gemeenschappelijke watermeter ongelijke verdeling

boekenutje
Topic Starter
Berichten: 7

gemeenschappelijke watermeter ongelijke verdeling

#1 , 01 sep 2018 20:54

Gisteravond heb ik de jaarrekening gekregen voor het waterverbruik van de eigenaar, via email. Ik betaal 30 euro provisie maandelijks voor het water. In het gebouw is er het gelijkvloersappartement (waar ik woon), een eerste verdieping met ook een appartement en op het tweede verdieping zijn 2 studentenkamers. Er is een hoofdmeter en een aparte meter (een décompteur zoals we hier zeggen) voor de studentenkamers. Het verbruik van de studentenkamers ( die voor zijn rekening zijn) heeft hij zodoende afgetrokken om het verbruik van de twee appartementen te kennen. Er is in totaal 164 m³ waterverbruik geweest voor een jaar van de twee appartementen samen. Eigenaar heeft dit gewoon door twee gedeeld en zodoende zegt hij dat ik 82 m³ water verbruikt heb. Kan hij dat zomaar, wetende dat:

- Ten eerste: ik woon alleen in mijn appartement (met mijn 2 honden die samen 3/4 l per dag drinken en niet in bad gaan), op het 1ste verdiep zijn 2 kinderen en de vriend van de moeder heeft een jaar ingewoond bij haar en is nog maar sinds kort vertrokken (2 weken geleden), weliswaar niet officieel, maar het immobiliënkantoor weet het wel (de eigenaar waarschijnlijk niet)
- Ten tweede: de cv-ketel, die in het appartement op het eerste verdiep staat, en waar ik dus geen toegang tot heb, werkte niet goed, bovenbuur moest constant water bijsteken en er zat ook een lek, dit van eind december 2017 tot in de paasvakantie van dit jaar (2018). Dit is pas hersteld geweest na aangetekend schrijven van mijn kant.

In mijn vorige woning, waar ik 9 jaar gewoond heb, was mijn maximum verbruik iets van 48 m³ (één keer was het 61 m³, maar toen zat er ergens een lek, dus die tel ik al niet mee). Een jaarverbruik van 83 m³ in mijn nieuw appartement lijkt mij dus ongelooflijk veel.

Kan ik dit op één of andere manier aanvechten, want een afrekening van 276 euro bovenop de 360 euro die ik al betaald heb, zie ik hoegenaamd niet zitten ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 01 sep 2018 20:57

@ Beukenootje,

Wat staat erover het waterverbruik in uw contract?

boekenutje
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 01 sep 2018 21:00

30 Euro/ maand provisie verbruik water.
De eigenaar zal jaarlijks een afrekening van deze kosten aan de huurder bezorgen.

Meer staat er niet...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 01 sep 2018 21:09

Niets over verdeling per quota of afeting appartement.
Waarom geen tussenmeter.

boekenutje
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 01 sep 2018 21:40

Er is geen tussenmeter omdat ik mijn warm water en verwarming krijg van de ketel/boiler die in het appartement boven staat. De studenten hebben hun eigen ketel en daarvoor is er dus wel een tussenteller ...
Het is ook een nieuwe eigenaar, ook nog maar een jaar, even lang als de huurders eigenlijk. Ik heb vernomen van de vorige huurders van mijn appartement dat alles gewoon inbegrepen was in de huurprijs. De eigenaars woonden op de eerste verdieping, die ook veel groter is, met vaatwasmachine enz.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 sep 2018 10:38

Mogelijks is het niet mogelijk om tussenmeters te plaatsen omdat de bestaande leidingen dat niet toelaten zonder grote kosten te maken. Dan is de meest eenvoudige wijze om het water te verdelen en als er geen quotiteiten zijn gekend, door het aantal aanwezige appartementen. Gaan rekening houden met het aantal bewoners is bijna onbegonnen werk, en zou betekenen dat iedere maal er een verandering is van huurder, de hele berekening zou moeten worden aangepast.
Heeft verhuurder bij de afrekening van het water wel rekening gehouden met de voorschotten die je hebt betaald? Persoonlijk verbruik ik 46 m³ drinkwater per jaar, en betaal daar ongeveer 260 € voor.

boekenutje
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 02 sep 2018 11:06

Ja, dit is de letterlijke tekst van het email bericht dat ik gekregen heb! Let niet op de grammaticale fouten, de eigenaars zijn chinezen.

Quote:
"Beste

Ik zal rekening geven van de waterteller.
De waterteller van 11/08/2017 was 3437 en de waterteller van 14/08/2018 was 3734.
Het huis heeft dus totaal 297 m³ water gebruikt. De totale kosten van het hele huis zijn € 2304,76.
We trekken 133 m³ af van de studentenkamer.
Dit betekent dus dat de gelijkvloers en de eerste verdieping 164 m³ water gebruikt heeft.
Dus verdelen we 164 m³ in twee.
U heeft dus 82 m³ water gebruikt. Bij deze heeft u € 30 per maand betaalt voor 12 maanden en totaal € 360.
U zal nog deze bedrag moeten betalen: € 7,76 x 82 = € 636,32 --> € 636,32 - € 360 = € 276,32.

