HELP Nalatigheid, waterschade, geen terugvordering waarborg huurwoning

JBollen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

HELP Nalatigheid, waterschade, geen terugvordering waarborg huurwoning

#1 , 05 sep 2018 10:10

Wel, de huurbaas wilt de waarborg niet terugvorderen.

Dit was mijn eerste appartement dat ik zelfstandig huurde en ik maakte heel wat juridische fouten waardoor ik mezelf moeilijk kan beschermen nu. Ik heb wel heel wat geleerd nu, maar te laat, deze keer.

Ik leg het even uit.

Ik woonde twee jaar in een huurwoning in Brussel. Ik nam het laatste jaar (van een 3-jarig contract) over van de vorige huurders. Na dat ene jaar kwam al het eerste probleem, ik vroeg aan de huurbaas een nieuw contract op te stellen zodat ik kon verder huren. Hiervan kreeg ik geen antwoord. Uiteindelijk kreeg ik te horen, zonder dat ik hiervan op de hoogte werd gesteld, het contract stilzwijgend werd verlengd tot een 9-jarig contract. Ok dan... Nog zo'n groot probleem niet, maar wel vervelend dat ik hier niets van wist.

Bij de overname van het huurcontract van de vorige huurders werd er een plaatsbeschrijving gedaan door een expert (een organistie). Dit was ook nieuw voor mij, hiervoor was ik studentenwoningen gewoon waar dit niet gebeurde of met de huurbaas zelf. Hiervan zouden wij de helft moeten betalen, en de andere helft door de vorige huurders die uit het pand trokken. Vand deze plaatsbeschrijving hebben wij enkel een factuur ontvangen, die wij betaalde (50%). Nooit uitleg ontvagen, nooit een gedetailleerd rapport ontvangen. Ik wist natuurlijk niet dat je normaal een rapport zou ontvangen, ik wist van heel weinig en het was allemaal nieuw.

Uiteindelijk komt het nu allemaal in het negatieve terug bij ons. Begin februari heb ik de huurbaas van verschillende gebreken melding gegeven (hélaas, opnieuw, niet aangetekend, uit vertrouwen). Melding van schimmelvorming, lekken in de kraan, een verwarming die niet werkte en een lek in de muur in de badkamer waardoor er in mijn kamer grote vochtplekken ontstonden. Hiervan kreeg ik opnieuw erg laat antwoord en heeft de huurbaas besloten de muren in de gang en in mijn kamer open te breken om het lek aan te pakken. Het andere lek werd niet aangepakt en de kapotte verwarming ook niet Hij zei dat ik de ramen nu moest laten open staan en de verwarming elke nacht te laten draaien (op mijn kosten) zodat de vochtige muren (door een lek, niet door condensatie) konden opdrogen. Uiteindelijk zijn de werken 6 maanden onaangestast gebleven en leefde ik in een appartement met opengebroken muren en één onbewoonbare kamer. De dag voor het stopzetten van mijn huurcontract heeft de huurbaas iemand gestuurd die alles in één dag heeft hersteld. De dag voor mijn verhuis. Ik was 6 maanden geduldig geweest en heb de huur voor al die maanden betaald. Maar dat was voor mij de Druppel.

Het probleem is dat ik nooit een aangetekende brief heb verzonden en de huurbaas nu beweert dat alle reparatiewerken op mijn kosten vallen omdat ik de vochtplekken te laat heb gemeld. Aangezien er een groot doek voor de muur hing heb ik de vochtplek inderdaad niet tijdig gezien/gemeld... Zijn plombier zou hem verteld hebben dat de vochtplekken er al 6 maanden zouden hebben gezeten, maar dat lijkt met heel sterk... Natuurlijk heb ik geen tegenbewijs/foto's of aangetekende brief.

Boven dat alles komt nog een probleem dat er op één van de muren spiegeltjes geplakt zijn door de vorige huurders. Deze kan men zonder het breken van de plaaster niet verwijderen en zal de muur volledig opnieuw moeten hersteld worden (ten kosten van 800 euro, vertelde hij). Toen wij introkken dacht ik dat deze spiegeltjes bij het pand hoorden, ik heb deze nooit opgehangen... En aangezien ik het rapport van de plaatsbeschrijving nooit heb ontvangen kan ik dit natuurlijk niet bewijzen/weten op voorhand.

Ik ben echt niet slim geweest en heb geleerd dat ik mij een stuk beter moet indekken met foto's en aangetekende brieven... Maar dat is nu te laat. Is er nog iets wat ik kan doen? Ik sta in mijn recht maar kan niets bewijzen vrees ik... Nu verlies ik zomaar een hele waarborg + misschien nog extra schadevergoeding.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 sep 2018 11:26

Een bestaande huurovereenkomst overnemen is nooit een goed idee, en bijna altijd een bron van miserie.
Vraag er een nieuw en een nieuwe plaatsbeschrijving, waarvan je een getekend exemplaar onmiddellijk moet ontvangen.
Bij een overname moet jij je nog keren tegen de om een deel van de schade terug te vorderen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 05 sep 2018 11:49

………….. en hoe ga je dan, als tweede huurder, bewijzen dat de schade door de eerste huurder veroorzaakt werd?

Aan de andere kant, ben je bereid om telkens een volledige plaatsbeschrijving te laten opmaken, en betalen? De eigenaar moet er ook akkoord mee gaan als je hem wil verplichten om dat zelf te doen. (objectief? zelf gratis het werk en de tijd erin steken ? )

Reclame

Terug naar “Huren”