nu opgelost, de verhuurder heeft wel op zijn geld moeten wachten en beschikt bovendien niet op het voorrecht waar hierboven sprake van was - dit geeft wel aan dat de verhuurder redelijkerwijze wantrouwig kan staan tegenover de goede uitvoer van de overeenkomst.

Je zal de vrederechter moeten overtuigen dat het risico op wanbetalingen minimaal is.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 07 sep 2018 16:27

Los daarvan, is er een plaatbeschrijving opgemaakt bij intrede? U hebt ook niet het volle genot gekregen van uw aangekochte goed.

Let wel, dit geeft u niet het recht om huurbetaling achterwege te laten.

Ik zou zeggen doe een redelijk voorstel om al deze zaken vanuw kant op een redelijke termijn in orde te brengen, en vraag, vraag dus, van uw verhuurder hetzelfde.

Ik denk dat u een goede kans maakt om aan die vervroegde opzeg te ontsnappen. Geen zekerheid.

Reclame

WollendorfTarim
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2018 10:12

Beste,
Alast super bedankt voor alle informatie, Wat het plaatsbescrijving betrefd. Hier schort ook iets mee. De delen van het huis die wel inorde waren zijn ook met foto's bevestigd. De delen die niet inorde waren en nog steeds niet inorde waren zijn dan ook niet gefotografeerd maar wel theoretisch omschreven. De datum van opmaak op papier is niet de datum van de werkelijke opmaak. De plaatsbeschrijving is ook pas 4 maanden na datum geregistreerd. Hier is ook mijn opmerking die ik daar had genoteerd achterwege gelaten.

Met vriendelijke groet,
Tarim

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 sep 2018 12:51

Foto's zijn GEEN plaatsbeschrijving. Het moet een omstandige beschrijving zijn van de bestaande toestand (dus ook de onafgewerkte), en een opsomming van alle gebreken

WollendorfTarim
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 sep 2018 10:04

Dat is goed om te weten. Gezien die wel op die manier is geregistreerd 5 maanden na datum intrek. Niet alles is opgesomt en de gebreken zijn hier ook achterwege gelaten.

Terug naar “Huren”