Met vriendelijke groeten
Yang Zhong"

Bovenburen en ik wonen er even lang, dus het is heel gemakkelijk om de verdeling te maken.
Zoals ik al zei, ik verbruik geen 82 m³, mijn max verbruik is ong 48 m³ (het jaar van het lek niet meegerekend). Zelfs de provisies waren volgens mijn verbruik al te veel, maar omdat het gemeenschappelijke meters zijn, maakte ik daar ook niet van. 82 m³ is echter veel te veel ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 sep 2018 12:04

Hij zal u in ieder geval een kopie van zijn originele factuur moeten overlaten ter controle. Verhuurder is niet verplicht rekening te houden met het door u vermoede verbruik. Iedereen kan zomaar wat zeggen. De enige vaste meetbare gegevens komen van de watermeter, en je wist vooraf dat er zo zou verdeeld worden

bosprocureur
Berichten: 6857

#9 , 02 sep 2018 12:13

Kan u eens rond de tafel zitten met de eigenaar, en eventueel de bewoners van het andere appartement? Zijn die vatbaar voor enige redelijkheid ?

boekenutje
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 02 sep 2018 12:22

Kan u eens rond de tafel zitten met de eigenaar, en eventueel de bewoners van het andere appartement? Zijn die vatbaar voor enige redelijkheid ?
Dat valt te proberen, en dat zal dan het beste zijn in het immo-kantoor, aangezien die ook wetenschap hebben van de vriend die er ook zo goed als een volledig jaar woonde.
Ik ga morgen sowieso naar het immo-kantoor om dit aan te kaarten. Ik zal hier ook melden wat dat al dan niet oplevert...

mbbs1024
Berichten: 474

#11 , 03 sep 2018 15:23

Er is geen tussenmeter omdat ik mijn warm water en verwarming krijg van de ketel/boiler die in het appartement boven staat.
Ik weet niet of er een aparte boiler staat voor U in het appartement boven, maar als dat niet het geval is, verwarmt u uw water op kosten van het appartement erboven, misschien dat daarom de eigenaar u wat meer aanrekent voor watergebruik, als compensatie voor energie voor het verwarmen van uw water ?

boekenutje
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 03 sep 2018 23:45

Er is geen tussenmeter omdat ik mijn warm water en verwarming krijg van de ketel/boiler die in het appartement boven staat.
Ik weet niet of er een aparte boiler staat voor U in het appartement boven, maar als dat niet het geval is, verwarmt u uw water op kosten van het appartement erboven, misschien dat daarom de eigenaar u wat meer aanrekent voor watergebruik, als compensatie voor energie voor het verwarmen van uw water ?
Over de verwarming van het water, dus het verbruik van de gas, en in uitbreiding ook van de elektriciteit, is het dezelfde situatie. De studentenkamers hebben hun gemeenschappelijke gasmeter en elektriciteitsmeter. En de twee appartementen, dus mijn bovenbuur en ik hebben ook gemeenschappelijke meters. Dus dat kan hij niet gebruiken als zogenaamde compensatie.

Maar goed, ik ben vandaag naar het immo-kantoor geweest. Blijkbaar had de eigenaar vorige week gevraagd donderdag aan hen om te berekenen wat we elk zouden moeten betalen, alleen hadden zij dit tot nu toe nog niet gedaan. Dat zou deze week gebeuren, en dat gaat dus nog gebeuren. De eigenaar heeft een eigen berekening gemaakt, volledig verkeerd volgens hen en ik moet er dan dus nog niet op ingaan. Ook zullen zij normaal gezien rekening houden met het feit dat bovenbuur haar vriend een jaar daar heeft ingewoond. Zij weten ook dat de cv-ketel een lek had gedurende 4 maanden en dat bovenbuur het nagelaten had om dit te laten herstellen tot ikzelf uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd had naar de eigenaar om dit te laten herstellen, want mijn verwarming viel constant uit, en als de verwarming uitviel terwijl bovenburen niet thuis waren, mocht ik dus wachten in de koude.
(kleine bijzaak: eigenaar was verhuisd en had nagelaten om zijn nieuw adres door te geven aan de huurders, dus de brief kwam terug, immo-kantoor had gelukkig ook een kopie gekregen van de brief)
Ik heb het voorstel gedaan dat ik maximum een derde van het verbruik voor mijn rekening zou nemen, en daarbij ben ik nog gul. Ik zal later deze week dus nieuws hebben. Ik laat het hier weten.

Terug naar “Huren”