Geschil over waarborg bij onderverhuring

Benjidebenji
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Geschil over waarborg bij onderverhuring

#1 , 03 sep 2018 13:52

Beste,

Mijn vriendin heeft haar kot onderverhuurd afgelopen schooljaar, met toelating van de kotbaas (via sms).

Nu kreeg ze plots een bericht van haar kotbaas dat het kot smerig en vies werd achtergelaten en dat zij haar waarborg wel terug krijgt maar dat van de onderhuurder moet afhouden. Onderhuurder heeft 400 waarborg betaald aan mijn vriendin, zij heeft 800 betaald aan haar kotbaas.

Filmpje doorgestuurd gekregen van onderhuurder die het kot achterlaat zoals beschreven in de plaatsbeschrijving. Nu heeft de kotbaas enkele zaken nog moeten kuisen... putje van douche, enkele vuile plekjes in de keukenkast, ...

Is hij in z'n recht om een deel van de waarborg af te houden?

Indien nodig heb ik kopies van de contracten en plaatsbeschrijving.

Alvast bedankt,
Benjamin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 sep 2018 22:46

Vaststellingen:
Het betreft hier geen woninghuur, maar een gewone huur.

Er vond geen overdracht van huur plaats, maar een onderverhuring.

Recht:
De oorspronkelijke huurder blijft aansprakelijk voor alle schade aangericht door zijn onderverhuurder.

Indien u meent dat het bedrag dat de verhuurder inhoudt niet overeenstemt met de schade, en u niet tot een vergelijk komt, dient u zich tot de vrederechter te wenden.

De verhuurder zal het bestaan en omvang van de schade moeten bewijzen.

De huurder kan het bedrag verhalen op de onderhuurder.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 sep 2018 09:02

Onderverhuring: bijna altijd een bron van miserie.

Reclame

Terug naar “Huren”