Onmogelijk huurwoning te vinden

joradson
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Onmogelijk huurwoning te vinden

#1 , 31 aug 2018 22:36

hallo allemaal!

Mijn vriend en ik zijn ondertussen twee jaar samen, wonen allebei (hij is 21 en ik 20) nog bij onze ouders en hebben werk. Hij heeft een vast contract van onbepaalde duur met ongeveer 2100€ per maand en ik werk via interim al een goed jaartje bij het zelfde bedrijf zonder onderbreking met ong 1900€ per maand.

Nu zijn we al een maand of twee op zoek naar een appartementje te huren van maximaal 700€ per maand, met en zonder tussenkomst van immo, maar we krijgen constant te horen dat ze het niet willen omdat we nog jong zijn en ik via interim werk.

Hoe kan ik aantonen dat we echt wel betrouwbaar zijn en blijven werken? We willen echt graag alleen wonen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 31 aug 2018 22:41

Geen idee.
in mijn kennissenkring nu ja waren iets ouder maar toch alleenstaande dame met twee kinderen net aan het werk als opvoedster had binnen de maand een woning. Haar vriend contractuele jaarlijks verlengbaar bij overheid niveau C is daarna bij haar gaan wonen maar stond niet bij op het origineel contract.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 31 aug 2018 22:55

Lijkt mij raar, het financiële kan geen probleem zijn. Met het maandelijkse inkomen (als het netto is) dat jij hier voorstelt, zitten jullie boven de gemiddelde Belg. Op de huurmarkt zitten jullie waarschijnlijk bij de besten. Het is echt kommer en kwel bij de huurders, hard werken voor een laagbetaalde job. Uw vriend verdient echt veel op zijn 21ste.
Het moet dus aan de manier liggen waarop je u presenteert. Het kan misschien helpen om één van de ouders mee te nemen.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 31 aug 2018 23:03

En in welke regio zoeken jullie? Stad? Of in een landelijke gemeente?

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 31 aug 2018 23:05

Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van de verhuurder te overtuigen dat het meer vast werk dan interim is. Probeer misschien eens alle loonfiches te laten zien om aan te tonen dat het echt wel stabiel is voor jou.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 01 sep 2018 09:47

Als jullie voldoende spaargeld hebben zou ik durven voor te stellen om de eerste 6 maanden huur voor aanvang van het contract te betalen als bewijs van jullie solvabiliteit. Zoals gezegd volstaat jullie inkomen ruimschoots om in aanmerking te komen voor een appartement van 700 EUR; met het inkomen van uw vriend alleen zitten jullie al aan de 1/3 vuistregel.
"sowieso" schrijf je zo.

joradson
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2018 10:38

Lijkt mij raar, het financiële kan geen probleem zijn. Met het maandelijkse inkomen (als het netto is) dat jij hier voorstelt, zitten jullie boven de gemiddelde Belg. Op de huurmarkt zitten jullie waarschijnlijk bij de besten. Het is echt kommer en kwel bij de huurders, hard werken voor een laagbetaalde job. Uw vriend verdient echt veel op zijn 21ste.
Het moet dus aan de manier liggen waarop je u presenteert. Het kan misschien helpen om één van de ouders mee te nemen.
Dat kan misschien wel zijn, maar dat zou ik ook nogal een discriminatie vinden eigenlijk. Ik zal het is vragen aan onze ouders!

Mijn vriend werkt als een van de hoofd Techniekers bij een internationaal bedrijf, waar hij al een promotie heeft gekregen wegens goed werk, vandaar het hoge loon :)

jef007
Berichten: 1681

#8 , 01 sep 2018 10:59

zijn jullie allochtoon?

eylis
Berichten: 8840

#9 , 01 sep 2018 11:37

@jef allochtonen zijn inmiddels al ver in hun midlife. Je bedoelt waarschijnlijk: Iemand met een allochtone achtergrond. Een allochtoon is per definitie iemand van wie één ouder in het buitenland geboren is. Tegenwoordig zijn we al aan de 4e generatie mensen met een allochtone achtergrond.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 01 sep 2018 12:20

Hoe komen jullie ervoor als jullie gaan aanbellen bij een huisbaas? Mooi gekapt en gekleed, of lange slordige haren, ongestreken kledij en ongekuiste schoenen. Speelt allemaal een rol voor een eerste indruk van de verhuurder.

Minerf
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 sep 2018 20:40

Wat voorbeelden van punten uit reële scenario’s om nog even verder te zoeken naar de huurder, als jullie jezelf in bepaalde punten herkennen dan kan ik enkel aanraden dit gedrag niet te vertonen:
Kandidaat laat aan huidige huurder weten het niet te kunnen betalen
Kandidaat onderhandelt over lagere huurprijs
Kandidaat gedraagt zich tijden bezichtiging als eigenaar en gaat in communicatie ook zo te werk
Kandidaat Beeld feestjes burenruzie geluidsoverlast en schade al luidop in
Kandidaat beveelt verhuurder wat er allemaal moet worden aangepast voor hen
Kandidaat Heeft zeer gele vingers en Stinkt naar rook
Kandidaat Leert verhuurder hoe de wet ineen zit
Kandidaat Gaat in discutie over contract waarborg ...
Kandidaat Spreekt enkel negatief over app tijdens rondgang
Kandidaat Wil al vanalles verbouwen aan app dat in orde is
Kandidaat Beschuldigd verhuurder in alle communicatie van discriminatie
Kandidaat Liegt over ... aantal inwoners huisdieren loon ...
Kandidaat Laat weten dat familie Advokaat is
Kandidaat Verklaart een optie op het app te hebben omdat ze dit verkondigen
Kandidaat Laat weten luide hobbies te hebben: drummen opera dj ...
Kandidaat Zal er geen domicilie zetten
Kandidaat Weigert financiële info te geven
Kandidaat Laat weten er maar kort te wonen
...

mjers
Berichten: 1788

#12 , 01 sep 2018 21:26

Beetje een raar verhaal vind ik. Wordt hier alles verteld?
Ik ben zelf ook verhuurder en ik kan me niet voorstellen dat ik het koppel die je in de post hebt beschreven zou afwijzen...

joradson
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 sep 2018 17:42

We zijn geen allochtonen, ik ben van nationaliteit nederlands en woon al 8 jaar in Belgie, mijn vriend is wel 100% Vlaams.

We proberen zo netjes mogelijk gekleed naar afspraken te gaan, nu hebben we wel tattoeages en heb ik een verzorgde sidecut haarstijl.

Ik bedank de reacties met vriendelijke voorstellen, maar we zullen wel gewoon verder zoeken en sukkelen.

Het kan net zo goed zijn dat de andere kandidaten altijd beter gekleed zijn/voorkomen.

jefke007
Berichten: 1812

#14 , 02 sep 2018 19:06

Kandidaat verbergt zijn tatoo's niet

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 02 sep 2018 21:03

@ Minerf

Toffe opsomming!

@ Joradson

Als ik jullie was, zou ik beginnen zoeken voor een woning te kopen. Een kleine woning (100 000 à 150 000), die je kan afbetalen (eventueel stelselmatig kunt verknutselen) om dan over een tiental jaar met winst te verkopen om een mooie nieuwbouw aan te schaffen.

Terug naar “Huren”