Huren Studio: 2 personen = vaste kosten x2 ??

KoenVO
Topic Starter
Berichten: 4

Huren Studio: 2 personen = vaste kosten x2 ??

#1 , 29 mar 2008 13:32

Hallo,

Ik zit op kot in Leuven en ga volgend jaar met mijn vriendin samen een grote studentenstudio huren (geafficheerd als appartement, alleen in kleine letters staat erbij dat het een studentenverblijf is). De verhuurder heeft me gisteren het huurcontract gestuurd en het noemt ons beiden als huurders en specifieert:

"Vaste Kosten: €380 + €75 verblijftaks (x2) = €910.00".

Op dit moment wordt het kot verhuurt aan 1 persoon, ik snap dat de verblijftaks in Leuven twee keer betaald moet worden als je een ruimte met 2 personen betrekt, maar is het legaal dat de verhuurder de vaste kosten 2x aanrekent in het contract (tov maar 1x toen er maar 1 persoon op kot zat)? Het bedrag is onproportioneel met ons gezamelijk gebruik denk ik..

Dus mijn vraag:
Als een studentenstudio dat voordien aan 1 persoon verhuurd werd met een vaste kost X en verblijftaks Y, het volgende jaar aan 2 personen verhuurd word is het dan legaal dat de verhuurder naast 2x de verblijftaks ook 2x de vaste kost aanrekent in het contract? Is het onwettig of gewoon iets waarover huurder & verhuurder een consensus moeten bereiken?

Dank bij voorbaat voor alle bruikbare info!
Laatst gewijzigd door KoenVO op 30 mar 2008 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KoenVO
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 30 mar 2008 19:54

Niemand? kheb niet veel tijd meer over om te beslissen, ik wil gerust wel een frisse pint (of een warme chocomel) per post opsturen naar degene die me correct advies kan geven! :P

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 30 mar 2008 22:54

Als ik het goed begrijp, hebt u met deze verhuurder nog geen contract gehad dat één van de partijen tot iets bindt.

Ik kan u niet vertellen waar u JURIDISCH recht op heeft ... maar ik zal het eens heel cru stellen (zoals meestal de werkelijkheid is in zulke gevallen).

Indien u niet akkoord gaat met die kosten, zal de verhuurder gewoon een andere huurder zoeken ... zo simpel is het.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

KoenVO
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 30 mar 2008 23:49

Als ik het goed begrijp, hebt u met deze verhuurder nog geen contract gehad dat één van de partijen tot iets bindt.

Ik kan u niet vertellen waar u JURIDISCH recht op heeft ... maar ik zal het eens heel cru stellen (zoals meestal de werkelijkheid is in zulke gevallen).

Indien u niet akkoord gaat met die kosten, zal de verhuurder gewoon een andere huurder zoeken ... zo simpel is het.

Lenny
Danku voor het eerlijke advies :D ja ik verwachtte al niet echt dat erover te onderhandelen zou zijn hehe! mja het teveel dat we eventueel betalen zal ik dan maar als de prijs voor de zekerheid van een vaste kost!

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 30 mar 2008 23:51

Studentenkoten zijn nu eenmaal schandalig duur de laatste jaren.

Hebt u geen mogelijkheid om in dezelfde buurt een gewoon appartement te huren? Misschien komt dat goedkoper uit, al betwijfel ik dat in Leuven ... Aan andere verblijven zult u waarschijnlijk ook langer dan een jaar gebonden zijn.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

KoenVO
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 31 mar 2008 01:28

Studentenkoten zijn nu eenmaal schandalig duur de laatste jaren.

Hebt u geen mogelijkheid om in dezelfde buurt een gewoon appartement te huren? Misschien komt dat goedkoper uit, al betwijfel ik dat in Leuven ... Aan andere verblijven zult u waarschijnlijk ook langer dan een jaar gebonden zijn.

Lenny
de huurprijs op zich, €550, is nog heel redelijk naar Leuvense normen, het is eigenlijk een appartement op het gelijkvloers (70 m², badkamer, slaapkamer en woonkamer met open keuken) maar op de 3 verdiepingen erboven zijn 10 koten.
De eigenaar zal idd om financiele redenen het appartement op het gelijkvloers als studentenkot registreren maar in Leuven betaal je soms tussen de 250-300 (all incl) per maand voor kamers van 20m² dus ik en men vriendin doe er zeker geen slechte zaak mee.

Ik vind gewoon dat de vaste kosten onproportioneel hoog zijn in dit geval, men vriendin en ik hebben eenzelfde dagritme, koken altijd samen etc. Een deel van mij wil variabele kosten maar aan de andere kant is een vaste kost een aangename zekerheid, daar komt dan nog bij dat deze vaste kost kleiner is dan onze beide individuele vaste kosten voor 2 gewone koten die we dit jaar betalen (maar daar zitten dan wel kosten voor de gemeenschappelijke ruimtes bij).

Ik wou gewoon ff polsen of ik nog opties had want we willen echt wel graag daar zitten, alles is proper in orde, 3 jaar geleden nog gerenoveerd, goeie ligging etc. :)

pluimpje
Berichten: 82

#7 , 22 apr 2008 04:03

Of de verhuurde plaats eerder verhuurd werd aan 1 persoon doet hier niet ter zake.
De gemeentetaks*2 is normaal.
Dat de vaste kosten *2 zijn zal te maken hebben met de oppervlakte van het verhuurde pand.

Als hij de prijs van de huur had verhoogd en een lagere vaste kost had je er niet bij stil gestaan.

groetjes karl
niet juridisch geschoold

djanodive
Berichten: 326

#8 , 24 apr 2008 17:29

Maar hij kan wel geen twee keer mterhuur en dergelijke aanrekenen.

Dus dat moet je maar op het einde van het jaar eens opvragen en de factuern en betalingsbewijzen doorkijken.

Is het niet ok, dan kan je nog tot een gelijk komen. Sommige verhuurders zjin daar eerlijk in (heb zo ene gehad), andere niet.

Ik moest destijds op mijn kot 1.000BEF per maand extra betalen. Op het einde van de rit was ik te laat om de opzeg te geven en zou ik mijn waarborg verleizen. De verhuurder schreef me dat indien hij niemand vond, hij mijn huurwaarborg zou inhouden.

Maar hij was eerlijk en heeft iemand gevonden met als gevolg: huurwaarborg terug.

Dus in het oog houden...

Terug naar “Huren”