Huurwaarborg

Kerkhofs
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 01 sep 2018 20:58

Kan de huisbaas huurwaarborg inhouden vanwege slijtage aan de kookplaat? Het werkt nog perfect enkel de cijfers zijn er af gepoetst. De knoppen van de dampkap komen los maar je kan ze gewoon terug vastzetten. Hij eist dat deze kosten voor mij zijn. Maar het is niet kapot.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 sep 2018 10:19

Dat kan men aanzien als gewone slijtage en dat is voor rekening van de verhuurder. Hoeveel is de huurwaarborg die vaststaat? En hoe staat hij vast? Op een geblokkeerde rekening?
Hoe oud zijn deze toestellen? Verhuurder mag enkel maar de werkelijke waarde in rekening brengen bij een vervanging, en moet dus de vetusteit aftrekken. Is uw dampkap bvb meer dan 10 jaar oud, kan hij u maximaal maar 50 % van de nieuwwaarde aanrekenen. Idem voor het kookvuur.
Als hij niet akkoord is kan je hem laten oproepen voor een verzoening bij de vrederechter. Kost niets en kan zonder advocaat.

bosprocureur
Berichten: 6856

#3 , 02 sep 2018 12:03

Heb toch ook al meegemaakt dat ze bij relatief jonge apparaten erin geslaagd zijn de letters totaal onleesbaar te maken. Door te poetsen met te agressieve produkten was de inkt van de cijfertjes gewoon weg. En de knoppen, daar kon toch vet tussen geraken, dus ook demonteren en zodanig prutsen dat ze niet meer kunnen vastgezet worden.

Dat is dan m.i. geen slijtage meer. :evil:

Reclame

Kerkhofs
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2018 10:44

De kookplaat zelf is 2 jaar oud. De verhuurder had toen zelfs het goedkoopste van de winkel meegenomen. Met nog eens 40%korting op 4 artikelen.. De dampkap veronderstel ik al een 20 jaar oud. Zelfs deze werkt nog goed. Waarschijnlijk een verminderde zuigkracht maar dit is normaal veronderstel. Maar u zegt dus dat deze kosten niet voor de huurder zijn?

bosprocureur
Berichten: 6856

#5 , 03 sep 2018 10:48

Eigenlijk zeg ik net het tegengestelde, maar dan bij relatief jonge apparaten, die door de huurder verprutst werden.

In uw situatie, met goedkope apparaten die al een paar decennia oud zijn, zou ik me als normaal zorgzame huurder niet te veel zorgen maken. Hier zal de VERhuurder moeten voor opdraaien.

Terug naar “Huren”